شناسه خبر : 38195 لینک کوتاه

رشد انفجاری ثروتمندان و فقرای ایرانی

«ترک تحصیل»، جدی‌ترین آسیب حاشیه‌نشینان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست «کارگروه مدیریت آسیب‌های اجتماعی و مسائل دانش‌آموزان در مناطق حاشیه‌نشین»، راه میانبر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را رسیدگی به حاشیه شهرها دانست. به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی گفت: در حوزه فعالیت ما کار، بسیار جدی و بابرنامه آغاز شده، و در مدت بسیار کوتاهی به چارچوب اقدامی در مجموعه آموزش و پرورش منجر شده است. کاظمی گفت: آسیب‌های حاشیه شهرها استخراج شده و در یک اقدام سریع، چالش‌ها مشخص شده‌اند، که به یک چارچوب اقدام و عمل دست پیدا کرده‌ایم. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های میانبر کاهش آسیب‌های اجتماعی توجه به حاشیه شهرهاست که مرکز ثقل آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور هستند. کاظمی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارگروه‌های این بخش، کارگروه آموزش است که می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسیار موثری را ایفا کند. وی با بیان اینکه ترک تحصیل اولین آسیب حاشیه شهرهاست، افزود: اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است و با تمرکز بر حاشیه شهر برنامه‌ریزی‌های مناسب برای اول مهر انجام خواهد شد. همچنین در این زمینه ما چند فعالیت و کار انجام داده‌ایم که عبارت‌اند از؛ ایجاد یک سامانه پایشی که خروجی‌های خوبی از آن دریافت شده است؛ تمرکز بر تشکیل کانون یاریگران زندگی در مدارس حاشیه شهر با استفاده از خود دانش‌آموزان، و همچنین تجهیز کتابخانه‌های مدارس حاشیه شهر.

 

تاریکی؛ قاتل تصادف با عابران پیاده

به گزارش فارس، سرهنگ رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ضمن تشریح نقش عابران پیاده در تصادفات رانندگی اظهار داشت: بررسی آمارها حاکی از آن است که 28 درصد از تصادفات فوتی شهر تهران در حال حاضر به عابران پیاده اختصاص دارد. جوانبخت گفت: متاسفانه 58 درصد تصادفات در شهر تهران در بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد؛ جایی که عابر اصلاً نباید تردد داشته باشد تا تصادف روی دهد؛ این آمار نشان‌دهنده این است که عابران پیاده بی‌دقت بوده و از محل‌های امن برای عبور خود استفاده نمی‌کنند. کارشناس تصادفات پلیس راهور تصریح کرد: رانندگان در بزرگراه انتظار حضور عابران پیاده را ندارند و وقتی با یک عابر پیاده مواجه می‌شوند دیگر فرصتی برای واکنش مناسب نداشته و به همین دلیل احتمال وقوع تصادف بالا می‌رود. وی گفت: بررسی ساعات وقوع تصادف نشان می‌دهد که اولویت اول تصادفات با عابران بین ساعات 16 تا 20 است، چون تردد زیاد عابران را در این ساعت از روز داریم و با این تصادفات در این ساعات بیشتر مواجه هستیم. جوانبخت افزود: این درست است که ساعات 20 تا 24 در جایگاه سوم تصادفات قرار دارد اما واقعیت این است که تصادفاتی که در این بازه زمانی روی می‌دهد به خاطر اینکه روشنایی معابر را نداریم جرحی بسیار شدید بوده یا به فوت منجر می‌شود. وی به تشریح آمار تصادفات با عابران پیاده در مناطق تهران اشاره و بیان کرد: در بحث تصادفات عابر پیاده مناطق 5 تهران با 17 درصد، منطقه 15 با 13 درصد و مناطق 18 و 26 و 23 با 8 درصد در جایگاه سوم قرار دارند که بیشترین درصد فوتی عابران پیاده را شامل می‌شوند. وی با اشاره به مناطقی که کمترین وقوع تصادف عابر پیاده را دارند گفت: عابران پیاده در همه جای شهر تهران تردد می‌کنند ولی عابران باهوش‌تری هم هستند که از محل و مسیرهای امن و از پل‌های عابر پیاده تردد می‌کنند. وی افزود: وقتی شما عابر هستید فکر می‌کنید که راننده شما را می‌بیند ولی وقتی خود را جای راننده می‌گذارید و در جایگاه وی قرار گرفته و با سرعت مشخصی در حال تردد هستید متوجه می‌شوید که برخی مواقع رانندگان اصلاً شما را نمی‌بینند و برخی از رانندگان بعد از تصادف می‌گویند که من اصلاً عابر را به علت تیرگی لباس ندیده‌ام یا عابر از میان بوته‌ها ناگاه بیرون آمده و به معبر وارد شده و این زمان طلایی را برای راننده از میان می‌برد.

 

افزایش همزمان میلیونرها و فقرای ایرانی

نشریه آمریکایی «فوربس» از رشد فراتر از تصور تعداد و ثروت میلیونرهای ایرانی طی دوران تحریم و کرونا خبر داد. به گزارش عصر ایران، فوربس در گزارشی نوشته است: تعداد میلیونرها در ایران به‌‌رغم اینکه این کشور از تحریم‌های ایالات متحده و همه‌گیری کووید ۱۹ رنج می‌برد، شاهد رشدی انفجاری بوده است. در سال ۲۰۲۰ تعداد افراد با ارزش ثروت خالص بالا (HNWI) در ایران 6 /21 درصد رشد کرده در حالی که میانگین جهانی این آمار در سال ۲۰۲۰ حدود 3 /6 درصد بوده است؛ همچنین میزان ثروت این طبقه در ایران نیز طی همین سال (۲۰۲۰) بیش از 3 /24 درصد رشد داشته و بسیار بیشتر از میانگین جهانی بوده است. مرکز مشاوره «کپ‌جمینی» (‌Capgemini‌) در گزارش «ثروت جهانی» که اخیراً منتشر کرده، می‌گوید: «بین ماه‌های مارس و جولای (بهار ۱۴۰۰) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۲۵ درصد افزایش یافته است.» برای مقایسه ارزش معاملات «اس‌اند‌پی» در آمریکا طی دوره مشابه تنها شاهد ۱۶ درصد رشد بوده است. با دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی که به دلیل تحریم‌ها مسدود شده است، بسیاری از طبقات ثروتمند و حرفه‌ای ایران پول خود را وارد سهام و بورس می‌کنند. بنا بر گزارش «کپ‌جمینی» اکنون تعداد میلیونرهای ایرانی به بیش از ۲۵۰ هزار نفر رسیده که بیشتر آنها در ایران زندگی می‌کنند. دولت ایران با سرازیر کردن سرمایه‌ها به بورس به رشد این طبقه میلیونر در ایران کمک کرده است. در سپتامبر سال گذشته (شهریور ۹۹) دولت ایران یک درصد از ذخایر صندوق توسعه ملی را به بازار سهام تزریق کرد و در ژانویه امسال (دی‌ماه ۱۳۹۹) هم مبلغ ۲۵ تریلیون ریال (حدود 2 /595 میلیون دلار) را تزریق کرد. رونق رمزارزها منبع دیگری برای رشد ثروت میلیونرهای جدید ایران بوده است. برق ارزان در ایران یک مزیت نسبی بالا برای استخراج رمزارز و رونق بازار ارزهای دیجیتال است. شور و اشتیاق برای استخراج رمزارز در ایران بسیار بالا بوده است و به دلیل مشکل کمبود برق دولت ماه گذشته اعلام کرد که استخراج رمزارزها به مدت چهار ماه ممنوع خواهد بود. مزارع استخراج رمزارز به قدری برق مصرف می‌کردند که به خاموشی‌های پی‌درپی منجر می‌شد. یکی از فعالان استخراج رمزارز در ایران می‌گوید استخراج رمزارز سودی فوق‌العاده در ایران دارد و بسیار بیشتر از شغل وکالت برای او درآمد داشته است. گزارش «ثروت جهانی» مرکز مشاوره «کپ‌جمینی» می‌گوید حدود ۷۲ درصد از میلیونرهای ایران در بازار رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. طبق گزارش «کپ‌جمینی» افزایش سریع میلیونرها در ایران، این کشور را به لحاظ تعداد میلیونرها در مقام چهاردهم جهان و نخست خاورمیانه قرار داده است. ایران اکنون حتی از بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی عربستان سعودی که با ۲۱۰ هزار میلیونر در رده ۱۷ جهانی قرار دارد، پیش افتاده است. با این حال افزایش ثروت و تعداد میلیونرهای ایران، کاملاً در تضاد با اقتصاد ضعیف این کشور است. «شورای اسلامی کار» می‌گوید بیش از ۶۰ درصد جمعیت ایران به دلیل هزینه‌های زندگی در فقر نسبی زندگی می‌کنند. هیچ آمار رسمی دولتی درباره میزان فقر وجود ندارد.

 

افزایش ۳۲درصدی ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از افزایش ۳۲درصدی ثبت‌نام دانش آموزان اتباع خارجی فاقد مدارک در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ خبر داد. به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور؛ مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، ضمن اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیچ دانش‌آموز افغانستانی از تحصیل باز نماند، گفت: در همین راستا هر ‌سال در خصوص نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی به ریاست وزیر محترم کشور تصمیماتی اتخاذ می‌شود و در نهایت با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط شیوه‌نامه‌ای تنظیم می‌شود، که امسال نیز طبق سنوات گذشته نه‌تنها محدودیتی برای تحصیل کودکان اتباع خارجی وجود ندارد بلکه این دانش‌آموزان می‌توانند در تمام فعالیت‌های فرهنگی نیز شرکت کنند. محمودی مدیرکل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی وزارت کشور افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی فاقد مدارک اقامتی ۳۲ درصد افزایش داشته است که این آمار نسبت به سال گذشته رشد ۲۶درصدی داشته است، به‌طوری که در سال‌های اخیر امکان تحصیل برای دوره پیش‌دبستانی نیز فراهم شده است. وی در ادامه تاکید کرد: شیوه‌نامه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع خارجی هر سال با همفکری دستگاه‌های ذی‌ربط و با سازوکار نظارتی تهیه می‌شود، که زمینه ورود اتباع غیرمجازی که از برگه‌های حمایت تحصیلی سوءاستفاده می‌کنند بسته شود، تا این سرمایه فرهنگی که عدالت آموزشی برای پناهندگان و مهاجران است تبدیل به معضل نشود. وی در پایان گفت: امسال نیز تمامی اتباع فاقد مدرک مشمول ثبت‌نام در مدارس آموزش و پرورش هستند و تمام فرآیندهای قانونی و اجرایی و نظارتی برای تحقق این موضوع فعال شده که هیچ دانش‌آموز اتباع غیرمجاز از تحصیل باز‌نماند.

 

اعتراض استادان دانشگاه آزاد به حقوق‌های پایین

سخنگوی فراکسیون دانشگاه آزاد مجلس در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید رئیس دانشگاه آزاد گفته است به‌دنبال افزایش حقوق استادان حتی فراتر از همسان‌سازی با حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی است. حقوق پایین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد و درجه‌بندی آنها به دو گروه الف و ب در هفته‌های اخیر موجب اعتراض استادان این دانشگاه شده است. آنها همچنین می‌گویند که دانشگاه آزاد بخشنامه‌ای صادر کرده که شرط ماندگاری آنها در گروه بالاتر و دریافت حقوق و درآمد بیشتر منوط به درآمدزایی آنها برای این دانشگاه است، در غیر این صورت آنها به گروه ب سقوط خواهند کرد. مدتی است اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد ماموریت‌های آموزشی و پژوهشی خود را با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی مقایسه می‌کنند و می‌بینند که هر دو در حال ایفای یک نقش و یک حجم کار و شاید آنها با ماموریت هدایت تعداد بیشتری دانشجو هستند اما حقوقشان یک‌چندم اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی است. لیلا حاجی‌آقایی، عضو هیات علمی واحد شوشتر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با همشهری در این ‌باره می‌گوید: «سطح حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد به قدری پایین است که رقم حکم یک استادیار با 20 سال سابقه حدود هشت میلیون تومان و دریافتی او 5 /6 میلیون تومان است این در حالی است که هم‌رتبه‌های همین فرد در دانشگاه‌های دولتی با همین میزان سابقه، ماهانه 30 میلیون تومان حقوق می‌گیرند. تازه همین حقوق شش میلیون‌تومانی را هم در برخی واحدها کامل پرداخت نمی‌کنند و مثلاً هنوز معوقه بهمن 1399 را بسیاری از استادان نگرفته‌اند. همچنین افزایش حقوق 20درصدی سال 99 نسبت به 98 هنوز اعمال نشده، افزایش حقوق 1400 هم که بماند. از سال 92 به بعد، استاد راهنما، مشاور یا داور بیش از 40 پایان‌نامه بوده‌ام که درباره آنها هیچ دریافتی‌ای نداشته‌ام.» محمود فیروزی‌مقدم، استادیار واحد تربت حیدریه و مدیر پژوهش این واحد دانشگاهی، نیز در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید که با دو مدرک دکترا، تولید بیش از 40 مقاله علمی پژوهشی و پدید آوردن کتاب‌های تخصصی و با وجود اینکه پابه‌پای یک کارمند در بخش مدیریت پژوهش خدمت می‌کند، ماهانه بین 10 تا 11 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، درحالی‌که یک عضو هیات علمی با شرایط مشابه او در دانشگاه‌های دولتی بیش از 25 میلیون تومان حقوق دارد.

عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به این انتقادها واکنش نشان داده و گفته است: «مشکل اینجاست که برخی مصوبات و بخشنامه‌ها را به اشتباه منعکس می‌کنند. طرح الف و ب قطعاً به نفع استادان است چون طبق قوانین گذشته، استادانی که در خارج از دانشگاه مسوولیت داشتند پاره‌وقت محسوب شده و طبق قوانین باید اخراج می‌شدند اما در شیوه‌نامه همکاری جدید، همه استادان تمام‌وقت هستند و هیات علمی‌های گروه ب می‌توانند بدون هیچ مشکلی در خارج از دانشگاه هم مسوولیت اجتماعی داشته باشند.»

♦♦♦

ایسنا: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طبق گزارش سالانه مواد مخدر ۲۰۲۱ در سال ۲۰۱۹ ایران کشفیات ۹۰ درصد از تریاک جهان، ۲۰ درصد از هروئین جهان، ۷۲ درصد از مورفین جهان و پنج درصد از حشیش جهان را به خود اختصاص داد.

تسنیم: معاون قضایی دادستان کل کشور با فرصت خواندن بازار رمزارزها برای کشور؛ خواستار تعیین سازوکار قانونی برای فعالیت ماینرها و رمزارزهای دیجیتالی شد.

ایسنا: معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: قانون تعرفه خدمات پرستاری شامل حدود ۵۰۰ بسته خدمتی پرستاری که در سال ۹۰ توسط سازمان نظام پرستاری مشخص شده بود، مورد بازنگری قرار گرفت و تعرفه استاندارد این خدمات، تهیه و ارزش نسبی آنها تعیین شد.

ایرنا: سامانه تلفنی رایگان ۴۰۳۰ (داخلی ۵) به منظور کمک به ترک دخانیات به‌طور همزمان با ارائه خدمات در ۶۳ کلینیک ترک دخانیات در سراسر کشور با حمایت سازمان جهانی بهداشت (WHO) راه‌اندازی شد.

فارس: فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح از تدوین سند ملی مهارت تا اشتغال کارکنان وظیفه خبر داد و تصریح کرد: سرباز حرفه‌ای کسی است که در ضمن خدمت مهارت‌های مختلف را یاد بگیرد و توانمندی لازم را برای ورود به بازار کار کسب کند.

ایرنا: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه سال ۹۹، حدود ۵۰ تن کشفیات مواد مخدر داشته‌ایم که نسبت به سال ۹۸، ۲۰ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: علت افزایش مواد مخدر در کشور، کِشت تریاک از افغانستان به عنوان یک کشور تولیدکننده مواد مخدر است.

فارس: نایب رئیس و سخنگوی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایرانی گفت: برخی از روی کژفهمی یا با انگیزه‌های نادرست این شایعه را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که بر اساس کمیسیون جهش تولید، آزمون وکالت حذف شده است در حالی که در هیچ جا چنین مطلبی ذکر نشده و آزمون وکالت حذف نخواهد شد.

ایسنا: مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ گفت: کارفرمایان کارگاه‌های صنفی دارای کارگر می‌توانند با ارسال لیست حق بیمه؛ خود و اعضای خانواده‌شان را تحت پوشش حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی قرار دهند. با تغییر قوانین اکنون کارفرمایان زیر ۵۵ سال و حتی اعضای هیات مدیره شرکت‌ها هم می‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

ایرنا: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بیماری فنیل‌کتونوری از جمله بیماری‌های متابولیک نادری است که به علت ازدواج‌های فامیلی در ایران نسبت به جهان، شیوع بالاتری دارد.

♦♦♦

فروش بلیت؛ ۱۳ درصد هزینه‌های جاری مترو تهران

اعتماد نوشت: مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، با اشاره به اینکه مترو تهران سالانه برای انجام امور جاری حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: این رقم تنها شامل هزینه فعالیت‌های جاری از جمله تامین قطعات یدکی مصرفی، بیمه تجهیزات، هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزار، قطارشویی و نظافت، هزینه آب، برق و سوخت، پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان رسمی و پیمانکاران می‌شود. بهره‌برداری از مترو هزینه بالایی دارد و تامین این مبالغ از عهده شرکت خارج است و دولت هم در سال ۱۳۹۹ تنها ۲۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه بلیت به مترو پرداخت کرده است و مترو تنها با فروش بلیت و کمک‌های شهرداری تهران به کار خود ادامه داده است.

 

رد صلاحیت گسترده در سازمان نظام پزشکی

شرق نوشت: اعضای هیات‌مدیره نظام پزشکی هم از ردصلاحیت‌ها در امان نماندند و تنها افرادی خاص توانستند از صافی هیات نظارت عبور کنند. گروه‌هایی خاص درصدد تصفیه درون‌سازمانی از گروه‌هایی با طیف فکری اصلاح‌طلب یا مستقل هستند. تعداد افرادی که در زمان ثبت‌نام کاندیداها عطای انتخاب شدن را به لقایش بخشیدند، کم نبود؛ آنهایی هم که در انتخابات شرکت کردند، رد صلاحیت شدند. شاید از نظر کمّی، تعداد ردصلاحیت‌ها خیلی زیاد نباشد، اما کسانی احراز صلاحیت نشدند که اقبال بالایی در میان پزشکان داشتند و شانس رای‌آوری آنها بالاتر بود. هیات اجرایی مشخص‌شده برای این انتخابات، دلیل مشخصی را برای ردصلاحیت‌ها اعلام نکرده و تنها به یک نامه به کاندیدای ردصلاحیت‌شده اکتفا کرده است.

 

کشت دوم برنج ممنوع شد

ایران نوشت: «مجید بهادری» معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: ممنوعیت کشت دوم شالی در حالی از سوی آب منطقه‌ای ابلاغ شده که شالیکاران استان مازندران امسال خشکسالی و کمبود آب را با گوشت و پوستشان لمس کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه معمولاً سالانه 215 هزار هکتار از اراضی مازندران به زیر کشت شالی می‌رود، افزود: این میزان کشت در سال گذشته تولید شلتوک را به یک میلیون و 300 هزار تن رساند که از آن حدود 800 هزار تن برنج تولید شد. در مازندران سطح شالی که به زیر کشت دوم و پرورش «رتون» می‌رود معمولاً در حد 110 هزار هکتار است که تولیدی در حد 250 هزار تن شلتوک دارد و انتظار ما کاهش 125 هزارتنی شلتوک در مجموع است.

 

ادامه اعتصاب گسترده کارگران

عصر ایران نوشت: هزاران نفر از کارگران صنعت نفت و پتروشیمی در اعتراض به شرایط سخت کار، ایمنی کار، زندگی و حقوق بسیار پایین و همچنین قراردادهای موقت و حضور شرکت‌های پیمانکاری به‌عنوان واسطه با کارفرمای اصلی و همچنین خصوصی‌سازی، از 29 خرداد دست از کار کشیده‌اند. هم‌اکنون کارگران حدود 61 شرکت پیمانکاری در اعتصاب هستند. هشت نهاد سندیکایی و صنفی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «خواسته‌های کارگران اعتصابی خواست مشترک همه کارگران در سراسر کشور است مانند اینکه حداقل دستمزد نباید از ۱۲ میلیون تومان کمتر باشد، حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، منع اخراج، حق اعتراض و اعتصاب، پرداخت به‌موقع مزدها، بهبود شرایط کار و محیط کار و...».

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها