شناسه خبر : 20337 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیام بازدید رئیس‌جمهور از وزارت نفت چه بود؟

آغاز مرحله دوم مبارزه با مفاسد نفتی

شجاع‌الدین بازرگانی معاون پارلمانی زنگنه از سوی وزیر نفت به عنوان رئیس ستاد شناسایی فساد در وزارت نفت انتخاب شده است.

شجاع‌الدین بازرگانی معاون پارلمانی زنگنه از سوی وزیر نفت به عنوان رئیس ستاد شناسایی فساد در وزارت نفت انتخاب شده است. به گفته وی حضور حسن روحانی در وزارت نفت پیغام روشن داخلی و خارجی داشته و زنگنه در مسیری قرار گرفته که به این حمایت نیازمند است. به گفته وی فسادهای صورت‌گرفته عمدی یا غیرعمدی در تمام بخش‌های نفت وجود دارد و در صورتی که پول‌ها برنگردد پرونده‌ها به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.
آقای بازرگانی، این سوال پیش آمده که چرا آقای روحانی، وزارت نفت را برای نخستین بازدید وزارتخانه‌ای انتخاب کردند؟ برخی عنوان می‌کنند فشارهای برخی مجراهای قدرت روی وزارت نفت بسیار زیاد است و بعد از وزارت امور خارجه با بیشترین هجمه مواجه است. اگر این فرضیه صحیح باشد، این هجمه‌ها از کدام سوست؟
انتخاب اولین وزارتخانه یک پیام دارد. شرایط زمانی این دیدار در مدیریت و اقتصاد نشان می‌دهد در کانون توجه و اهمیت است. بحث اول در مورد جایگاه وزارت نفت در مجموعه دولت است. همان‌طور که می‌گویید وزارت نفت پیشرو است و نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ملی و کشور دارد. این وزارتخانه در کنار وزارت امور خارجه، نقش کلیدی در تامین منابع عمومی دارد و سرمایه‌ای بی‌بدیل و غیرمشابه دارد و نگاه دولت به وزارت نفت نگاهی پر‌اهمیت است. حضور آقای روحانی هم با همین نگاه بوده است.

 به نوعی می‌توان گفت ویترین ایستادگی دولت وزارت امور خارجه و وزارت نفت در هر دو صحنه داخلی و خارجی است. یعنی هر دو وزارتخانه با عملکرد کنونی‌شان هم مخالفان داخلی و هم خارجی دارند؟
ببینید بگذارید این‌طور بگویم که هر دو وزارتخانه به ویژه نفت نیاز به حمایت ویژه رئیس‌جمهور دارند. به هر حال در شرایط تحریم، نقش وزارت نفت در توسعه اقتصاد کلان مهم است و یک حمایت چند‌جانبه را طلب می‌کند. حضور آقای روحانی دو جنبه داشت. هم نقش حمایتی از مدیران مجموعه را داشت و هم این پیغام را به بیرون از ایران مخابره کرد که اراده دولت روحانی ایجاد یک تحول بزرگ در مورد فروش نفت ایران است. برگردید به دوران رای اعتماد، همان جا هم می‌بینیم وزیر نفت مورد توجه رئیس‌جمهور بود. حتی تعابیر ایشان که گفتند اگر این وزیر تایید نشود من با مشکل زیادی مواجه می‌شوم، نشان داد که آقای روحانی از همان ابتدا روی این وزارتخانه حساب خاصی باز کردند و می‌دانستند وزیری که به این وزارتخانه می‌رود، چه راه سختی دارد و نیاز به یک حمایت همه‌جانبه دارد. از یک طرف حمایت ایشان یک حمایت خاص و مورد توجه است و از طرف دیگر یک نگاه احترام و حمایت و قدردانی از تلاش است.

 فشارهای داخلی از کجاست؟
نمی‌خواهم بگویم الان وزارت نفت با فشار منفی بالایی مواجه است. اما به هر حال دولت تدبیر و امید با مسائلی مواجه است که حل کردنش واقعاً اراده جدی می‌خواهد. شاید اگر آقای زنگنه در این وزارتخانه نبود، این‌طور با سرعت شاهد تحولات مهم در وزارتخانه نبودیم. شاید آقای زنگنه اگر به این وزارتخانه نمی‌آمدند و این همدلی در بدنه وزارتخانه وجود نداشت ما هنوز در خم شناخت مشکلات بودیم و کمر همت برای حل مشکلات بسته نشده بود. به هر حال همین داستان فساد در مجموعه وزارت نفت موضوع مهمی بود و اینکه یک وزیر هنوز نیامده، اراده جدی برای پایان دادن به برخی رانت‌ها داشته باشد، اتفاقی بود که ناخودآگاه باری اضافه بر روی یک وزیر اضافه می‌کند.

 مجلس هم به این فشارها افزوده شد؟
فشار منفی در مجلس نداریم. معاونان وزارت نفت در یک روند طبیعی برای برخی مذاکرات و موضوعات در مورد بودجه به مجلس می‌روند. این‌طور نیست که فشار مجلس به روی وزارت نفت، از جنس منفی باشد، این را به این دلیل نمی‌گویم که من خودم معاون پارلمانی وزارت نفت هستم. بلکه با بررسی تعداد سوال‌هایی که در این مدت از وزیر نفت شده و قیاس آن با تعداد سوالات صورت‌گرفته از سایر وزرا، می‌توانم بگویم، زنگنه با مجلس هم همراه است.

 اما هر روز یکی از معاونان به یکی از کمیسیون‌ها می‌رود؟
این ناشی از خواست نمایندگان است. درخواست گازرسانی به مناطق‌شان را دارند و مطالباتی است که قرار بوده در دولت قبل به آن پرداخته شود و محقق نشده است. وزیر تاکنون تنها دو بار برای پاسخ دادن به سوالات به مجلس رفته‌اند.

 و دنباله‌دار شدن داستان کرسنت؟
مباحثی که مطرح می‌شود همان‌هایی است که در زمان رای اعتماد هم مطرح شده بود. حرف جدیدی نیست. همه حرف‌ها تکراری است. برخی از نمایندگان هنوز دارند این مساله را پیگیری می‌کنند. البته این حق نماینده است و ما هم به آن احترام می‌گذاریم. اما می‌خواهم بگویم یک بحث جدی و چالشی برای وزیر نیست و کلاً آقای زنگنه از سمت مجلس بار منفی را احساس نمی‌کنند؛ و روابط نفت و مجلس توام با چالش نیست بلکه تعامل و حمایت است. اگر آن آقایان هم ابهاماتی داشته باشند و دنبال کنند، قابل اعتناست و وزیر و ما پیگیری می‌کنیم. پاسخ‌های ما هم تا الان تامین نظر آقایان بوده است.

 آقای زنگنه به فسادهای جدیدی فراتر از زنجانی و نیروی انتظامی اشاره کردند. چرا در مورد این بخش اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی است؟
ببینید با توجه به ویژگی وزارت نفت و با توجه به حجم بالای معاملات و میزان و تنوع قراردادها در چنین عرصه‌ای، احتمال خطا یا فسادهای مالی بالا می‌رود. در حال حاضر مسوولیت ستاد مبارزه با مفاسد از سوی آقای زنگنه به من محول شده است و ان‌شاءالله به وقتش در این مورد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. اما واقعاً چیزی که مشخص است اهتمام وزیر برای برخورد با تمام مفاسد است.

  این فسادها نشان از رانت بالا دارد؛ پرونده‌ها به قوه قضائیه رفته یا فقط در حد شناسایی در وزارتخانه باقی می‌ماند؟
من نمی‌خواهم این تعبیر را به کار ببرم که حتماً همه رانت‌ها و فسادها در وزارتخانه دوره قبل جمع بوده است اما به هر حال وقتی حرف از میلیاردها دلار پول است، فرقی هم نمی‌کند در بخش نفت و فروش آن باشد یا در بخش فرآورده‌ها یا در بخش تجهیزات، به هر حال امکان رانت و فساد وجود دارد. به همین دلیل اگر ابزارهای حقوقی و ضمانت‌های لازم را می‌گرفتند، شاید میزان خطا کمتر می‌شد اما با همه این احوال هنوز درصدی از خطا و سوءاستفاده رخ می‌دهد.

 نفرمودید این پرونده‌ها به قوه قضائیه رفته است؟
در مرحله شناسایی هستیم. هر کدام از پرونده‌ها که کامل شود برای بررسی قضایی به قوه قضائیه می‌رود. البته همه‌اش هم تخلف و دزدی نیست. به برخی افراد هم گفته شده که زودتر با وزارت تسویه حساب کنند و منتظریم. به هر حال آنچه آقای زنگنه گفتند معطوف به فساد صرف نیست بلکه هر نوعی از بدهی است.

 بیشترین فساد در کدام بخش است؟ فروش یا تجهیزات یا پیمانکاری؟
ویژگی صنعت نفت، پروژه، قرارداد، مناقصه‌ها، فروش محمولات، فرآورده‌ها، مزایده‌ها و پیمانکاری‌ها را شامل امور مالی کرده و در همه این موارد رگه‌هایی از تخلف دیده شده اما اجازه بدهید بعد از تکمیل شدن داده‌ها در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

 برخی از این موارد که مورد اشاره آقای زنگنه هم هست، مورد حمایت مراکز خاصی بودند. در این موارد مسلماً قرار نیست برخوردهای خاصی هم صورت بگیرد اما فکر نمی‌کنید این نوع اطلاع‌رسانی، سبب ایجاد بدبینی بین مردم می‌شود که زنگنه هم نتوانست کاری بکند و فقط بدبینی مردم را افزایش داد؟
ببینید من هم می‌دانم منظور شما از این مراکز خاص چیست و هم نمی‌خواهم بدانم. به نوعی باید به نحوی رفتار کرد که چالش و جنگ و بحران بین وزارت نفت و سایر جاها ایجاد نکنیم و در عین حال بتوانیم بیت‌المال را برگردانیم. به همین دلیل واقعاً کار آقای زنگنه بسیار سخت است. هم حمایت مردم را بسیار محکم می‌خواهد هم حمایت رئیس‌جمهور را و هم نهادهای قضایی و رسانه‌ها را، تا بتواند از این مسیر سخت عبور کند. به هر حال ما می‌دانیم وضعیت چطور است و دنبال این هستیم که وضعیت را تغییر بدهیم. تغییری که آقای زنگنه تاکید دارد کمترین هزینه را داشته باشد و بیشترین بازدهی را به نفع مردم و صنعت نفت و بیت‌المال.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها