شناسه خبر : 20595 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایرباس و بوئینگ مجوز فروش هواپیمای مسافربری به ایران را گرفتند

پرنده‌های خارجی در آسمان ایران

اعظم گلبری
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مسافری به ایران را برای شرکت‌های ایرباس و بوئینگ صادر کرده است. این خبر در حالی منتشر شد که قریب به 40 سال صنعت هوایی ایران تحریم بود و در طول این دوران تنها دو بار آن هم به صورت محدود موفق به واردات هواپیما شده بود. با وجود اینکه به نظر می‌رسید پرونده بررسی شرایط فروش هواپیماها به ایران از مدت‌ها پیش روی میز مذاکرات رفته است، چندی پیش سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد با فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران موافق است. در این اطلاعیه عنوان شد بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایالات متحده متعهد به صدور مجوز صادرات هواپیماهای تجاری مشخص به ایران است.
شرکت هواپیماسازی ایرباس نیز اعلام کرد دولت آمریکا به این شرکت مجوزهای لازم برای فروش ۱۷ فروند هواپیما به ایران را در فاز نخست داده است.
جاستین دابون، سخنگوی شرکت ایرباس، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، این ۱۷ فروند هواپیما از مدل‌های A320 و A330 هستند که دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش آنها به ایران را صادر کرده است.
وزیر مسکن و شهرسازی کشور نیز در این باره اظهار نظر کرد و گفت توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود ۱۱۸ فروند، با ATR برای دریافت ۲۰ فروند و با بوئینگ برای خرید ۱۰۸ فروند هواپیماست که باید طی هشت سال به ایران تحویل داده شوند. عباس آخوندی عنوان کرد: مجوزها از OFAC اخذ شده است و حالا بعد از ۴۰ سال تحریم خرید بوئینگ، می‌توانیم مستقیم از این شرکت هواپیماسازی خرید کنیم و این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و تجارت بین‌المللی برای ایران است. آخوندی با اشاره به مفاد قرارداد اذعان داشت تحویل این هواپیماها در سال ۲۰۱۶ شروع می‌شود و تا هشت سال، این روند ادامه خواهد داشت. او اظهار امیدواری کرد اولین پرندگان این قرارداد در ماه‌های پایانی سال وارد شوند. او این قرارداد را به مثابه چراغ سبز ایران برای تمام ایرلاین‌ها قلمداد و عنوان کرد ایرلاین‌‌های دیگری هم در حال مذاکره با این دو غول هوایی دنیا هستند.
این عضو کابینه یازدهم با تاکید بر اینکه با صدور این مجوز سدهای پیش رو شکسته شد، ابراز داشت روش پرداختی ایران در این قرارداد، اجاره به شرط تملیک است و در واقع تامین‌کننده مالی، خرید را انجام می‌دهد و هواپیماها به ما واگذار می‌شود؛ بنابراین کمترین مشکل در نقل و انتقال پول با این مدل انتخابی نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازارهای بین‌المللی وجود دارد.
در عین حال مدیر بازرگانی ایران‌ایر نیز بیان می‌کند برای خرید این هواپیما دولت تعهدی نخواهد داشت و تمام هزینه از طریق درآمدهای پروازی این پرندگان تامین خواهد شد.
این اخبار از یک‌سو نوید نونوار شدن پرندگان آسمان ایران را می‌دهد و از سوی دیگر این امید را به دنبال دارد که خطوط پروازی امن‌تر و سریع‌تر خدمات ارائه دهند. در عین حال می‌توان انتظار داشت پروازهای بین‌المللی و خارجی کشور نیز افزایش پیدا کند و از این منظر نیز توسعه چشمگیری رخ دهد. تعمیرات، بهینه‌سازی فرودگاه‌ها و آشیانه‌ها و... نیز به دنبال ورود چندساله هواپیماها صورت خواهد گرفت. در این میان پیش‌بینی‌های جالبی هم می‌شود و می‌گویند ایران‌ایر در 16 سال آینده مشابه ایرفرانس رشد خواهد کرد. در عین حال ورود این پرندگان به آسمان ایران باعث افزایش اطمینان به پروازهای ایرانی و به تبع آن جذب گردشگر و مسافران خارجی پروازهای ایرانی خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها