شناسه خبر : 36821 لینک کوتاه

تکرار مرگ خاموش

«مازوت» متهم ردیف اول آلودگی هوا

تکرار مرگ خاموش

فرهاد حسین‌پور: ظاهراً «تکرار» تبدیل به جزء جدایی‌ناپذیری از زندگی ایرانیان شده است. هر ساله با سرد شدن هوا به ویژه در زمستان، آلودگی هوا مخصوصاً در کلانشهرها تبدیل به چالشی می‌شود که در عین حال که مساله‌ای عادی به نظر می‌رسد اما در عمل، سلامت بخش قابل توجهی از مردم را به خطر انداخته و زندگی بخش حساس‌تر جامعه را با خطر مرگ روبه‌رو می‌‌کند.

با شدت گرفتن اعتراضات عمومی در واکنش به افزایش آلودگی هوا در بعضی شهرهای بزرگ مانند تهران و تاکید فعالان حوزه محیط زیست بر اینکه «مازوت» عامل اصلی این آلودگی است در نهایت، با تعلل فراوان و برخلاف اذعان برخی وزرا بر عدم استفاده از این سوخت آلاینده، سازمان محیط زیست، استفاده از سوخت مازوت در بعضی صنایع و نیروگاه‌های پایتخت را تایید کرد و خواهان دخالت قوه قضائیه شد. مازوت، ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کارخانه‌ها، کوره‌ها، موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌هاست و به همین دلیل در ایران برخلاف مضرات بسیار زیاد آن، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران، اصفهان، کرج، اراک، قزوین، تبریز و مشهد کماکان ادامه دارد و بر همین اساس، وزارت بهداشت از مردم، به ویژه گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، یا مبتلا به آسم، زنان باردار و سالمندان خواسته است که در خانه بمانند.

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها