شناسه خبر : 6066 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره فعال شدن اتاق فکر کارگزاران

حزبی با شعار اعتدال

index:1|width:40|height:40|align:right هدایت آقایی / عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران
حزب کارگزاران به تازگی همایشی برگزار کرد و بحث کلی در خصوص مسائل انتخابات پیش‌رو نیز در آن صورت گرفت. با توجه به اینکه فضای سیاسی کشور به سمت برگزاری انتخابات می‌رود همه احزاب کم و بیش در حال برنامه‌ریزی برای ورود و حضور در عرصه انتخابات هستند. غیر قابل انکار است که انتخابات به عنوان مهم‌ترین حرکت سیاسی و اجتماعی مردم از اهمیت خاصی برخوردار و حضور مردم در این عرصه به عنوان یک ضرورت نیازمند ایجاد صحنه رقابت سالم و کافی و وافی است. گرم کردن تنور انتخابات بدون شک به رشد فکری و مدیریت بهتر کشور کمک می‌کند کما اینکه انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اخیر به خوبی نیز این مساله را ثبت کرد. غیر قابل انکار است که تحزب به عنوان پایه‌ای‌ترین عنصر دموکراسی در تمامی جوامع چه رو به رشد و چه توسعه‌یافته محسوب می‌شود.
در دو دولت پیشین نگاه ویژه، خاص و عجیبی به مقوله تحزب وجود داشت و رسماً مخالفت با کار جمعی و حزبی تبلیغ می‌شد در حالی که به نوعی باندبازی و نوعی پوپولیسم در آن وجود داشت. اگر تحزب را به عنوان پایه‌ای‌ترین عنصر دموکراسی نداشته باشیم شعار دموکراسی و هر اقدامی که به نام آن انجام گیرد به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. امیدواریم ضرورت اداره کشور بر مبنای فکر و اندیشه جمعی ناشی از فعالیت‌های فرهیختگان کشور روز به روز تقویت شود. حتی قرآن کریم به پیامبر نیز اشاره کرده که دست خداوند با جماعت است و برای اینکه کشور بر اساس رای و اراده مردم اداره شود، راهی نداریم جز اینکه احزاب و حضور مردم در آنان را تقویت کنیم.
حزب کارگزاران نیز به عنوان قدیمی‌ترین احزاب طیف اصلاح‌طلب پس از انقلاب -به بیان دیگر قدیمی‌ترین حزب بعد از توقف فعالیت حزب جمهوری اسلامی- از این دایره دور نبوده و خود را در قبال این وظیفه برای حضور در عرصه انتخابات مسوول می‌داند. کمیته سیاسی حزب در حال فعال شدن در انتخابات هستند و به زودی نیز نتیجه و آثار آن دیده می‌شود. در حال حاضر شوراهای حزب کارگزاران در 28 استان شکل گرفته است و بیش از 500 نفر در حال حاضر اعضای شوراهای حزب کارگزاران هستند؛ ضروری است که این افراد در تجمعی هم یکدیگر را بهتر بشناسند و هم سیاست‌های راهبردی در حوزه کلان و تشکیلاتی کشور و خط و خطوط سیاسی و مسائلی که ضروری است از جانب مدیریت مرکزی حزب به شوراها گوشزد شوند، اطلاع‌رسانی شود.
تصور می‌کنم تنها کنگره‌ای که کارگزاران تا به امروز با نگاه برنامه‌ریزی برای حضور در انتخابات داشته شامل این موارد شده است. شعار اصلی این کنگره «مذاکره ملی برای اتحاد ملی» بود که ابعاد آن در این کنگره توسط دبیرکل برای اشخاص و اعضای حزب توضیح داده شد و به نظر می‌رسد تاثیر آن در سطح کلان و اجرایی نیز به زودی دیده می‌شود. در این کنگره دبیر کل به روشنی تصریح کردند که دولت آقای روحانی با این هدف آمده که مشکلات انباشته کشور را حل کند. مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی کشور نیازمند یک تلاش فراجناحی و فراحزبی و یک اتحاد ملی است که در سایه همدلی ملی می‌تواند ایجاد شود. لذا شعار ما در این سال و تا وقتی تحقق یابد «مذاکره ملی» است.
علاوه بر این در این کنگره با ارزیابی از شرایط روز تاکید شد که یکی از کارهایی که حزب می‌تواند در آن موفق باشد بحث منافع ملی است که می‌توانیم در این خصوص گفت‌وگو کنیم و باید به آن توجه و اهتمام داشته باشیم کما اینکه آقای کرباسچی تاکید کردند که با توجه به اینکه کارگزاران از احزاب اصلاح‌طلبی است که به بسیاری از عملکردها درباره مسائل مختلف نقد داشته، این امید هست که با این نهضت مذاکره و گفت‌وگو بتوانیم بر مشکلات فائق آییم. غیر‌قابل انکار است که بحث ورود و عبور هر چه موفق‌تر از انتخابات در شرایط امروز برای تمامی احزاب بحث اصلی محسوب می‌شود اما لازم به ذکر است که کارگزاران تنها افق دید خود را به این مقوله محدود نکرده و برنامه‌های راهبردی کوتاه‌مدت نیز در عرصه‌های فرهنگ، اقتصاد و... در نظر گرفته است. در قدم اول نیت این است که همه خود را مهیا کرده و تمام‌قد به عرصه انتخابات ورود کنند اما واقعیت این است که تمام موضوع این نیست.
همان‌گونه که ذکر شد کارگزاران به عنوان حزبی با عمر 20‌ساله در نظام جمهوری اسلامی ایران حق این را دارد که در کنار آماده‌ شدن برای مباحث انتخاباتی تجدید ساختار نیز داشته و در صورت لزوم پوست‌اندازی نیز بکند تا بتواند سازمان خود را متناسب با نیازهای روز تطبیق دهد.
در این میان این روزها با توجه به اینکه بازار گمانه‌زنی‌ها در خصوص ائتلاف‌های انتخاباتی داغ است تئوری مبنی بر احتمال نزدیک شدن کارگزاران و دولت برای همپوشانی -هر چند غیررسمی- برای انتخابات مجلس از جانب رسانه‌ها و بعضاً چهره‌های سیاسی نقل می‌شود. در این خصوص شاید توجه به رویه فعالیت و حیات سیاسی کارگزاران خالی از لطف نباشد. از ابتدای تشکیل این حزب سیاسی، همواره اعتدال مفهومی ثابت و تغییر ناپذیر در عملکرد کارگزاران بوده است. این حزب همواره به این توجه داشته است که توسعه سیاسی با هر قیمت و وسیله، ممکن و نتیجه‌بخش نیست. ما معتقد هستیم این روش به نوعی دیکتاتوری دیگر ختم می‌شود.
در کنار این موضوع کارگزاران هرگز بحث مطالبات مردم را از دستور خود خارج و کمرنگ نکرده است. کارگزاران همواره با روش خود -که شاید برای این روش هزینه‌های زیادی داده است- حرکت می‌کند و امروز نیز شیوه کارگزاران برای عموم فعالان ثابت شده است. زمانی در طیف اصلاح‌طلبان و خط امام (ره) حرکت‌های تند و تیزی دیده می‌شد و در آن زمان حرکت‌های کارگزاران سازشکارانه خوانده می‌شد اما امروز می‌بینیم که همان حرکت‌های کارگزاران در دستور کار آن زمان که امروز هم حضور دارند مورد قبول واقع شده است. در همین تغییرات صورت‌گرفته در شورای استان‌ها بسیاری از نیروهایی که پیش از این تندروی می‌کردند، امروز در همین شوراها حضور دارند که نشان می‌دهد خط اعتدالی کارگزاران حتی از جانب کسانی که روزگاری این مشی را نقد می‌کردند قابل قبول است اما اینکه استدلال و استنباط کنیم به دلیل این پیشینه باید با طیف دولت -که دنباله‌رو رویه اعتدال است- ائتلاف کند به هیچ‌وجه مطرح نیست.
کارگزاران منادی وحدت در میان اصلاح‌طلبان است و در این خصوص خط خود را روشن کرده است و به طور قطعی و محکم می‌توان گفت کارگزاران قصد ندارد با جریانی جز اصلاحات ائتلاف کند. در این میان برخی همواره از دغدغه تایید صلاحیت‌ها می‌گویند که من تصور می‌کنم نباید به این موضوع به عنوان یک نگرانی غالب نگریست. جدا از نقش و ضرورت تایید این رویه صلاحیت، در همین چارچوب فعلی، اصلاح‌طلبان و کارگزاران نگرانی در خصوص تایید صلاحیت‌ها ندارند چرا که با نیروهای کافی و وافی که حضور دارند بدون شک از میان آنها تایید صلاحیت مناسب صورت خواهد گرفت. در این رویه نیز حوزه سیاسی کارگزاران و اصلاح‌طلبان پخته می‌شوند چرا که از روزگاری که به دلیل رد صلاحیت دلسرد می‌شدند عبور می‌کنند. نیروهای کیفی در جبهه اصلاحات و حزب کارگزاران کم نیستند و بعضاً گمنام‌ترین افراد، کیفی‌ترین نیروها به شمار خواهند آمد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها