شناسه خبر : 2068 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اینفوگرافی

آیا یک صنعت می‌تواند به تنهایی بار رشد اقتصادی را به دوش گیرد؟

وزن سنگین رشد بر شانه‌های یک صنعت

رخی‌ها معتقدند سوال فراخوان مشکل دارد و انتخاب تنها تک صنعت کار پیچیده و سختی است و تک صنعت به خودی خود نمی‌تواند رشد اقتصادی را ارتقا دهد آن هم در کوتاه‌مدت.

فریبا رسولی
زمانی که موضوع فراخوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور را برای بزرگان صنعت و اقتصاد مطرح می‌کنی، انگار برای رسیدن به پاسخ که انتخاب یک صنعت واحد است، کار خیلی سختی را شروع کرده‌ای. برخی‌ها معتقدند سوال فراخوان مشکل دارد و انتخاب تنها تک صنعت کار پیچیده و سختی است و تک صنعت به خودی خود نمی‌تواند رشد اقتصادی را ارتقا دهد آن هم در کوتاه‌مدت. برخی‌ها هم می‌گویند « مشاور اقتصادی چرا خودش یک صنعت را برای رشد اقتصادی سه درصد در 14 ماه آینده انتخاب نمی‌کند و این موضوع را حل نمی‌کند؟» ولی از اکثر نگاه‌ها یک نتیجه حاصل می‌شود که در احیای صنایع و رشد اقتصادی جای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بس خالی است. در حقیقت اگر تحریم اتفاق بدی برای اقتصاد ما بود ولی ما از این دیواری که دور صنایع‌مان کشیده شد، خوب درسی را گرفتیم که بدون وجود سرمایه‌گذاران و روابط تجاری بین‌المللی نمی‌توانیم صنعت ملی‌مان را به خوبی حفظ کنیم. پتروشیمی، خودرو، صنایع غذایی، ساختمان، توریسم و دیگر صنایع کوچک و وابسته شاید در یک نگاه هر کدام از احیای اینها برای رشد اقتصادی مهم باشد اما مهم این است که در حالی که این موضوع در قالب یک فراخوان مطرح شده است، کدامین گزینه از سوی دولت تیک می‌خورد؟
انتخاب یک صنعت قابل رشد خود موضوعی است که امروز برای اقتصادمان به چالشی بدل شده است که در قالب یک فراخوان از سوی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور مطرح شده و همین امر مستلزم بررسی و جمع‌آوری اظهارنظر جمع کثیری از فعالان عرصه اقتصاد است به همین سبب «تجارت فردا» نظرات برخی از بزرگان صنعت و اقتصاد را جویا شده تا با ذکر استدلال صنعت پیشنهادی خود را در پاسخ به فراخوان معرفی کنند.

index:1|width:620|height:368|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها