شناسه خبر : 40608 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکسن‌نزده‌ها فکر سفر نوروزی نباشند

آمار خشونت خانگی علیه دانش‌آموزان در دوران آموزش مجازی اعلام شد

مهدی کلثومی: معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسیناسیون افرادی که با خودروی شخصی به سفرهای نوروزی می‌روند از طریق کد ملی و پلاک خودرو توسط دوربین‌هایی که به سامانه «ایران من» متصل هستند، رصد می‌شود. محسن فرهادی در این رابطه گفت: همه دستگاه‌های استراتژیک مانند راه و شهرسازی و ناجا به سامانه «ایران من» در طرح محدودیت هوشمند کرونایی متصل هستند و افرادی که با وسایل حمل‌ونقل عمومی برای نوروز مسافرت می‌روند با ارائه کد ملی در صورت تزریق واکسن کرونا، بلیت به آنها فروخته می‌شود و کسانی که با خودروی شخصی قصد عزیمت به شهرهای مختلف دارند، پلاک خودرو توسط دوربین ناجا ثبت شده و همراه با کد ملی، روند واکسیناسیون آنها رصد می‌شود و در صورت عدم تزریق واکسن توسط راننده از مسافرت آنها جلوگیری می‌شود. وی ادامه داد: فقط واکسیناسیون راننده رصد شده و امکانی برای رصد سایر سرنشینان خودرو وجود ندارد. بنابراین از هم‌وطنان می‌خواهیم برای پیشگیری از عدم تردد برای مسافرت، حتماً اقدام به تزریق واکسن یا تکمیل روند واکسیناسیون خود کنند. فرهادی با اشاره به اینکه طرح محدودیت هوشمند کرونایی در حال اجراست، افزود: پایه اساسی اجرای طرح مدیریت هوشمند بر دو اصل اساسی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی استوار است و فاز سوم این طرح در قالب نظارت واحدهای صنفی و صنعتی است، همچنین فاز چهارم نیز به ترددها و سفرهای برون‌شهری اختصاص دارد. این طرح با هدف کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا از طریق تبادل اطلاعات برخط در بستر سامانه «ایران من» به منظور ایجاد تعادل در زندگی روزانه شهروندان و صیانت از سلامت آنان انجام می‌شود و از همه مردم می‌خواهیم همکاری‌های لازم را با انجام و تکمیل واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته باشند. به گفته وی، اکنون شش‌هزار بازرس بهداشتی و همراه با نیروهای بسیج و سیار دستگاه‌ها به‌صورت فیزیکی نیز با مراجعه به واحدهای صنفی و اماکن عمومی بر نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون افراد نظارت دارند. فرهادی افزود: در هفته گذشته حدود ۲۱۷ هزار بازرسی از واحدهای صنفی انجام شد که از این تعداد ۲۱ هزار واحد اخطار گرفته و پرونده قضایی برای آنها تشکیل شده است.

 

کدام خودروها در نوروز جریمه یک میلیون‌تومانی می‌شوند؟

جانشین پلیس راهور ناجا شرط سفر نوروزی برای خودروهای شخصی را تشریح کرد و گفت: برای سفر نوروزی نیاز به ثبت پلاک خودرو در هیچ سامانه‌ای نیست. فقط ۱۸ روز تا نوروز سال ۱۴۰۱ باقی مانده است، اگر چه هنوز شرایط کرونایی بر کشور حاکم بوده و هر روز تعدادی از هم‌وطنان به این بیماری مبتلا شده و تعداد محدودی نیز جان می‌سپارند اما با توجه به واکسیناسیون سراسری کرونا برنامه سفرهای نوروزی مثل سال گذشته دارای محدودیت نبوده و تردد به شهرهای قرمز کرونایی هم در صورت تزریق واکسن کرونا منعی ندارد. سردار سیدتیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص چگونگی سفرهای نوروزی اظهار کرد: برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی که سه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند برای سفر به دیگر شهرها در نوروز هیچ محدودیتی ندارند؛ حتی اگر شهرها در شرایط قرمز کرونایی باشند. جانشین پلیس راهور ناجا تصریح کرد: بر اساس همین مصوبه افرادی که سه دوز واکسن را تزریق نکرده باشند با محدودیت تردد مواجه هستند. وی در پاسخ به این سوال که آیا باید پلاک خودروی شخصی برای سفر نوروزی در سامانه‌ای ثبت شود یا نه؛ گفت: افرادی که دوزهای واکسن کرونا را تزریق کرده و می‌خواهند برای نوروز عازم شهرهای دیگر شوند، نیازی نیست مشخصات خود یا پلاک خودروی شخصی را در سامانه‌ای ثبت کنند. حسینی خاطرنشان کرد: دوربین‌های هوشمند جاده‌ای شماره پلاک خودروها را ثبت کرده و اگر مالک خودرو سه دوز واکسن را تزریق نکرده باشد تردد و سفرش غیرمجاز تلقی شده و روزانه یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.

 

آمار خشونت خانگی علیه دانش‌آموزان

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش آمار خشونت خانگی علیه دانش‌آموزان بابت درس خواندن در دوران آموزش مجازی را اعلام کرد. «مسعود شکوهی» مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش درباره بیشترین مسائلی که از طریق خط ملی نماد ۱۵۷۰ اعلام شده است، گفت: به ‌طور کلی خدمات پیش‌بینی‌شده در خط ملی نماد ۱۵۷۰ متعدد هستند از جمله ارائه خدمات تلفنی مشاوره‌ای (تحصیلی، سازگاری، مسیرزندگی و...)، هماهنگی و مداخله بهنگام در فوریت‌های روانی‌-اجتماعی، ارائه خدمات راهنمایی به خانواده‌ها و پاسخگویی به سوالات، ارائه خدمات مددکاری اجتماعی، دریافت گزارش فوریتی تلفنی (خودکشی، خشونت و کودک‌آزاری، سوءاستفاده‌های جنسی، فرار، بدسرپرستی، فقر شدید، بی‌سرپرستی، بی‌سرپناهی، بزهکاری و مصرف مواد). وی افزود: بنابر گزارش‌های واصله استانی، بیشترین موضوعات اعلام‌شده به ترتیب به مشکلات تحصیلی، خانوادگی، خلقی، مشکلات ناشی از فضای مجازی و فوریت‌های روانی-اجتماعی مربوط می‌شود. شکوهی در پاسخ به این سوال که چقدر از موارد گزارش‌شده در زمینه خشونت خانگی والدین نسبت به درس خواندن و آموزش دانش‌آموزان در زمان آموزش مجازی بوده است؟ گفت: حدود سه درصد از کل میزان تماس‌های مربوط به خشونت‌های خانگی را می‌توان مربوط به خشونت خانگی والدین نسبت به درس خواندن و آموزش دانش‌آموزان در زمان آموزش مجازی دانست. وی گفت: البته بیشتر تماس‌های مرتبط مربوط به شکایت والدینی است که در خصوص سپری کردن زمان طولانی فرزندان در فضای مجازی با خط ملی ۱۵۷۰ تماس گرفته‌اند. وی در پاسخ به این سوال که موارد اعلام‌شده به ۱۵۷۰ در چه صورتی از طریق همین سامانه قابل حل است و در چه صورتی به مشاور دیگر ارجاع داده می‌شود؟ گفت: به‌ طور کلی فرآیند ارائه خدمات در خط ۱۵۷۰ به دو دسته ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای تلفنی و ارائه خدمات مددکاری اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شود. دانش‌آموزان، کارکنان، اولیای مدرسه جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای (غیرفوریتی) طی تماس با شماره تلفن ۱۵۷۰ امکان ارتباط با مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی دانش‌آموزی و خانوادگی منطقه را خواهند داشت و پس از ارتباط، هر یک از اعضای تخصصی به فراخور نیاز مخاطبان به ارائه خدمات به آنان می‌پردازند.

 

دوز چهارم سینوفارم؟ کاملاً فراموشش کنید!

ایسنا به نقل از ساینس نوشت: بر اساس نتایج مطالعه دانشگاه سان یات سن در گوانگژو چین که در اوایل این هفته منتشر شد، چهارمین دوز واکسن کووید۱۹ سینوفارم هیچ محافظت اضافی در برابر این بیماری ایجاد نمی‌کند. سینوفارم یکی از داروهای پرمصرف در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی است و این تحقیق فقط آنچه مقامات بهداشتی آرژانتین به عنوان یک واقعیت تشخیص داده‌اند را تایید می‌کند؛ به این مفهوم که دوزهای تقویت‌کننده سایر برندهای واکسن به افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند، داده می‌شود. علاوه بر این حفاظت سینوفارم شش ماه پس از دریافت دوز سوم کاهش می‌یابد و طبق این مطالعه دوز چهارم هیچ سپر اضافی در برابر سویه اومیکرون ایجاد نمی‌کند. محققان چینی پیشنهاد کردند برای مقابله با کرونا استفاده از واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم امکان‌پذیر است اما ایده‌آل نیست. آنان گفته‌اند واکسن‌های پروتئین نوترکیب یا mRNA در برابر سویه‌های نگران‌کننده جایگزین‌های خوبی برای دوزهای تقویت‌کننده است. دانشمندان چینی به این نتیجه رسیدند آنتی‌بادی‌هایی که با دوز سوم واکسن کووید ۱۹ سینوفارم ایجاد می‌شود، پس از شش ماه به شدت کاهش می‌یابد و تزریق چهارم آن را به میزان قابل‌توجهی در برابر اومیکرون تقویت نمی‌کند. این مطالعه که هنوز مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته و شامل مطالعه در افراد مسن یا خردسالان نمی‌شود، نشان داد سطح آنتی‌بادی خنثی‌کننده در برابر اومیکرون حدود ۲۶ هفته پس از تزریق سومین دوز واکسن سینوفارم (بی‌بی‌آی‌بی‌پی-کروی BBIBP-CorV) به میزان ۵۳ درصد کاهش یافت. این رقم در مقایسه با سطوح آنتی‌بادی بعد از هفته دوم دریافت دوز تقویت‌کننده سینوفارم اعلام شده است. دوز تقویت‌کننده واکسن سینوفارم به ۳۸ کارمند مراقبت‌های بهداشتی در چین داده شد که قبلاً دوره دو دوز واکسن را پنج ماه قبل تکمیل کرده بودند. چهارمین دوز این واکسن شش ماه پس از سومین دوز تجویز شد و به‌طور قابل توجهی سطح آنتی‌بادی خنثی‌کننده را در برابر اومیکرون افزایش نداد اما میزان آنتی‌بادی این واکسن پس از سومین دوز همچنان بالا بود.

 

چاقی در دانش‌آموزان ادامه دارد

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: چاقی دانش‌آموزان و والدین باید مدیریت شود زیرا تعداد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی در چند سال اخیر ۱۰ درصد بیشتر شده است. صادق ستاری‌فرد در نشست تخصصی طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی و آموزشی با حضور معاونان تربیت‌بدنی و سلامت ۱۰ استان کشور اظهار داشت: نظامات حکمرانی سلامت و امور اجتماعی کشور باید برای حل این معضل که به سرعت در حال تبدیل‌ شدن به بحران است، کمک کنند و باید جهاد تبیین در مورد سلامت دانش‌آموزان روی نقطه کانونی چاقی و کم‌تحرکی آنان متمرکز شود. وی ادامه داد: باید فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در طرح آزادسازی مجموعه‌های ورزشی مدنظر باشند، در مرحله تکمیلی این طرح نیز موضوع وقف ورزشی را پیش می‌بریم تا بخشی از ساعات افرادی را که می‌توانند به ما کمک کنند، در اختیار بگیریم و جهاد ورزشی را از این طریق عملیاتی کنیم. سنت وقف را باید در وجود دانش‌آموزان نهادینه کنیم تا دانش‌آموزان نیازمند بتوانند از امکانات و اقلام ورزشی دیگر همسالان و همنوعان خود استفاده کنند.

 

پیش‌بینی سفر هشت میلیون گردشگر نوروزی به بوشهر

استاندار بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ۴۰ روز آینده حداقل هشت‌میلیون گردشگر به استان بوشهر مسافرت کند. احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر صبح امروز در نشست ستاد تنظیم بازار، ذخیره‌سازی کالا برای ایام تعطیلات نوروزی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا ۴۰ روز آینده حداقل هشت میلیون گردشگر به استان بوشهر مسافرت کند. استاندار بوشهر جمعیت استان را یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر و با جمعیت مهاجر 4 /1 میلیون نفر دانست و اظهار داشت: فصل کار در استان بوشهر در عرصه‌های مختلف کشاورزی، تولیدی، ساخت‌وساز حداقل ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت استان می‌افزاید و پیش‌بینی می‌شود جمعیت این استان به 5 /1 میلیون نفر برسد.

 

دریاچه ارومیه باز هم آب رفت

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب ‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون حجم، تراز و وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال گذشته کاهش داشته است. وی با اشاره به کاهش ۲۸درصدی حجم مخازن آذربایجان‌غربی نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: بیشتر کاهش‌ها به ترتیب مربوط به سدهای بوکان، آغ‌چای و سد مهاباد بوده است. امروز تراز دریاچه ارومیه  1270 /71متر بوده که نسبت به مشابه سال گذشته که 1271 /31 متر بود کاهش را نشان می‌دهد. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب ‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی، از کاهش یک هزار و ۳۶۰ مترمربعی وسعت دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: سال گذشته وسعت آن سه هزار و ۶۵۵ مترمربع بوده است. وی با اشاره به حجم کنونی دریاچه ارومیه افزود: همچنین هم‌اینک حجم دریاچه ارومیه دو میلیارد و ۹۲ میلیون مترمکعب است که نسبت به مشابه سال گذشته که چهار میلیارد و ۸۸ میلیون مترمکعب بود کاهش یک میلیارد و ۹۶میلیون مترمکعبی داشته است. تراز اکولوژیک دریاچه 10 /1274 متر، وسعت آن چهار هزار و ۶۳۵ مترمربع و حجم آن ۱۵ میلیارد و پنج میلیون مترمکعب بوده است. 

♦♦♦

ایسنا: دردهای عضلانی یکی از علائم شایع ابتلا به کرونا بوده و این علامت در مبتلایان به سویه اومیکرون نیز گزارش شده به‌طوری که در زمان ابتلا به این سویه نیز افراد درد و گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند.

ایلنا: مدیر کنترل حیوانات مضر شهری شهرداری تهران از واگذاری ۳۶ درصد از هشت هزار و ۴۴۷ قلاده سگ زنده‌گیری‌شده به شهروندان تهرانی از ابتدای امسال تا دی‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

تسنیم: وزیر بهداشت گفت: اگر روال فعلی ادامه یابد جوانی جمعیت از بین می‌رود و تا 20 سال دیگر سالخورده می‌شویم و دیگر نمی‌توانیم کشور مولدی باشیم. بنابراین یکی از مهم‌ترین تکالیف ما امروز کمک به رشد جمعیت است. بهرام عین‌اللهی تصریح کرد: فرزند‌آوری موجب تحکیم خانواده و نشاط در جامعه می‌شود و به‌ورزان و مراقبان سلامت باید بهداشت و تغذیه مادران باردار را مورد توجه ویژه قرار دهند. شعار امروز ما باید «فرزند بیشتر، نشاط بیشتر» باشد.

ایلنا: معاون وزارت راه از آغاز اجرای قانون مجلس در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با اهدای زمین مسکونی رایگان به خانواده‌ای که اخیراً صاحب چهارقلو شده‌اند، خبر داد.

ایسنا: مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: بر اساس مصوبه دولت مبلغ عیدی برای بازنشستگان، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که ۴۰۰ هزار تومان بابت حق عائله‌مندی و ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر فرزند به این مبلغ افزوده خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران: دادستان تهران از آزادسازی ۴۷۰۰ مترمربع از اراضی حریم و بستر رودخانه فرحزاد خبر داد. وی گفت: این آزادسازی در محدوده حریم و بستر رودخانه فرحزاد به مساحت چهار هزار و ۷۵۶ مترمربع که توسط افراد سودجو تصرف شده بود، صورت گرفت.

ایرنا: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش با تشریح شرایط مالی این وزارتخانه، گفت: با همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور در تلاش هستیم تمامی پرداخت‌های پرسنلی و فرهنگیان تا قبل از پایان سال انجام شود.

فارس: مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره حمایت این سازمان از خانواده‌های نابارور گفت: تا سه نوبت در سال اجازه داده‌ایم هزینه‌های عمل‌های جراحی پرداخت شود، اگر زوجین در درمان موفق نباشند می‌توانند در سال بعدی از خدمات سازمان استفاده کنند و زوجین خیلی نباید نگران باشند.

♦♦♦

مشوق‌های جدید اقتصادی برای افزایش جمعیت

جوان نوشت: برخی کارشناسان اقتصادی و جامعه‌شناسان بر این باورند که اعمال تحریم‌های بلندمدت اقتصادی اهداف جمعیتی را در پس پرده دنبال می‌کند و بررسی‌ها نشان می‌دهد تشدید تحریم‌های اقتصادی ظالمانه در دهه ۹۰ در کنار توسعه فقر و نابرابری اقتصادی به حوزه جمعیت نیز خسارت وارد آورده است. اگر وضعیت اقتصاد ایران در دهه ۹۰ خوب بود، هم‌اکنون هم جمعیت کشور بیشتر بود و هم اینکه شاهد افزایش بعد خانوار در کشور و همچنین ازدواج جوانان بودیم. به نظر می‌رسد دولت سیزدهم با درک اهمیت ایجاد تحول در حوزه فرزندآوری، مشوق‌های اقتصادی را به این منظور در نظر گرفته است که باید دید این سیاست‌ها تا چه حد می‌تواند بر آثار سوء جمعیتی در جامعه غلبه کند.

 

سال آینده نقل‌وانتقال خودرو آنلاین می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس پلیس راهور ناجا گفت: از سال ۱۴۰۱ نقل‌وانتقال وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت به صورت برخط انجام می‌شود. وی گفت: از سال ۹۹ تلاش بر این شد که حداقل توقیف خودرو انجام شود و خودروها ۹۷درصد و موتورسیکلت‌ها ۷۰ درصد ترخیص شدند و از امروز ۹ اسفندماه تا ۲۹ اسفندماه ترخیص موتورسیکلت‌ها و خودروها با شرایط ویژه انجام می‌شود. جرائم به صورت قسط‌بندی بدون هیچ پیش‌پرداختی و به میزان توان پرداخت مالک انجام می‌شود. هزینه‌های پارکینگ که متعلق به بخش خصوصی است به حداقل رسید. مالکان می‌توانند به ۱۲۰۰ دفتر پلیس +۱۰ و نرم‌افزار پلیس من مراجعه کنند.

 

سالانه حدود ۶۰۰ هزار نفر در تهران خانه‌دار می‌شوند

خبر آنلاین نوشت: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به ساخت سالانه بیش از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران در قالب طرح تامین مسکن استطاعت‌پذیر گفت: با اجرای این طرح، سالانه حدود ۶۰۰ هزار نفر از اقشار متوسط و پایین جامعه، خانه‌دار می‌شوند. عوامل و متغیرهای متعدد از جمله طولانی بودن زمان صدور پروانه که رغبت به ساخت‌وساز را کم کرده، موجب شد متوسط قیمت مسکن از متری دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۹۰ به متری ۳۳ میلیون تومان در سال۱۴۰۰ برسد. شهرداری تهران تصمیم دارد برای جبران این عقب‌ماندگی در تفاهم با نهادها سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را در شهر تهران احداث کند.

 

آغاز طرح ویژه پلیس تهران در نوروز ۱۴۰۱

ایسنا نوشت: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که طرح پلیس و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای نوروز از ۲۴ اسفند آغاز شده و تا ۱۴ فروردین ادامه خواهد داشت. وی گفت: برابر پیش‌بینی‌ها ما قطعاً در نوروز ۱۴۰۱ افزایش تردد در جاده‌ها را خواهیم داشت و از ۲۷ و ۲۸ اسفند، روند ترددها افزایش خواهد داشت. این روند در روز اول فروردین کاهش داشته و دوباره از دوم فروردین افزایش پیدا می‌کند. این طرح از ۲۴ اسفند آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. وی از پیش‌بینی افزایش ۵۰ تا ۵۷درصدی تردد در ایام نوروز خبر داد و گفت: این حجم تردد به‌خصوص در محورهای شمالی خواهد بود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها