شناسه خبر : 11066 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ساتیا نادلا پس از بیل گیتس و استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت شد

صندلی مشهورترین مدیرعامل جهان به یک هندی رسید

صندلی مدیرعاملی مایکروسافت که روزگار نه‌چندان دوری بیل گیتس مشهور و ثروتمند رویش می‌نشست حالا به ساتیا نادلا رسیده است. کمپانی مایکروسافت اعلام کرد این مدیر هندی‌الاصل جایگاه مدیرعاملی را که پس از استعفای بیل گیتس ۱۳ سال است که در اختیار استیو بالمر بوده، خواهد گرفت. همچنین بیل گیتس به زودی از ریاست هیات‌مدیره مایکروسافت نیز کنار خواهد رفت. نادلا یکی از مدیران کهنه‌کار مایکروسافت است که سابقه‌ای ۲۲ساله در این شرکت عظیم دارد. او از سال ۱۹۹۲ در سمت‌های مختلفی در مایکروسافت به خدمت مشغول بوده است. در چند سال اخیر واحد تحت اختیار نادلا یکی از بهترین عملکردها را در شرکت مایکروسافت داشته است.

صندلی مشهورترین مدیرعامل جهان به یک هندی رسید

صندلی مدیرعاملی مایکروسافت که روزگار نه‌چندان دوری بیل گیتس مشهور و ثروتمند رویش می‌نشست حالا به ساتیا نادلا رسیده است. کمپانی مایکروسافت اعلام کرد این مدیر هندی‌الاصل جایگاه مدیرعاملی را که پس از استعفای بیل گیتس 13 سال است که در اختیار استیو بالمر بوده، خواهد گرفت. همچنین بیل گیتس به زودی از ریاست هیات‌مدیره مایکروسافت نیز کنار خواهد رفت. نادلا یکی از مدیران کهنه‌کار مایکروسافت است که سابقه‌ای 22ساله در این شرکت عظیم دارد. او از سال 1992 در سمت‌های مختلفی در مایکروسافت به خدمت مشغول بوده است. در چند سال اخیر واحد تحت اختیار نادلا یکی از بهترین عملکردها را در شرکت مایکروسافت داشته است.
او در این مدت مدیریت بخش «کلود اند اینترپرایز گروپ» را بر عهده داشته که مسوول سرکشی به نرم‌افزار سرور شرکت و فناوری پشتیبانی دائمی برای مشتریان حقوقی است. او همچنین مسوول چندین محصول مثل آفیس 365، موتور جست‌وجوی بینگ، بازی زنده ایکس‌باکس و اسکایپ است. نادلا پیش از پیوستن به مایکروسافت در شرکت میکروسیستم سان کار می‌کرد که اکنون از زیرمجموعه‌های کمپانی اوراکل است.
ساتیا نادلا که اکنون به عنوان مدیرعامل مایکروسافت انتخاب شده جایگزین استیو بالمر می‌شود که پیش از این و در آگوست 2013 اعلام کرده بود می‌خواهد از این سمت کناره‌گیری کند. در حال حاضر کسب‌وکار مایکروسافت از جمله در فروش ویندوز دچار چالش شده است. ضمن اینکه درآمد شرکتی در حال حاضر دو‌سوم کل درآمدهای مایکروسافت را تشکیل می‌دهد که برای تداوم رشد شرکت بسیار سودمند است.
بیل گیتس در مورد نادلا گفت: «در طول دگردیسی لازم برای مایکروسافت، هیچ کس بهتر از ساتیا نادلا برای رهبری شرکت مفیدتر نیست. نظرات او در مورد اینکه چه فناوری‌ای باید مورد استفاده قرار گیرد و تجارب او در اطراف دنیا دقیقاً همان چیزی است که مایکروسافت نیاز دارد تا مرحله دیگری از توسعه نوآوری در محصولات و رشد را آغاز کند. مایکروسافت اعلام کرده بیل گیتس همکاری نزدیکی با نادلا به عنوان مشاور فناوری جدید خواهد داشت. بیل گیتس اما صندلی ریاست هیات‌مدیره را نیز تحویل جان تامپسون یکی از اعضای هیات‌مدیره خواهد داد. اما همچنان عضو هیات‌مدیره باقی خواهد ماند. بالمر هم با وجود کنار رفتن از سمت مدیرعاملی همچنان در هیات‌مدیره حضور می‌یابد.»
نادلا سال گذشته با دستمزدی 7/7 میلیون‌دلاری دومین مدیر اجرایی از نظر میزان دستمزد، پاداش و دریافت سهام بوده است. سال گذشته تنها کوین ترنر مدیر ارشد اجرایی بود که از او دریافتی بیشتری داشت.
اغلب کارشناسان معتقدند نادلا تا حدودی یک انتخاب مطمئن برای مایکروسافت به حساب می‌آید. او شخصیتی جذاب و محبوب در مایکروسافت و همچنین دنیای فناوری است. اما اثرگذاری بیرونی چندانی ندارد.
انتخاب مدیرعامل مایکروسافت از همان ابتدای اعلام بازنشستگی استیو بالمر چالش بزرگی برای این شرکت شد. بالمر در طول دوران 13ساله مدیرعاملی خود نتوانست برای خود جانشینی پیدا کند و وقتی استعفا داد کسی نبود که این پست را در اختیار بگیرد. ابتدا شایع شد اعضای هیات‌مدیره به دنبال مدیرعاملی آلن مولالی مدیرعامل فورد هستند، کاری که البته موفق به انجام آن نشدند. در نهایت هیات‌مدیره در مورد انتخاب فردی از بیرون شرکت برای مدیرعاملی به توافق نرسیدند و در داخل به دنبال فرد مناسب گشتند.
انتخاب نادلا نشانه این است که مایکروسافت قصد دارد همین وضعیت کنونی را حفظ کند حتی اگر بسیاری اعتقاد داشته باشند این شرکت نیاز به خانه‌تکانی دارد.
ساتیا نادلا مدیرعامل جدید مایکروسافت 47ساله و متولد سال 1967 در شهر حیدرآباد در ایالت آندراپرادش هندوستان است. او پس از اینکه دوره لیسانس مهندسی الکترونیک و ارتباطات را در دانشگاه پلی‌تکنیک مانیپال گذراند به آمریکا رفت و در دانشگاه ویسکانسین کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر گرفت و دوره ام‌بی‌ای را هم در دانشگاه شیکاگو به پایان برد. نادلا در سال 1992 به مایکروسافت پیوست و تاکنون در این شرکت مشغول به کار بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها