شناسه خبر : 14127 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا طرح کارت‌های اعتباری خرید کالا شکست خورده است؟

سرنوشت نامعلوم

نسخه‌های پیچیده‌شده برای خروج از رکود تا چه اندازه کارآمد بوده است؟ کارت اعتباری خرید کالا را می‌توان از آخرین طرح‌های دولت برای خروج از رکود صنعت لوازم خانگی د‌انست.

بمانجان ندیمی

نسخه‌های پیچیده‌شده برای خروج از رکود تا چه اندازه کارآمد بوده است؟ کارت اعتباری خرید کالا را می‌توان از آخرین طرح‌های دولت برای خروج از رکود صنعت لوازم خانگی د‌انست. طرحی که چندین بار دستخوش تغییر شد و این روزها کارشناسان و فعالان اقتصادی از آن به عنوان طرحی شکست‌خورده یاد می‌کنند. طرحی که قرار بود به تحریک تقاضا در بازار لوازم خانگی تولید داخل منتج شود و تولیدکنندگان این صنعت را از بیماری مسری که به آن دچار بودند، نجات دهد.
حال آنکه بسیاری از کارشناسان و فعالان این بخش، به عدم تحقق اهداف توزیع کارت اعتباری کالا رای می‌دهند. آنها اعتقاد دارند تغییرات مستمری که در طول اجرای این طرح ایجاد شد، اعتماد گروه هدف را تا حدی از بین برد. طرح تخصیص کارت‌های اعتباری برای خرید اقساطی کالا در ابتدا قرار بود با تسهیلات 10 میلیون‌تومانی شارژ شود و تعداد اقساط آن نیز 24‌ماهه باشد. اما با توجه به تصمیمات اتخاذ‌شده، تسهیلات برای خرید لوازم خانگی به شش میلیون تومان کاهش یافت و مدت زمان پرداخت آن نیز به ترتیب به 18 ماه و 12 ماه تقلیل پیدا کرد. البته چانه‌زنی‌هایی نیز مبنی بر افزایش مدت زمان پرداخت اقساط در حال صورت گرفتن بود. اما آخرین اخبار از افزایش سقف اعتبار خبر داده است. اعتبار این کارت‌ها بنا به گفته متولیان اجرای طرح، در حال حاضر 10 میلیون تومان است. همچنین این کارت قرار است در فاز اول به سه گروه بازنشستگان کشوری، کارمندان آموزش و پرورش و بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق گیرد. شاید بتوان یکی دیگر از دلایل عدم استقبال از طرح را سبد محدود کالا دانست. تمامی کالاهای موجود در این طرح ساخت داخل بوده که حدود 19 هزار قلم کالا را شامل می‌شود. بالغ بر 300 تولید‌کننده داخلی نیز در این طرح مشارکت داشته‌اند. اما با توجه به فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی، افراد جامعه، حتی کسانی که در اقشار متوسط و پایین قرار می‌گیرند، ترجیح می‌دهند از کالاهای خارجی استفاده کنند. حال آنکه برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند متولیان این طرح می‌توانستند برای جذابیت و افزایش استقبال از این کارت‌ها، کالاهای مونتاژی را نیز به این سبد اضافه کنند. نقش این نوع کالاها در ایجاد اشتغال در کشور می‌توانست اساس تصمیم‌گیری در خصوص افزودن مونتاژی‌ها به طرح مذکور باشد. اما با توجه به آنکه ذات کارت‌های اعتباری خرید کالا، به دلیل تحریک تقاضا در بازار داخلی‌هاست، احتمال عملیاتی کردن این نظریه تقریباً صفر است.
اما خبرهای جدید حاکی از نامه‌نگاری وزیر صنعت با رئیس‌جمهوری است. محمدرضا نعمت‌زاده در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه احتیاط بیش از حد در تدوین ضوابط و فرآیند بوروکراتیک باعث اجرانشدن طرح کارت اعتباری کالا شده است، خواستار تعیین مهلت شش‌ماهه برای استفاده از کارت اعتباری کالا و برخورداری کارکنان و بازنشستگان دولتی و لشکری با حقوق کمتر از سه میلیون تومان از این کارت شد. وی در این نامه از محدود کردن جامعه هدف و تعیین سقف پایین درآمدی به عنوان دو مانع در بلااجرا ماندن طرح یاد کرد. نعمت‌زاده در یکی از بندهای نامه مذکور خواستار تمدید زمان اجرای طرح شده است. همچنین در بخشی از این نامه آمده است: «با عنایت به اینکه در اجرای این طرح، شرکت‌های تولیدکننده داخلی پنج درصد از سود تسهیلات را به عنوان تخفیف تقبل نموده‌اند و از طرفی سود تسهیلات بانکی در حال حاضر به 18 درصد کاهش یافته است، عملاً یارانه سود تسهیلات بر عهده واحدهای تولیدی بوده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شبکه بانکی نمی‌بایست محدودیت مبالغ پیش‌بینی‌شده قبلی را لحاظ نماید.»
از سویی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز با بیان اینکه تا‌کنون ۴۰ میلیارد تومان از محل کارت اعتباری کالا به فروش رفته، از تمدید اجرای این طرح خبر داده است. مهلت اجرای این طرح تا 31 خرداد‌ماه امسال بود. حمیدرضا غزنوی اعلام کرده است که بیش از 100 هزار کارت اعتباری خرید کالای با‌دوام ایرانی صادر شده که کمتر از 50 هزار کارت مورد استفاده قرار گرفته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها