شناسه خبر : 16593 لینک کوتاه

محمد(ص)، وارد هفته چهارم اکران خود شد

رکوردهای تازه برای سینمای ایران

ماه‌های میانی سال ۱۳۸۶ بود که خبر آمد کارگردانی که «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» را ساخته، حالا می‌خواهد فیلم «بیگ پروداکشن» به اسم «محمد رسول‌الله» را بسازد. فیلمیتاریخی - مذهبی از زندگی پیامبر اسلام که پیش از تولد تا ۱۲ سالگی ایشان را دربر می‌گیرد. این پروژه سینمایی یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران به حساب می‌آید که تلاش شده معرف پیامبر اسلام به ملل مختلف باشد.

دنیا عیوضی
ماه‌های میانی سال 1386 بود که خبر آمد کارگردانی که «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» را ساخته، حالا می‌خواهد فیلم «بیگ پروداکشن» به اسم «محمد رسول‌الله» را بسازد.
فیلمیتاریخی-مذهبی از زندگی پیامبر اسلام که پیش از تولد تا 12 سالگی ایشان را دربر می‌گیرد. این پروژه سینمایی یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران به حساب می‌آید که تلاش شده معرف پیامبر اسلام به ملل مختلف باشد. مجید مجیدی همان اوایل اعلام کرد این فیلم یک پروژه سینمایی بزرگ است و می‌خواهیم برای ساخت بهتر محمد(ص) و جذب مخاطبان جهانی از عوامل بین‌المللی متخصص استفاده کنیم. این مساله واکنش برخی سینماگران ایرانی را برانگیخت که چرا برای ساخت این فیلم سینمایی از عوامل حرفه‌ای داخلی استفاده نمی‌شود. صحبت از دستمزدهای بالایی بود که پروژه سینمایی محمد باید به دست‌اندرکاران سینمای جهان پرداخت می‌کرد که در این فیلم سینمایی همکاری می‌کنند. پس از مدتی خبر حضور ویتوریو استرارو، برنده سه جایزه اسکار و مدیر فیلمبرداری فیلم‌های مطرح برناردو برتولوچی در فیلم مجیدی قطعی شد.
بخشی از طراحی لباس هم بر عهده مایکل اوکانر بود که طراح لباس «هری پاتر» بود. موسیقی هم کار «ای‌آر رحمان» بود که موسیقی متن فیلم اسکاری «میلیونر زاغه‌نشین» را ساخته بود و برنده جوایز اسکار و گرمی است. به هر طریق، این بیگ پروداکشن به دست خارجی‌ها ساخته شد و حالا روی پرده سینماهای سراسر کشور است و رکورد سالن‌های نمایش در اختیار را شکسته است. اگر چه حضور متخصصان خارجی می‌توانست تضمین قوی برای ارائه اثری موفق به جهان باشد، اما شاید بهتر بود اعتماد بیشتری به توانمندی‌های نیروی‌های حرفه‌ای سینمای ایران در این اثر بزرگ جهانی می‌شد و دست‌اندرکاران بین‌المللی، در جایگاه مشاور، عوامل حرفه‌ای را در این پروژه همراهی می‌کردند. همچنین شیوه «تقسیم‌ کار» هم می‌توانست میان ایرانیان و اروپاییان در دستور کار باشد نه اینکه محصول به طور کامل توسط اروپایی‌ها ساخته شود و ایرانی‌ها در مقام دستیار، آنها را همراهی کنند. به هر حال هزینه صورت گرفته در این اثر می‌توانست به گردش مالی، توسعه و پیشرفت حرفه‌ای صنعت-سینمای ایران کمک کند. همان‌طور که بسیاری کارشناسان تکنیکی سینمایی اشاره می‌کنند پروژه‌های سنگین سینمایی فرصت مناسبی برای پرورش نیروهای متخصص و «کارگاه تجربه» از لحاظ آشنایی با تکنولوژی روز دنیاست. فرصتی که فیلم محمد می‌توانست در سطح بالاتری در اختیار عوامل متخصص ایرانی قرار دهد چرا که برخی از این عوامل جوایز بین‌المللی را در کارنامه خود دارند. فقط می‌توان امیدوار بود تجهیزاتی که خارجی‌ها وارد کرده‌اند بعدها در سینمای ایران به کار آید. هزینه‌های فیلم توسط مدیران تولید اثر اعلام شده و ساخت شهرک سینمایی در جاده قم هم در کنار آن قرار دارد که چند ده میلیارد تومان است. ابتدا قرار بود لوکیشن‌های فیلم «محمد رسول‌الله» در سوریه و مراکش باشد اما به جهت کمک به ساختار سینما در کشور قرار شد که سرمایه‌گذار فیلم برای ساخت یک شهرک سینمایی که نه فقط برای این فیلم بلکه برای فیلم‌های مشابه هم استفاده شود، سرمایه‌گذاری کند. 220 هکتار مجموعه مساحت کل لوکیشن فیلم است که در جوار روستای اللهیار (حوالی شهر قم) قرار دارد. 65 هکتار آن به شهر مکه اختصاص داده شده و 45 هزار مترمربع مجموع ساخت و ساز صنعتی در این لوکیشن انجام شده است. شهر مدینه در زمینی به مساحت 19 هکتار با 16 هزار مترمربع ساخته شده. علاوه بر این دو شهر سالنی به مساحت 1580 مترمربع و کلیسای شهر بُصری در مساحت 4500 مترمربع ساخته شده است.
بنابراین، علاوه بر هزینه‌های دوربین، سایر تجهیزات فنی و دستمزد عوامل، هزینه قابل توجهی هم صرف ساخت و ساز شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) شد که بیش از ۷۰ درصد از فیلمبرداری فیلم «محمد رسول‌الله» در آن انجام شد و بخش‌های دیگر هم در کرمان و عسلویه صورت گرفت و فقط برای بخش‌های لشکرکشی سپاه ابرهه به مکه و ماجرای معجزه‌ای که باعث شد پرندگان با پرتاب سنگ مانع رسیدن آنها به مکه شوند، نیاز به سفر به هند بود، اما پس از به توافق نرسیدن با هندی‌ها این بخش از فیلم «محمد رسول‌الله» در آفریقا مقابل دوربین رفت. این فیلم سه‌ساعته قرار است به چند زبان خارجی در سینماهای جهان اکران شود. سرمایه‌گذاری پروژه سینمایی محمد بر عهده بنیاد مستضعفان (شرکت نور تابان) بوده است. همچنین گفته می‌شود، قسمت‌های دوم و سوم فیلم «محمد رسول‌الله» نیز در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) ساخته خواهد شد، اما هنوز مشخص نیست که مجید مجیدی، کارگردان دو قسمت بعدی خواهد بود یا نه. این فیلم سینمایی پس از سی و سومین جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۲۳ بهمن‌ماه سال 13۹۳ در چند سانس محدود در سالن سینما فرهنگ برای سینماگران، اهالی رسانه و جمعی از مسوولان نمایش داده شد. مجیدی پس از دریافت بازخوردهای متعدد از نمایش محدود اثر خود تصمیم به انجام تغییراتی در مدت زمان فیلم گرفت و در توضیح این تغییرات گفت در تدوین اولیه پنج ساعت فیلم به دست آمد که مناسب برای سریال هشت‌قسمتی است اما در دوره‌های مختلف و بر اساس بازخوردهایی که دریافت شد تدوین‌های مختلفی در مدت زمان فیلم ایجاد شد و در آخرین تغییرات نسبت به نسخه‌ای که دیده شده ۱۸ دقیقه از فیلم کم شده است و در حال حاضر زمان فیلم دو ساعت و ۵۸ دقیقه است. به هر حال اواخر مردادماه امسال، اکران قطعی محمد در چهارشنبه چهارم شهریور اعلام شد و با یک روز تاخیر، روی پرده سالن‌های سینما رفت.
در نخستین نشست خبری این فیلم که با بازدید اهالی رسانه و مدیران سینما همراه مجید مجیدی از لوکیشن این فیلم سینمایی در دی‌ماه سال 1393 رخ داد، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران اعلام کرد این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود، علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر نیز بر این نکته تاکید کرد و مجید مجیدی هم همان روز در نشست خبری قول دیده شدن این فیلم را در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۱۱ بهمن‌ماه داد. بعدها شنیده شد فیلم «محمد رسول‌الله» در سه سانس در سینما کوروش برای عامه مردم نیز نمایش داده می‌شود اما ناگهان اعلام شد به دلیل انجام برخی امور فنی این فیلم سینمایی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نمایش داده نمی‌شود. در همین حال وعده نمایش این فیلم سینمایی در طول ۱۰ روز جشنواره فیلم فجر به کرات عنوان شد و سینماگران، منتقدان و اهالی رسانه مدام سراغ نمایش فیلم «محمد رسول‌الله» را می‌گرفتند. سرانجام محمد در اکرانی محدود به نمایش درآمد. این فیلم فعلاً در سطح جهانی نیز در جشنواره مونترال کانادا به نمایش درآمده است. پیش از نمایش، برخی کشورهای عربی و محافل مذهبی آنان، انتقاداتی را متوجه فیلم ساختند و خبر رسید قطر هم در پی ساخت فیلمی هفت‌قسمتی با محوریت زندگی پیامبر اسلام است. اما قیمت بلیت فیلم هم با سایر آثار سینمای ایران متفاوت است.
شهروندان تهرانی بیشترین بهای بلیت این فیلم سینمایی را با مبلغ ۱۲ هزار تومان در سینماهایی که دارای سیستم نمایش «D» هستند، می‌پردازند. همچنین بلیت این فیلم در پردیس‌های سینمایی ۱۰ هزار تومان، در سینماهای ممتاز هشت هزار تومان و در سینماهای درجه‌یک هفت هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. مبلغ هزار تومان نیز روی قیمت بلیت‌های سینماها در شهرستان‌ها کشیده شد به این معنا که اگر قیمت بلیت در سینمایی در یکی از شهرستان‌ها، شش هزار تومان بوده برای فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» بهای بلیت هفت هزار تومان می‌شود. محمد تا اینجا، بیش از چهار میلیارد تومان فروش در سراسر کشور داشته که عدد قابل توجهی به شمار می‌رود و می‌تواند، حدنصاب تازه‌ای از فروش یک فیلم را به ثبت برساند. علیرضا شجاع‌نوری، مهدی پاکدل، مینا ساداتی، ساره بیات و بازیگران خارجی در آخرین اثر مجید مجیدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها