شناسه خبر : 37845 لینک کوتاه

جامعه ایران در شوک فرزندکشی

هشدار کلانتری؛ نفس‌های آخر محیط زیست کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کلانتری در وبینار علمی-تخصصی با موضوع  «استراتژی‌های ملی و بین‌المللی برای مقابله با پدیده‌های زیست‌محیطی خشکسالی و گردوغبار» گفت: ۲۰ تا ۲۵ سال پیش از استان فارس، دو میلیون تن خرید گندم صورت می‌گرفت اما امسال ۵۰۰ هزار تن گندم هم ندارد چون آب‌های زیرزمینی و کارستی (karst)، تمام شد. جنگ آب بین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، خوزستان و لرستان شروع شد و این جنگ از استان به استان در حال رسیدن از روستا به روستاست. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست علت ایجاد شرایط کنونی و جنگ آب را عدم باور سیاستمداران و تصمیم‌سازان به توسعه پایدار دانست. کلانتری هشدار داد: باید به‌طور کل و هرچه سریع‌تر در مورد سیاست‌های کلان تجدیدنظر کرد. هر چه سریع‌تر این کار صورت نگیرد، کشور به مراتب ضررهای بزرگ‌تری را متحمل می‌شود. کلانتری با تاکید بر اینکه خود، طبیعت را تخریب کردیم و خودمان هم باید اصلاح کنیم، گفت: 500 میلیارد مترمکعب منابع آب فسیلی داشتیم که 300 میلیارد مترمکعب از آن شور و لب‌شور است و 200 میلیارد مترمکعب هم شیرین بود، این 200 میلیارد مترمکعب را تمام کردیم. ما مسوولان 40 سال اخیر باید به تاریخ و در قبال تصمیماتی که در کلان گرفته شده و کشور را از نظر طبیعی ویران کرده، پاسخگو باشیم. معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه سیل‌های دهه 60، به علت تجاوز به جنگل 10 برابر دهه 30 شده بود اظهار کرد: در بخش گردوغبار در مرتع و تالاب‌ها نیز همین‌طور. نسل ما و به ویژه نسل‌های بعد به دلیل مسائل سیاسی و نادانی، قربانی سیاست‌های کلان کشور شده است.

 

بازگشایی درِ اصلی کاخ گلستان پس از 60 سال

درِ تاریخی کاخ گلستان (باب عالی / از سمت خیابان ناصرخسرو) پس از 60 سال، به مناسبت روز جهانی موزه هم‌زمان با آغاز هفته میراث فرهنگی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازگشایی شد. این در که تاریخی‌ترین درِ کاخ گلستان است سال‌هاست بسته بود؛ اما از دو سال گذشته مسوولان میراث فرهنگی بر بازگشایی آن تاکید کردند و مراحل بازگشایی آن آغاز شد. در سال ۹۸ شورای راهبردی کاخ نیز برای بازگشایی تصمیم‌گیری کرد و با طی مراحل آن، این در با حضور علی‌اصغر مونسان بازگشایی شد. در این مدت عملیات حفاظت و مرمت همچنین تعبیه زیرساخت‌های گردشگری برای درِ شرقی (عالی) و آینه‌کاری و نقاشی مجدد انجام شد. همچنین از بهترین زیرساخت‌های گردشگری برای حفاظت الکترونیک این ورودی استفاده شده است. یکی از مشخصه‌های اصلی این در تاریخی، داشتن مولفه‌های ورودی برای ورود به باغ ایرانی است. وجود هشتی و راهرو برای ورود به باغ محوطه کاخ گلستان یکی از مولفه‌های منحصربه‌فرد در عالی است که در غربی به دلیل وجود ساختمان و هویت‌های سیاسی و اداری ساختمان فاقد این مولفه است.

 

جامعه ایرانی در شوک فرزندکشی هولناک

جسد مثله‌شده «بابک خرمدین» کارگردان سینما در شهرک اکباتان در حالی کشف شد که پلیس ضمن تشریح جزئیات این حادثه اعلام کرد  تحقیقات درباره یافتن علت آن ادامه دارد. به گزارش ایسنا، خبر کشف تکه‌هایی از یک جسد مثله‌شده در فاز 3 شهرک اکباتان به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که در پی آن ماموران کلانتری ۱۳۵ آزادی در محل حاضر شده و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. با حضور ماموران در محل مشاهده شد که جسد مردی مثله‌شده داخل سطل زباله رها شده است که در پی آن تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی نیز با دستور مقام قضایی در محل حاضر شده و رسیدگی به موضوع وارد فاز تخصصی شد. با ورود پلیس آگاهی به این پرونده، ساعاتی بعد هویت مقتول که یکی از کارگردانان سینما بود، شناسایی شده و خانواده‌اش نیز که در همان شهرک ساکن بودند مورد شناسایی قرار گرفتند. با حضور ماموران پلیس در محل، والدین مقتول که زوجی سالخورده بودند به قتل فرزند خود اقرار کردند. پدر این فرد در اظهارات اولیه خود به ماموران گفت، شب قبل از کشف جسد، اقدام به بیهوشی فرزند خود کرده و سپس در حمام او را به قتل رسانده و جسدش را مثله کرده است. سرپرست دادسرای جنایی تهران هویت این فرد را بابک خرمدین اعلام و اظهار کرد: جسد این شخص در اکباتان پیدا شده و در تحقیقات به‌عمل‌آمده پدر و مادر این کارگردان دستگیر شدند و به قتل اعتراف کردند. وی افزود: طبق اقرار، پدر این کارگردان با او اختلاف داشته و ابتدا او را بیهوش و بعد جسد را با چاقو تکه‌تکه کرده است. چند روز پس از ماجرا، قاضی محمد شهریاری در گفت‌وگو با ایرنا اطلاعات جدیدی ارائه کرد و گفت: پدر و مادر خرمدین اعتراف کردند که در سال ۱۳۹۰ داماد و در سال ۱۳۹۷ دختر خود را به همان روش یعنی تکه‌تکه کردن جسد و انتقال به سطل زباله به قتل رساندند. فخرالدین جعفرزاده، رئیس سابق دادسرای جنایی تهران و وکیل پایه یک دادگستری، درباره ماجرای قتل بابک خرمدین، به روزنامه اعتماد گفته: «در این پرونده چون اولیای دم خودشان در قتل نقش دارند، سِمَت اولیای دم بودن‌شان ضایع می‌شود و کنار می‌رود؛ مقتول فرزند و همسر ندارد پس اولیای دم درجه یک ندارد. پدر قاتل مشمول ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی قصاص نمی‌شود و سه تا ۱۰ سال حبس دارد.» او افزوده: «مادر اگر معاون در قتل باشد مشمول ماده ۱۲۷ قانون مجازات اسلامی می‌شود و بیش از ۱۵ سال حبس خواهد داشت.»

 

تخم لاک‌پشت‌های دریایی را نخورید

لاک‌پشت‌های دریایی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان گونه‌ای در خطر انقراض‌اند. متاسفانه برخی اهالی بومی بر این باورند که تخم این لاک‌پشت‌ها موجب قوت در جسم انسان می‌شود از این‌رو تخم‌ها را از داخل لانه‌ها برداشت می‌کنند و این مساله زمینه انقراض این گونه‌ها را فراهم کرده است. لاک‌پشت‌های دریایی ایران گونه‌های در خطر انقراضی هستند که در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند. در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان پنج گونه لاک‌پشت از جمله منقارعقابی، پشت‌چرمی، زیتونی، سبز و سرخ وجود دارد که همه آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند. عوامل متعددی این گونه‌های ارزشمند را تهدید می‌کند که یکی از آنها که شاید یکی از خطرناک‌ترین آنها نیز باشد، باور غلطی است که در میان برخی از اهالی بومی منطقه وجود دارد مبنی بر اینکه تخم و حتی خود لاک‌پشت برای سلامتی و طول عمر مفید است که همین مساله موجب می‌شود تخم این حیوانات در لانه‌ها در امان نماند و توسط این افراد جمع‌آوری شود. البته سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه قوانین سختگیرانه‌ای دارد و تا حد زیادی جلوی این کار گرفته شده است. حتی بنابر برخی گزارش‌ها افراد بومی تخم‌های لاک‌پشت‌ها را جمع‌آوری و آنها را به قیمت گزافی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان می‌فروشند. هرچند تعداد این افراد بسیار بسیار محدود است اما همان تعداد هم برای به خطر انداختن حیات لاک‌پشت‌ها کافی است، بنابراین باید این باور غلط تصحیح شود که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که سازمان محیط زیست در این زمینه نیز اقدامات خوبی از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی، چاپ کتاب و بروشور کرده است. داوود میرشکار در این باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: تخم لاک‌پشت‌ها نقشی در سلامتی انسان ندارند اما متاسفانه برخی بر این باور غلط هستند و همین مساله حیات این گونه‌ها را تهدید می‌کند اما سازمان محیط زیست با عوامل فروش تخم لاک‌پشت‌ها در بازار برخورد می‌کند.

 

تداوم بی‌تدبیری در کرونا؛ قسمت واکسیناسیون

با اعلام آغاز واکسیناسیون کرونا برای سنین ۷۵ تا ۷۹ سال، مجدداً ازدحام در برخی مراکز بهداشت و تزریق واکسن جهت ثبت‌نام واکسیناسیون را شاهدیم و در برخی مراکز نیز بی‌نظمی در فراخوان افراد و نوبت‌دهی به آنها، شلوغی و البته انتقاد مراجعه‌کنندگان را به دنبال داشته است. وزارت بهداشت نیز همچنان تاکید دارد برای نوبت‌دهی تزریق واکسن نیازی به مراجعه حضوری یا ثبت‌نام اینترنتی نیست و با واجدین شرایط تماس گرفته می‌شود. به گزارش ایسنا، به گفته وزارت بهداشتی‌ها فاز دوم واکسیناسیون کرونا در کشور به ترتیب شامل سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج خواهد بود که در این فاز افراد سالمند گروه هدف 2 /7 میلیون نفر هستند و به همین میزان هم بیماران زمینه‌ای داریم. بر همین اساس هم گفته شده که فاز دوم واکسیناسیون کرونا تا اواخر خرداد و اوایل تیرماه به طول خواهد انجامید و طی این فرآیند، حدود ۱۴ میلیون نفر واکسینه می‌شوند. وزارت بهداشت اعلام کرد واکسیناسیون ۷۵ سال به بالا که جمعیتی بالغ بر ۹۳۰ هزار نفر را شامل می‌شوند، آغاز شده و برای این گروه سنی نیز واکسن به تعداد کافی وجود دارد. ضمن اینکه آن دسته از سالمندان ۸۰ سال به بالایی که هنوز موفق به انجام واکسیناسیون نشده‌اند، نوبتشان محفوظ است و سهمیه واکسنشان سوخت نمی‌شود. به‌رغم تاکید چندباره وزارت بهداشت مبنی بر خودداری از مراجعه به خانه‌های بهداشت و مراکز واکسیناسیون جهت ثبت‌نام، مجدداً برخی از بیم جا ماندن از واکسن به مراکز مذکور مراجعه کرده و به دنبال آن صف‌ها و ازدحام جمعیت را در برخی از مراکز شاهد بودیم. البته در برخی مراکز نیز بی‌نظمی در مدیریت فراخوان افراد و نوبت‌دهی به آنها، شلوغی و البته نارضایتی و انتقاد مراجعه‌کنندگان طی روزهای گذشته را به دنبال داشته است. وی در مورد زمان به‌روز‌رسانی سامانه برای ثبت‌نام افراد ۷۵ تا ۷۹ سال تصریح کرد: پس از اینکه پیامک برای کسانی که فهرست آنها را داریم ارسال شد و برای واکسن فراخوان شدند و آمدند، آن‌وقت سامانه برای ثبت‌نام مابقی کسانی که در فهرست نبودند آغاز می‌شود. یعنی فعلاً تنها افراد بالای ۸۰ سال می‌توانند ثبت‌نام کنند و احتمالاً از آخر این هفته و با بازگشایی سامانه مربوطه، سنین ۷۵ تا ۷۹ سال هم بتوانند در سامانه ثبت‌نام کنند.

 نمکی وزیر بهداشت نیز در این زمینه گفت: از خردادماه هم واکسن‌های ملی‌مان می‌آید و افتخار جدیدی برای کشور ثبت خواهد شد. وقتی از تولید داخلی واکسن کرونا حرف می‌زدیم، برخی ما را مسخره می‌کردند و می‌گفتند این خالی‌بندی است و می‌خواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، اما دیدند که افتخار ما کسوت سربازی برای جمهوری اسلامی است و اگر در این راه خدا عزت دهد و سرباز لایقی باشم، بزرگ‌ترین افتخار ماست. خیلی‌ها این حرف را مسخره کردند و غیرقابل انجام دیدند، اما امروز به جرات می‌گویم که ایران در ماه‌های آینده یکی از بهترین، موفق‌ترین و نام‌آورترین تولیدکنندگان واکسن کووید ۱۹ خواهد بود و علاوه بر واکسنی که از بیرون می‌آوریم در تابستان سرعت واکسیناسیونمان چند برابر شده و جمعیت‌های بیشتری را واکسینه می‌کنیم.

♦♦♦

ایلنا: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتبار لازم در بودجه ۱۴۰۰ برای اجرای لایحه رتبه‌بندی پیش‌بینی شده است، گفت: رتبه‌بندی هر زمان در مجلس به تصویب برسد از ابتدای فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برای معلمان محاسبه و اعمال خواهد شد.

ایسنا: معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با اشاره به کاهشی شدن روند بیماری در کشور، گفت: با وجود کاهش حدود 15درصدی بار بیماری، اما وضعیت بیماری در تهران هنوز بر اساس معیارهای درمان قرمز است.

فارس: بر اساس بخشنامه سازمان بهزیستی کارت‌های معلولیت که زمان اعتبار آنها به اتمام رسیده است یا در ماه‌های آینده به اتمام خواهد رسید، به مدت یک سال و حداکثر تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۲ به‌صورت خودکار تمدید می‌شود.

ایلنا: رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرد به دلیل اختلال‌های ایجادشده در زمان شیوع کرونا، ما در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شاهد افت ۵۰درصدی اهدای عضو و پیوند بودیم.

مهر: معاون یگان حفاظت سازمان حفاظت از محیط زیست، با اشاره به حیوان‌آزاری صورت‌گرفته در تبریز، گفت: در حال حاضر قانون مصوبی برای برخورد با حیوان‌آزاری نداریم، در گذشته طرحی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در همین مورد مطرح شد، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

فارس: مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان از موافقت دولت با درج «تمایل افراد به اهدای عضو پس از مرگ مغزی» در اطلاعات هویتی مرتبط با کارت ملی و گواهینامه خبر داد.

ایرنا: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف روغن‌های جامد و نیمه‌جامد، باعث رسوب اسیدهای چرب و اشباع در رگ‌ها، آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق)، تنگی و انسداد عروق قلب و سکته قلبی می‌شود.

ایلنا: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی (خودرو) باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد.

ایرنا: مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: با هدف کنترل آلودگی منابع آب و خاک، تعداد مراکز دفن زباله در کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ از ۳۲۰۰ مرکز به ۶۶۰ مرکز کاهش یافت.

فارس: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به کاهش ۶۰درصدی مسافران اتوبوس‌ها گفت: سخت‌ترین سال در تاریخ ۶۵ساله ناوگان اتوبوسرانی تهران را سال گذشته به دلیل کرونا و تحریم و تورم داشتیم.

♦♦♦

میدان حسن‌آباد، نماد فراموشی وعده‌ها

اعتماد نوشت: اجرای پروژه مرمت و بازسازی میدان حسن‌آباد آنقدر کند و با تاخیر پیش رفت که شهریورماه 1398 زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران، در یکی از جلسات شورا به شهردار تهران بابت تاخیر در روند بازسازی میدان حسن‌آباد تهران تذکر داد و گفت: «بیش از 13 ماه از این حادثه می‌گذرد و انتظار مردم تهران برای برداشتن بنرهای نصب‌شده مقابل دیوارهای سوخته و آسیب‌دیده و مرمت بناهای تخریب‌شده به پایان رسیده است. همه انتظار داشتند با توجه به این تاکیدات، روند مرمت میدان و تغییر کاربری ملک آتش‌گرفته با سرعت بیشتری دنبال شود.» حجت نظری، نماینده شورای شهر تهران، می‌گوید علت این تاخیر، شیوع کرونا در کشور است. کرونا اما هشت ماه بعد از حادثه حسن‌آباد وارد کشور شد.

 

تایید گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر

شرق نوشت: محمد قائمی نماینده حقوقی هلدینگ یاس در زمان مدیریت سعید محمد می‌گوید 90 درصد گزارش تحقیق و تفحص شورای شهر تهران از قراردادهای شهرداری و شرکت رساتجارت و طرح سه شهید را قبول دارد و سپاه از ابتدا به‌عنوان شاکی وارد این پرونده شده است. به گفته او اختلاف حساب‌ها مشهود بود و نکته جالب آنکه بدهی ما به شهرداری بر اساس نامه‌ای که معاون مالی وقت امضا کرده بود، صفر ریال بود که با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری سپاه، تلاش شد اموال شهر به شهروندان بازگردد. 90 درصد تحقیق و تفحصی که از سوی مدیریت شهری وقت انجام شده، صحت دارد و آن 10 درصد نیز مربوط به برخی از اعداد و ارقام و اصطلاحاتی است که شاید تیم تحقیق و تفحص از آن اطلاعی نداشته‌اند.

 

سیل رسوب پشت سد هزارساله فریمان

ایران نوشت: طرح گردشگری سد فریمان به خشکسالی رسید. پیش‌بینی‌ها خبر از خشک شدن این سد هزارساله (و به روایاتی با قدمتی بسیار بیش از این) تا پایان اردیبهشت می‌دهد. میزان آب مخزن سد از ۱۴ میلیون مترمکعب به یک میلیون مترمکعب رسید. حجم رسوبات در این سد تاریخی آنقدر زیاد است که مسوولان شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، ساخت یک سد جدید را به‌صرفه‌تر از تخلیه رسوبات پشت این سد تاریخی می‌دانند. مردادماه سال 99 بود که شهرداری فریمان با هدف «احداث منطقه نمونه گردشگری سد تاریخی فریمان» کار مطالعاتی روی این منطقه را آغاز کرد. این سد هزارساله که از مشهورترین و باارزش‌ترین آثار دیدنی و تاریخی استان است، فریمان را به قطب گردشگری شرق خراسان تبدیل کرده است.

 

افزایش 14برابری بیماران دیابتی در 30 سال

همشهری نوشت: رئیس انجمن دیابت ایران در تشریح نرخ رشد ابتلا به بیماری دیابت در کشور اعلام کرد: «در حالی با ابتلای حدود هشت میلیون نفر از جمعیت ایران یعنی حدود 10 درصد از کل جمعیت کشور به بیماری دیابت مواجه هستیم که در کشورمان به جای پیشگیری، بیشتر به درمان توجه می‌شود. هر چند شیوع دیابت در همه جای دنیا رو به افزایش است اما درصد شیوع این بیماری در منطقه خاورمیانه و ایران خیلی بالاتر از اروپاست که متاسفانه این روند روزبه‌روز هم در حال افزایش است و هر سال حدود 200 هزار نفر به تعداد بیماران دیابتی در ایران اضافه می‌شود. این تخمین با توجه به آمار 30ساله کشورمان است.» این آمار زمانی تکان‌دهنده‌تر می‌شود که بدانیم جمعیت مبتلایان در ایران 14 برابر شده.