شناسه خبر : 10208 لینک کوتاه

ثروتمندان چینی کجا غیب شدند؟

ناپدیدشدگان

سال ۲۰۱۵، اتفاقات مهمی در کشور چین روی داد. شاید عجیب‌ترین آنها، ناپدید شدن ناگهانی ثروتمندان و مدیران اجرایی قدرتمند این کشور، بدون هیچ دلیل یا نشانه است.

سال 2015، اتفاقات مهمی در کشور چین روی داد. شاید عجیب‌ترین آنها، ناپدید شدن ناگهانی ثروتمندان و مدیران اجرایی قدرتمند این کشور، بدون هیچ دلیل یا نشانه است. بعضی از این افراد در نهایت بعد از مدتی و بدون توضیحی دوباره به سر کار خود بازگشتند و از عده‌ای دیگر هنوز هم هیچ نشانه‌ای در دست نیست. مردم و رسانه‌های کشور، بخشی از موضوع را به برنامه ضدفسادی نسبت می‌دهند که دولت چین در حال اجرای آن است. سقوط کشنده بازارها در تابستان امسال، این موج ناپدید شدن را در میان مدیران و تجار شدت بخشید. در زیر به چهار نفر از مهم‌ترین این ناپدیدشدگان اشاره می‌کنیم.

گوآ گوآنگچانگ مدیرعامل فوسان
گوآنگچانگ، مدیرعامل و تقریباً همه‌کاره شرکت فوسان است. شرکتی که در همه بخش‌های اقتصاد از املاک گرفته تا تبلیغات تجاری دستی دارد. ثروت وی حدود هشت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. خود گوآنگچانگ همیشه خودش را شاگرد وارن بافت می‌دانست. این شاگرد بااستعداد، در اوایل ماه دسامبر ناپدید شد و بلافاصله دو شاخه از شرکت فوسان در هنگ‌کنگ، به طور موقت تعطیل شدند. در حال حاضر تصاویری از حضور او در جلسات شرکت در چین و نیویورک موجود است و گفته می‌شود سفری هم به کانادا داشته است. اما نه‌تنها این حضورها خیلی در وضعیت طبیعی اتفاق نیفتاده، که دلیل غیبت وی نیز توضیح داده نشده است.

ییم فانگ مدیرعامل گووتی جونان
با اعلام این شرکت مبنی بر اینکه مسوولان شرکت از 18 نوامبر نتوانسته‌اند به مدیرعامل دسترسی داشته باشند، ناپدید شدن ییم فانگ وارد مرحله جدیدی شد. رسانه‌های محلی حدس می‌زدند وی برای ارائه اطلاعات در مورد مدیرعامل قبلی شرکت (که بازپرسی‌هایی درباره وی در جریان است) احضار شده است. اما تا حدود یک ماه بعد از این تاریخ، نه روابط عمومی شرکت و نه مقامات دولتی خبری درباره وضعیت وی منتشر نکردند. حدود 20 دسامبر بود که شرکت اعلام کرد آقای فانگ «به میل و اختیار خودشان در تحقیقات قضایی به مسوولان دولتی کمک می‌کنند». در این بیانیه تاکید شد که شرکت، مشکلی نداشته و این تحقیقات مربوط به موقعیت و عملکرد شرکت نیست.

مائو ژیائوفنگ رئیس بانک میشینگ
او اوایل سال 2015، ناپدید شد و مدتی بعد، مانند موارد دیگر ادعا شد به میل خودش در تحقیقاتی دولتی در مورد فساد شرکت دارد. هنوز خبری از وی در دست نیست و سهام بانکش نیز در سال جاری حدود یک‌چهارم ارزش خود را از دست داده است.

ژانگ یونگ رئیس بانک کشاورزی چین
بانک کشاورزی چین، چهارمین بانک بزرگ جهان محسوب می‌شود که ارزش سهام آن به 7 /2 تریلیون دلار می‌رسد و در واقع بانکی دولتی است. در واقع ژانگ یونگ بلندپایه‌ترین مدیر اجرایی ناپدید‌شده است. وی ماه‌ها بعد از ناپدید شدن و بدون دادن توضیح یا حتی حاضر شدن در محل کار، استعفای خود را ارائه داد. این بانک در سال جاری 16 درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است. احتمالاً این یکی از راه‌هایی است که دولت و حزب کمونیست برای کنترل اقتصاد این کشور در دوران افول انتخاب کرده است. اما با توجه به میزان نگرانی که اقداماتی مشابه می‌تواند در بدنه اقتصاد کشور و مدیران مشغول به کار در آن ایجاد کند، کارایی این روش به شدت زیر سوال است. به هر حال، چین فعلاً سرزمین ناپدیدشدگان است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها