شناسه خبر : 5255 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس مجلس در تهران برگزار شد

گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی

یک سال پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، جمعی از مدیران عالی‌‌رتبه کشور در «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» حاضر شدند تا هدف «تبیین و گفتمان‌سازی نسبت به این سیاست‌های کلی در ابعاد راهبردی و نظری» و «پشتیبانی علمی از دست‌اندرکاران، مجریان و دستگاه‌های مخاطب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را دنبال کنند.

یک سال پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، جمعی از مدیران عالی‌‌رتبه کشور در «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» حاضر شدند تا هدف «تبیین و گفتمان‌سازی نسبت به این سیاست‌های کلی در ابعاد راهبردی و نظری» و «پشتیبانی علمی از دست‌اندرکاران، مجریان و دستگاه‌های مخاطب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را دنبال کنند. این کنگره دو روزه با سخنرانی رئیس مجلس افتتاح شد؛ آنجا که علی لاریجانی با بیان اینکه «محور اصلی اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخلی است»، گفت: «باید توجه کنیم که محور اصلی در لابه‌لای اسناد و قوانین زیاد گم نشود.» علی لاریجانی البته برای رفع سوءتفاهم‌های احتمالی تاکید کرد «استقلال اقتصادی به این معنا نیست که درهای کشور را به روی دیگران ببندیم، بلکه باید با کل دنیا ارتباط اقتصادی داشته باشیم». رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اما ترجیح داد سخنرانی خود در این کنگره را به توصیف چشم‌انداز سازمان زیرمجموعه خود پس از تغییر ساختار تازه اختصاص دهد. محمدباقر نوبخت، از تعریف سه ماموریت جدید پس از احیای سازمان مدیریت خبر داد و گفت: «تحول بنیادی در راهبری توسعه، فراهم‌آوری زیرساخت‌های توسعه متوازن و پایدار و توجه به فرآیندهای توسعه سه ماموریت جدید سازمان مدیریت است.» او گریزی هم به روند نگارش برنامه ششم توسعه در این سازمان زد و قول داد در تدوین این برنامه «از استانداردهایی که در این کنگره تعریف می‌شود، استفاده کند».
در نشست روز سه‌شنبه کنگره ملی اقتصاد مقاومتی، یکی از اسلاف نوبخت در سازمان مدیریت هم حضور داشت: فرهاد رهبر. او که آخرین رئیس سازمان مدیریت قبل از انحلالش در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود، در تبیین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: «آینده‌ساز بودن، جهادی بودن، مردمی بودن و اتکا به علوم دانش‌بنیان، جزو مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است.» نکاتی که در سخنرانی محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به نوعی تکرار شد: «سه ویژگی عمده اقتصاد مقاومتی شامل مردمی کردن اقتصاد، توسعه ارزش‌ها و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.» البته به گفته ایروانی، «برجسته‌ترین مضمون در ادبیات اقتصاد مقاومتی، تولید‌گرایی به همراه عدالت‌بنیانی است. به عبارت دیگر، تولید، هدف اصلی اقتصاد مقاومتی است. همچنین مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و ارتقای درآمد و نقش آنها، یعنی رشد همراه عدالت، نقطه تمایز اقتصاد مقاومتی از سایر مکاتب اقتصادی است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها