شناسه خبر : 40832 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کشف خانه چهار هزار‌ساله

ثبت بیش از ۱۱۰۰ کشته در نوروز ۱۴۰۱

با تصویب شورای شهر تهران مبنی بر افزایش ۲۵درصدی، نرخ‌های جدید طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱ در سامانه تهران من بارگذاری شد. اعضای شورای شهر تهران اواخر سال گذشته، تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا را در سال ۱۴۰۱ در دستور خود قرار دادند و در نهایت با افزایش ۲۵درصدی طرح ترافیک در سال ۱۴۰۱ موافقت کردند. شورای شهر تهران با ورود ۱۰۳ هزار خودرو برای محدوده طرح در طی روز موافقت کرده است که از این تعداد خودرو، ۵۳ هزار خودرو از سهمیه و مابقی مجوز روزانه دریافت خواهند کرد. از جمله سهمیه‌هایی که برای طرح ترافیک در نظر گرفته شده جانبازان به‌صورت رایگان است و بیماران خاص و معلولان نیز از تخفیف ۹۰درصدی استفاده خواهند کرد.

 

هشدار نسبت به پیامک و تماس‌های تلفنی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: کاربران در ایام ماه مبارک رمضان هرگز به پیامک‌ها یا تماس‌های تلفنی با عنوان شما برنده قرعه‌کشی و مسابقه ما شده‌اید توجه نکنند و اطلاعات حساب‌های بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند. سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا بیان کرد: کاربران در ایام ماه مبارک رمضان هرگز به پیامک‌ها یا تماس‌های تلفنی با عنوان شما برنده قرعه‌کشی و مسابقه ما شده‌اید توجه نکنند و اطلاعات حساب‌های بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند. وی متذکر شد: همچنین در صورت برنده شدن جوایز مختلف نیازی نیست شهروندان برای دریافت جایزه خود به عابر بانک مراجعه کنند یا اطلاعات حساب بانکی خود را ارسال کنند. ضمناً از ورود به لینک‌های ارسالی از شماره‌های ناشناس پرهیز کنند.

 

ثبت بیش از ۱۱۰۰ کشته در نوروز ۱۴۰۱

براساس آمار اولیه جمع‌آوری‌شده توسط واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در نوروز ۱۴۰۱ (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱)، یک‌هزار و ۱۰۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بودند. در تعطیلات نوروز سال جاری با توجه به افزایش قابل توجه حجم سفرها و ترددهای جاده‌ای، یک‌هزار و ۱۰۱ نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست دادند. از این تعداد ۸۰۰ نفر در محورهای برون‌شهری، ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون‌شهری، ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان باخته‌اند. در تعطیلات نوروز امسال، استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان با ۱۱۷، فارس با ۱۰۴ و کرمان با ۹۶ بیشترین و استان‌های اردبیل با چهار، چهارمحال‌و‌بختیاری با شش و قزوین با ۱۱ فوتی کمترین آمار کشته‌های تصادفات را داشته‌اند. مطابق این گزارش در نوروز امسال به طور میانگین روزانه ۵۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، روزانه ۴۹ نفر ثبت شده بود. همچنین مقایسه آمار اولیه تلفات تصادفات نوروز امسال با آمار اولیه سال گذشته بر اساس میانگین روزانه نشان می‌دهد که تعداد کشته‌های تصادفات در نوروز امسال با رشد 9 /11درصدی مواجه بوده است (ایام نوروز سال ۱۴۰۰ (به علت کبیسه بودن سال ۱۳۹۹ و افزوده شدن روز ۳۰ اسفند به ایام طرح نوروزی)، ۲۱ روز و ایام نوروز سال ۱۴۰۱، ۲۰ روز بوده؛ به همین دلیل برای مقایسه آمار تلفات از میانگین روزانه استفاده شده است). تعداد کشته‌های تصادفات در نوروز سال گذشته بر اساس آمار اولیه همان سال، یک‌هزار و ۳۳ نفر گزارش شده بود که امسال به یک‌هزار و ۱۰۱ نفر رسید (آمار نهایی تلفات تصادفات نوروز ۱۴۰۰، یک‌هزار و ۸۰ نفر است). بر اساس این گزارش و طبق بررسی صورت‌گرفته در مورد تعداد تلفات هر روز، بیشترین آمار کشته‌های حوادث رانندگی نوروز سال جاری در روز جمعه پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با ثبت ۸۰ فوتی وکمترین آن با ۲۵ فوتی در روز ۱۴ فروردین ثبت شده است. 

 

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر زیاد می‌شود؟

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی از افزایش ۵۷درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ خبر داد. علی‌اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، اظهار کرد: در این زمینه جلسات متعددی برگزار شد و نهایتاً با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت شد. وی افزود: بر این اساس علاوه بر افزایش 4 /57‌درصدی حداقل‌بگیران، سایر سطوح 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد و ان‌شاءالله از اردیبهشت‌ماه این افزایش اعمال خواهد شد. بیات گفت: همچنین مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین‌ماه با اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

 

طرح جنجالی محیط زیستی متوقف شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله خبر داد که پیشتر مورد انتقاد گسترده رسانه‌ها و کارشناسان محیط زیست قرار داشت. معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان محیط زیست عنوان کرد. مسعود عالیخانی در این نامه، با تاکید بر ضرورت به‌کارگیری مشاوران محیط زیستی رتبه‌یک از سازمان برنامه و بودجه و نظارت یکی از دانشگاه‌های ذی‌صلاح منطقه، انجام مطالعات تکمیلی شامل ارزیابی توان اکولوژیک جهت بارگذاری واحدهای پتروشیمی و آب‌شیرین‌کن و پروژه‌های پی‌آیند، بررسی اثرات تجمعی آب‌شیرین‌کن بر مناطق تحت مدیریت سازمان و اکوسیستم دریا، بررسی میزان و اثرات ناشی از خروجی‌های آلاینده‌های گازی و پساب صنعتی حاصل از فرآیند بر اساس اسناد فنی طرح (ارزیابی اثرات زیست‌محیطی) و ارائه برنامه مدیریت و پایش زیست‌محیطی مناسب را خواستار شده است. وی تاکید کرد: صدور مجوز محیط زیستی تابع نتایج حاصل از انجام مطالعات مذکور و بررسی در کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست است، از این رو ضروری است از هرگونه عملیات اجرایی قبل از انجام مطالعات تکمیلی و صدور مجوز محیط‌زیستی اجتناب شود.

 

آمار تکان‌دهنده غرق‌شدگی در ۲۰ روز اول امسال

سخنگوی اورژانس کشور گفت: دریاها و رودخانه‌های کشور جان ۶۳ نفر را در ۲۰ روز ابتدای امسال گرفت. مجتبی خالدی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۳ درصد در دریاها و ۳۲ درصد در رودخانه جان باختند، در میان این افراد، یک کودک یک سال و هفت‌ماهه و فردی ۷۰ساله بود. وی با اشاره به روند افزایش غرق‌شدگی افراد در ابتدای سال گفت: بیشترین فوتی‌ها در استان‌های جنوبی و خلیج فارس بود. خالدی از مردم خواست از شنا در مناطقی که در آن شنا ممنوع است خودداری کنند.

 

افزایش ۴۰درصدی قیمت ۵۶۰ قلم دارو در سال گذشته

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: گسترش پوشش بیمه‌ای داروها نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است. مهدی رضایی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۶۰ قلم دارو افزایش قیمت داشتند، گفت: در سال گذشته افزایش قیمت حدود ۴۶۰ قلم دارو در پوشش بیمه‌ای قرار گرفت و ۱۰۰ قلم دارو به دلیل نبود اعتبارات در پوشش بیمه‌ای بیمه سلامت قرار نگرفت. وی افزود: بدون تردید از آبان‌ماه سال گذشته این مساله به اطلاع سازمان غذا و دارو رسید؛ چراکه قرار بود طبق تعهدات تنها ۱۵ درصد قیمت دارو افزایش پیدا کند، اما این میزان به بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد رسید. رضایی تاکید کرد: سازمان‌های بیمه‌گر در ابتدای سال موظف شدند تنها ۱۵ درصد افزایش قیمت دارو را تعهد کنند، متاسفانه برای پوشش افزایش قیمت بیش از ۱۵ درصد امکانات اعتباری وجود نداشت. وی در پایان برای کاهش مشکلات افزایش قیمت دارو، حضور سازمان‌های بیمه‌گر در کمیسیون قیمت‌گذاری دارو، شرط قبول پوشش بیمه‌ای در افزایش قیمت و تامین منابع را لازم دانست.

 

کشف خانه چهار هزارساله در گیلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از شناسایی یک غار با آثار عصر برنز در منطقه پلنگدره شهرستان رودبار خبر داد و گفت: طول این غار حدود هفت متر و عرض دهانه آن حدود یک متر بوده و با توجه موقعیت غار ورود به آن بدون تجهیزات تخصصی غیرممکن است. ولی جهانی در جمع خبرنگاران با اشاره به شناسایی غار باستانی اظهار کرد: برابر بررسی و بازدیدهای کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از منطقه پلنگدره شهرستان رودبار، غاری با یافته‌هایی متعلق به عصر برنز شناسایی شد. وی در جریان بازدید از این اثر ارزشمند تاریخی گفت: طول این غار حدود هفت متر و عرض دهانه آن حدود یک متر بوده و با توجه موقعیت غار ورود به آن بدون تجهیزات تخصصی غیرممکن است. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با توجه به مسیر صعب‌العبور دسترسی به این غار تصریح کرد: با توجه به بازدید و بررسی‌های باستان‌شناسی آثاری از عصر برنز در آن شناسایی شده و امیدواریم به زودی با تشکیل پرونده شاهد اضافه شدن این اثر ارزشمند حداقل چهار هزارساله به جمع دیگر غارهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور باشیم. عصر برنز یا عصر مفرغ دوره‌ای در تاریخ پیشرفت بشری است که در روند آن انسان‌ها بیشتر به فلزکاری دست زدند و از شیوه‌هایی برای گداختن مس و قلع و فرآیند آلیاژسازی آن و قالب‌ریزی برنز بهره بردند. عصر برنز بخشی از تقسیم‌بندی سه‌گانه اعصار است که در سال ۱۸۳۶ توسط کریستین یورگنسن تومسن برای طبقه‌بندی و مطالعه جوامع باستانی و تاریخ پیشنهاد شد. دو دوره پیش و پس این دوره در سامانه یادشده عصر سنگ و عصر آهن هستند. در تقسیم‌بندی یادشده عصر برنز پس از دوره نوسنگی آغاز می‌شود؛ ولی در بیشتر بخش‌های آفریقا که زیر صحرا جای گرفته‌اند پس از دوره نوسنگی مستقیماً عصر آهن آغاز می‌شود. ایران دارای پیشینه بسیار طولانی در امر ذوب سنگ معدن و استخراج فلز مس است، آثار به‌دست‌آمده از تپه قبرستان دشت قزوین متعلق به نیمه دوم هزاره پنجم پیش از میلاد، روستاهای سنگتراشان و سرخه ده علیا در خرم‌آباد لرستان، تپه علی کش در دهلران، تپه سیلک، تل ابلیس در بخش مرکزی رشته کوه‌های کرمان و کاوش‌های بمپور و شهداد گویای این مطلب است. 

♦♦♦

ایسنا: یک شرکت دارویی در آمریکا مدعی شد: قرص جدید کووید ۱۹ با نام «سابیزابولین» میزان مرگ‌ومیر را در بیماران بدحال به نصف کاهش می‌دهد. سازنده دارو اعلام کرده است که آزمایش بالینی آن را زودهنگام متوقف کرده و برای دریافت مجوز استفاده اضطراری درخواست خواهد داد. 

خبرآنلاین: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، اعلام کرد: شایعه کمبود داروهای بیماران تنفسی کذب است و کمبود اسپری تنفسی نداریم.

تسنیم: رئیس پلیس تهران با تاکید بر اینکه شهرداری و سازمان بهزیستی متولی اصلی در مساله کودکان کار هستند، وجود پشت‌پرده سازمان‌یافته «کودکان کار» را تایید کرد و گفت: برای مقابله با این شرایط برنامه داریم.

تسنیم: رئیس پلیس راهور گفت: حدود ۲۹۹ هزار خودرو به خاطر عدم واکسیناسیون مالک یا راننده جریمه یک‌میلیون‌تومانی شدند. از طرف وزارت بهداشت CDای حاوی اطلاعات مربوط به واکسن‌زده‌ها داشتیم و ما بر اساس آن فهرست افراد را بررسی کرده و در نهایت جریمه کردیم.

ایسنا: به دنبال انتقاد رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران از میزان بهره‌برداری کارخانه سیمان تهران از کوه «بی‌بی شهربانو» در شهرستان ری، رئیس اداره محیط زیست این شهرستان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف این مرکز به دست ما نرسیده و برداشت از این کوه طبق مجوز دریافتی است.

باشگاه‌خبرنگاران جوان: محققان آمریکایی موفق به کشف هورمونی شده‌اند که می‌تواند راه را برای درمان بیماری کبد چرب هموار کند. در حال حاضر درمان تاییدشده‌ای برای استئاتوهپاتیت غیرالکلی وجود ندارد. بیماری‌های کبدی یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که میزان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. 

ایرنا: علی فرهادی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری گفت: سربازانی که در محل خدمت دچار حادثه یا کشته می‌شوند طبق قانون، مشمول دریافت دیه از بیت‌المال هستند و وزارت دادگستری در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۴ میلیارد تومان و در سال 1399، مبلغ 23 میلیارد تومان به مشمولان این قانون پرداخت کرده است. 

♦♦♦

نادیده گرفتن گرانی دارو

اعتماد نوشت: مسوولان وزارت بهداشت باید به این نکته توجه کنند که نقد سیاست‌های هر دولت پیشین، یک زمان طلایی دارد که به‌زعم کارشناسان مورد وثوق جناح‌های سیاسی در ایران، این زمان طلایی معمولاً حدود شش ماه است و پس از گذشت شش ماه، دولتی که بر مسند فعالیت است باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. نادیده گرفتن گرانی روزانه قیمت دارو در داروخانه‌های سطح شهر و کشور و همچنین کمبود قابل توجه اقلام دارویی تولیدشده در داخل کشور طی سه هفته گذشته تقریباً هر روز سوژه رسانه‌های مکتوب و پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها بوده و البته نمایندگان مجلس هم در این مدت، بارها نسبت به گرانی و کمبود دارو در کشور اعتراض کرده و خواستار پاسخگویی وزیر بهداشت شده‌اند.

 

افتتاح خط مترو جدید

خبرگزاری فارس نوشت: مجری خط ۶ مترو تهران از اولین افتتاحیه شبکه مترو در سال ۱۴۰۱ خبر داد. علی مزینانی مجری خط ۶ مترو تهران در مورد آخرین وضعیت پیشرفت عملیات اجرایی ورودی دوم ایستگاه یادگار امام (ره) گفت: همان‌طور که اواخر سال گذشته وعده داده شده بود، در سه‌ماه نخست سال ۱۴۰۱ چند پروژه از طرح‌های در حال تکمیل شرکت مترو تهران افتتاح خواهد شد؛ اولین این افتتاحیه‌ها، اوایل اردیبهشت‌ماه و با بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه یادگار امام (ره) صورت خواهد گرفت. مجری خط ۶ در ادامه صحبت‌های خود گفت: با بهره‌برداری از ورودی دوم ایستگاه یادگار امام (ره) دو دستگاه آسانسور و چهار رشته پله‌برقی به امکانات این ایستگاه افزوده خواهد شد.

 

با سویه جدید کرونا آشنا شوید

تسنیم نوشت: رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ویژگی‌های سویه‌های نوظهور ویروس کرونا توضیحاتی ارائه کرد. دکتر علیرضا ناجی درباره سویه‌های نوظهور کرونا در جهان اظهار داشت: از زمانی که سویه اومیکرون در جهان شناسایی شد؛ سه سویه نوترکیب دیگر نیز در جهان بروز پیدا کرد. منظور از سویه نوترکیب، ویروسی است که از آمیخته شدن ژنتیکی دو ویروس به‌طور همزمان در یک فرد یا یک جامعه ایجاد می‌شود. وی افزود: دو مورد از این سویه‌ها که XF و XD نام‌گذاری شدند از ترکیب اومیکرون و دلتا ایجاد و تحت عنوان «دلتاکرون» و «دلمیکرون» شناخته شدند و جنجال زیادی به پا کردند. 

 

دفاع از پارک بانوان

همشهری نوشت: کافی است عبارتی مثل «Special park for mother and child» را در گوگل جست‌وجو کنید تا با تعداد فراوانی از نمونه پارک‌هایی در شهرهای مختلف دنیا آشنا شوید که مخصوص حضور مادران و کودکان هستند. در این‌گونه پارک‌ها تجهیزات خاص و وسایل بازی بیشتری برای حضور کودکان همراه با خانواده وجود دارد. البته که در این پارک‌ها آقایان نیز مانند بانوان اجازه حضور دارند، اما آنچه در این میان مهم است اینکه برخی از پارک‌ها عنوان بوستان مخصوص مادر و کودک را دارند. در جست‌وجوی اینترنتی به‌طور حتم تصاویری از این نوع بوستان‌ها را خواهید دید.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها