شناسه خبر : 35870 لینک کوتاه

افزایش سالمندی سه برابر رشد جمعیت

جان‌باختگان کرونا در کشور به بیش از ۲۶ هزار نفر رسید

افزایش سالمندی سه برابر رشد جمعیت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا روز چهارشنبه گذشته ۴۵۷ هزار و ۲۱۹ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۸۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسیده است. سیما‌سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از 8 تا امروز ۹ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۶۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۵۷ هزار و ۲۱۹ نفر رسید. وی ادامه داد: متاسفانه در این دو روز، ۱۸۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۸۰ هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۰۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. معاون وزیر بهداشت بیان کرد: تاکنون چهار میلیون و ۱۴ هزار و ۸۲۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. وی افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

وضعیت کرونا در استان مازندران

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در استان مازندران گفت: پس از عبور از خیز بسیار شدید بیماری در اسفند سال گذشته و خیز دوم بیماری در اواخر تیر تا اوایل مرداد سال جاری، از نیمه مرداد نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در استان مازندران روند نزولی به خود گرفت و در شهریورماه این روند کاهشی متوقف شده و در حال حاضر به یک پایداری نسبی رسیده است. وی ادامه داد: هم‌اکنون شهرستان‌های بهشهر، رامسر، سوادکوه، کلاردشت و گلوگاه در استان مازندران در وضعیت قرمز و شهرستان‌های بابل، تنکابن، جویبار، چالوس، عباس‌آباد، محمودآباد و نوشهر در وضعیت هشدار و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط بیماری قرار دارند. وی بیان کرد: درخواست ما از همه هموطنان این است که از اقدام به هرگونه سفر غیرضروری به استان مازندران به‌طور جدی خودداری کنند و فراموش نکنیم که بروز رفتارهای اجتماعی پرخطر تاثیر زیادی در شیوع هرچه گسترده‌تر بیماری در کشور خواهد گذاشت.

همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت، در واکنش به وضعیت اقتصادی کشور گفت: رئیس کل بانک مرکزی قسمت اندکی از مبلغی را که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود آزاد کرد، اما مدام صبوری می‌کردیم که خدایی نکرده این پول را وارد بازار نکنیم تا چرخش آن باعث تغییر در پایه پولی شده و دلار دچار نوسان شود؛ در نتیجه گفتم همین میزان را هم برگردانید.

 

پیشنهاد جریمه برای متخلفان کرونایی در تهران

وزیر کشور از ارائه پیشنهاد جریمه برای متخلفان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران به عنوان الگو خبر داد و گفت: در صورت تصویب این موضوع در ستاد ملی با روش‌های اقناع‌سازی و جذب همراهی مردم این پیشنهاد اجرایی خواهد شد. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه برگزاری جلسه کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه موضوعات حول چند محور از جمله بازنگری در نحوه اعمال، اجرا و نظارت پروتکل‌ها مطرح شد. گزارش‌هایی در این خصوص ارائه شد که نشان می‌دهد اجرا و نظارت کاهشی بوده و این موضوع اثر خود را در بیماران، مبتلایان و بستری‌ها و همچنین فوتی‌ها نشان می‌دهد. وی افزود: ادارات، اصناف و اماکن عمومی که برای آنها پیشتر پروتکل‌ها نوشته شده باید زمان‌بندی اجرا و نظارت را به ستاد ارائه دهند و طی آن، آنهایی که زیر استاندارد و میانگین هستند تذکر دریافت خواهند کرد. وی ادامه داد: موضوع ماسک مجدداً مطرح شد، بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده در حال حاضر ماسک با قیمت ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان تولید و توزیع می‌شود اما در خصوص توزیع و رسیدن ماسک به دست مردم شبهاتی وجود داشت که مقرر شد تیمی یک‌ماهه اخیر را در خصوص توزیع ماسک مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را ارائه کنند. به گفته وی، روزانه ۲۰ میلیون ماسک تولید می‌شود اما در خصوص تامین مواد اولیه تولید ماسک نگرانی‌هایی وجود داشت که مقرر شد این موضوع پیگیری و حل و فصل شود. وی در خصوص پیشنهاد جریمه کردن متخلفان در تهران به عنوان الگو گفت: بر اساس دستورالعملی که نوشته شده تهران در این موضوع به عنوان الگو در نظر گرفته می‌شود و پیگیری برای اجرای این موضوع ادامه دارد، به شکلی که اگر موضوع جریمه مورد توصیه ستاد ملی قرار بگیرد با روش‌های بیشتر اقناعی و جذب همراهی مردم آن را اجرایی کنیم.

 

میزان افزایش سالمندان کشور سه برابر رشد جمعیت است

مدیر گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: رشد کلی جمعیت در ایران در دو یا سه دهه گذشته 24 /1 درصد افزایش داشته در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمندان 62 /3 درصد نزدیک به سه برابر رشد کلی جمعیت کشور بوده است. سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی سالمندان (اول اکتبر- ۱۰ مهرماه) و با توجه به وضعیت فراگیری کرونا در جهان بر نقش همه‌گیری‌ها در تغییر نگرش جامعه به سالمند و سالمندی تاکید کرده است. به گزارش ایرنا دکتر مهشید فروغان گفت: طبق گزارش سازمان آمار کشورمان، جمعیت ایران در سال ۹۸ به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده و اکنون جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال کشورمان با رقم هشت میلیون و ۲۳۱ هزار نفر، یعنی حدود 9 /9 درصد جمعیت کشور و جمعیت بالای ۶۵ سال، 4 /6 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. وی بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد و در سال ۱۴۲۰ از مرز 4 /19 درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز 1 /26 درصد عبور کند، یعنی در آن زمان یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود. وی ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در طول ۳۰ سال آینده، سالمندان حدود 20 درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد، به‌طوری که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جمعیت سالمندان به دو میلیارد نفر می‌رسد. یعنی به ازای هر پنج نفر جمعیت دنیا، یک نفر سالمند خواهد بود. عضو هیات علمی و مدیر گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت که افزایش طول عمر و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن ۲۱ بوده و سالخوردگی جمعیت، پدیده‌ای است که برخی جوامع بشر با آن روبه‌رو شده‌اند یا خواهند شد. بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، این پدیده ناشی از بهبود شرایط بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌هاست که در نهایت، سبب افزایش امید به زندگی شده است. وی بیان داشت: سالخوردگی جمعیت، در واقع یک موفقیت بهداشتی است که در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب، به چالش بزرگی برای جوامع تبدیل خواهد شد. فروغان درباره تاکید سازمان جهانی بهداشت امسال به مناسبت روز جهانی «سالمند» بر نقش همه‌گیری‌ها در تغییر نگرش جامعه به سالمند و سالمندی گفت که دلیل انتخاب این موضوع، همه‌گیری بیماری کروناست. شروع اپیدمی کووید ۱۹ در اوایل امسال، واکنش‌هایی را در جامعه برانگیخت که چندان خوشایند نبود. این رفتارها که مبتنی بر نگرش تبعیض سنی بودند، باعث شد تا سالمندان احساس کنند که موقعیت متزلزلی در جامعه دارند. اولویت‌بندی و توزیع ناعادلانه خدمات پزشکی و درمانی در بین بیماران مبتلا، یکی از نمودهای بارز این نگرش تبعیض‌آمیز بود.

 

تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی با کارت تحصیلی

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان افغانستانی محدودیتی برای ثبت‌نام ندارند و در ۲۸ هزار مدرسه کشورمان مشابه دانش‌آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند. به گزارش تسنیم؛ غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، درباره ممانعت برخی مدارس از ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی اظهار کرد: دو گروه دانش‌آموز افغانستانی داریم؛ یا قانونی در ایران سکونت دارند که بر اساس مدارک قانونی به مدرسه مراجعه کرده و ثبت‌نام می‌کنند یا اینکه غیرقانونی هستند و باید به وزارت کشور مراجعه و کارت تحصیل دریافت کنند؛ اگر دانش‌آموز برگه اقامت و کارت تحصیل نداشته باشد در مدارس ثبت‌نام نمی‌شود. وی افزود: سال گذشته 500 هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس داشتیم که این گروه بر اساس روال سال گذشته در مدارس ثبت‌نام شدند. در آخرین آمار بیش از 470 هزار نفر در مدرسه ثبت نام شده‌اند و پیش‌بینی این است نسبت به سال گذشته تا 10 درصد بیشتر ثبت‌نام شوند. رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق آمار چند روز قبل 190 هزار نفر از افرادی که فاقد مدارک اقامتی بودند به وزارت کشور مراجعه کرده و کارت هدایت تحصیلی گرفته‌اند بنابراین نباید هیچ دانش‌آموز افغانستانی از مدرسه بیرون بماند. کریمی متذکر شد: 28 هزار مدرسه داریم که دانش‌آموزان افغانستانی در آنجا تحصیل می‌کنند و مشابه دانش‌آموزان ایرانی ثبت‌نام می‌شوند و هیچ محدودیتی ندارند.

 

حمایت مالی از سربازان فعال در حوزه ICT

مشاور عالی قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان از امضای تفاهم‌نامه میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی سربازان خبر داد. سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه خوشایندسازی خدمات سربازی و ارتقای توان و مهارت سربازان یکی از اصلی‌ترین اهداف قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان نیروهای مسلح است، گفت: در همین راستا نیز این قرارگاه اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف با سازمان‌ها و دستگاه‌ها کرده تا با استفاده از ظرفیت آنان بتوان در امر آموزش سربازان و نیز اشتغال‌زایی پس از ترخیص از خدمت اقدام کرد. وی افزود: اخیراً نیز پس از رایزنی‌های اولیه مقرر شد تا تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح به امضا برسد که این اقدام انجام و مقرر شد با تحقق تدابیر فرمانده معظم کل قوا گام موثری در ایجاد آمادگی شغلی سربازان و افزایش نشاط و جذابیت در بین جوانان نسبت به دوره خدمت وظیفه عمومی برداشته شود. وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه سازمان فناوری اطلاعات ایران متعهد شد تا در راستای حمایت از اشتغال جوانانی که دوره خدمت سربازی خود را به پایان رسانده‌اند اقداماتی نظیر اعطای اولویت و تخصیص وام تا ۱۵ درصد بیشتر نسبت به دیگر شرکت‌های فعال در حوزه ICT، اعطای اولویت و تخصیص وام تا ۲۰ درصد بیشتر از سایر طرح‌ها به طرح کسب‌وکار سربازان مهارت‌آموخته یا آموزش تخصصی‌تر این سربازان در دوره خدمت سربازی و همچنین حمایت‌های شغلی در قالب تشکیل استارت‌آپ‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارتباط بر‌خط و اتصال سامانه‌های سازمان به سامانه ماهرسان و تهیه محتوای آموزشی از طریق دانشکده پست و مخابرات و... را انجام دهد.

♦♦♦

ایسنا: محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در صفحه شخصی خود در توئیتر از افزایش روزانه ترافیک شاد و دستیابی آن به رکورد ۲۴۰ گیگابایت خبر داد و تاکید کرد مشکلات این اپلیکیشن ملی به سرعت کاهش می‌یابد.

ایرنا: نغمه ضیایی، متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل، یکی از عوارض قابل توجه ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را آسیب قلبی به مبتلایان ذکر کرد و گفت: از هر پنج نفر مبتلا به ویروس کرونا یک نفر به آسیب عضله قلب دچار می‌شود.

ایلنا: محمد شریعتمداری در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: ناشنوایان از مظلوم‌ترین و کوشاترین اقشار جامعه هستند که با پشتکار و صبرشان بهتر از ما می‌شنوند و سخن می‌گویند. راه تا ایجاد بستری مناسب برای استفاده بیشتر از استعدادشان زیاد است اما تلاشمان را می‌کنیم که ناگفته‌های آنها را بشویم. روز جهانی ناشنوایان مبارک.

تسنیم: مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از ایجاد ظرفیت‌های تسهیل‌گری برای توسعه و رونق کسب‌وکار در شهر تهران خبر داد.

ایسنا: سرطان پستان نخستین عامل مرگ‌ومیر زنان به علت سرطان در جهان و ایران است. از این‌رو پیشگیری و خودمراقبتی جهت تشخیص زودرس و درمان به موقع اهمیت شایانی در مهار و درمان این بیماری دارد.

ایرنا: پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، گفت: برنامه امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور در سطح 5 /1 میلیون هکتار در دست اقدام است.

ایلنا: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه وزارت آموزش و پرورش این است که همه دانش‌آموزان برنامه آموزشی داشته باشند و مدیران مناطق موظف به پیگیری هستند که هیچ دانش‌آموزی به دلیل عدم دسترسی به زیرساخت‌های فناوری از جریان آموزش بازنماند.

ایسنا: رئیس پلیس پایتخت درباره شیوه رسیدگی به اعتراضات در مورد پیامک‌های طرح ناظر (بدحجابی در خودرو)، اظهار کرد: در مورد افرادی که نسبت به دریافت این پیامک‌ها معترض هستند، ملاک اظهارنظر شهروندان عزیز است و اگر فردی به این پیامک‌ها اعتراض داشته باشد ما اولین کاری که می‌کنیم این است که فرم اعتراض می‌دهیم تا اعتراضش را ثبت کند. البته مواردی بود که فرد گفته صحت ندارد اما در بررسی‌هایی که انجام شده فرد پذیرفته که آن اقدام رخ داده است.

ایرنا: معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حجم زیاد آتش‌سوزی در کشور اعلام کرد: سالانه ۱۷۰ هزار آتش‌سوزی در کشور داریم که این آمارها نشان‌دهنده فعالیت زیاد آتش‌نشانان است.

♦♦♦

در «کلاکولی» مرگ نفس می‌کشد

اعتماد نوشت: معلوم نیست صدای سهره جنگلی است یا چرخ‌ریسک هیرکانی؛ چیزی که در میانه جاده خاکی جنگلی فرود می‌آید، پرنده نیست، برگ درختی است که زرد شده و آرام‌آرام و رقص‌کنان به زمین می‌رسد. در میانه تابستان این برگریزان علتی دیگر باید داشته باشد. آیا می‌شود آن را به سایت دفن زباله «کلاکولی» مرتبط دانست؟ سایتی که کیلومتری بالاتر در جنگل‌های «اشکته چال» قرار دارد. «کلاکولی» نشانه‌ای است از توسعه نیم‌بند و حفاظتی که سالیان سال است از آن حرف می‌زنیم و پس از گذشت 20 سال از احداث سایتی که قرار بود نهایتاً هشت‌ساله باشد، همچنان برنامه‌ای برایش نداریم. «کلاکولی» نشان می‌دهد آنچه پشت میزهای شیک و زندگی وسواسی ما می‌گذرد به کجا خواهد رسید.

 

نقض حکم اعدام یک محیط‌بان

شرق نوشت: سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، درباره نقض حکم اعدام برای محیط‌بان همدانی در دیوان عالی کشور گفت: حادثه تیراندازی محیط‌بان سعید مومیوند مربوط به قبل از مسوولیت بنده در سازمان است و آن زمان رای اعدام برای ایشان صادر شده بود و ما در رای‌های اول اعتراض کردیم و پرونده به دیوان ارجاع داده شد. بعد از آن رای اعدام صادر شد و پرونده به همان شعبه در همدان بازگشت. سپس مدارک جدیدی که آماده شد، نظر قاضی پرونده را برنگرداند و مجدداً حکم قصاص صادر شد؛ بنابراین ما هم مجدداً اعتراض کرده و مدارک جدیدی را آماده کردیم که دیوان اعتراض ما را پذیرفته و رای اعدام را نقض کرده است.

 

ژاندارک جنگ

هفت صبح نوشت: «جنگ، چهره زنانه ندارد» عنوان کتابی است که نویسنده‌اش اعتقاد دارد زنان در جنگ پابه‌پای مردان جنگیدند و جان خود را از دست دادند اما پس از جنگ همه چیز مردانه شد و دلاوری‌های زنان در راه وطن به فراموشی سپرده شد. چنین تجربه‌ای را در کشور خودمان هم داشته‌ایم. زنانی که خانه و خانواده خود را رها کردند تا حضوری موثر در میدان نبرد داشته باشند، اما پس از پیروزی رانده شدند و نامشان فراموش شد. عفت ناظمی یکی از زنانی است که پیش از انقلاب، پس از پیروزی و در جنگ چنان فعالیت و ایستادگی کرده که به او لقب «ژاندارک» دادند. او از مبارزات و تلاش خود برای ایجاد تغییر گفته است.

 

22 هزار هکتار از طبیعت ایران خاکستر شد

همشهری نوشت: در چهار ماه نخست امسال 5 /4 برابر کل آتش‌سوزی‌های سال 98 در کشور، جنگل‌های طبیعی، جنگل دست‌کاشت و مرتع در آتش افروخته خاکستر شدند. بر اساس اطلاعات سازمان جنگل‌ها، سال 98 حدود سه هزار و 905 هکتار از مراتع و جنگل‌ها در سراسر کشور در آتش سوختند که این رقم در سال 97 حدود سه هزار و 976 هکتار بود. اما آمار سازمان جنگل‌های کشور حاکی از بروز 1700 آتش‌سوزی طی چهار ماه نخست امسال است که موجب خاکستر شدن 5 /17 هزار هکتار جنگل و مرتع در کشور شده است. سازمان فضایی ایران نیز گزارشی از وضعیت آتش‌سوزی‌های جنگل در چهار ماه نخست امسال منتشر کرد که نشان از آتش‌سوزی در ۴۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.