شناسه خبر : 17629 لینک کوتاه

تحلیل اقدام حزب موتلفه در معرفی نامزد حزبی

موتلفه و اردوگاه اصولگرایی

اگر قرار شود که اشتباهات گذشته به نوعی جبران نشود بار دیگر شاهد این خواهیم بود که اصولگرایان ناچار خواهند شد تا نتیجه رقابت را واگذار کرده و در این انتخابات هم دستاوردی نداشته باشند. هدف اصلی این است که ائتلافی بین اصولگرایان تشکیل شود و همه نیروهای اصولگرا زیر این چتر واحد قرار گیرند.

سید‌کمال سجادی / سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری
اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری، استراتژی نسبتاً مشخص و معینی دارند. هرچند امکان دارد که این استراتژی برای بسیاری از اطرافیان زیاد واضح و مشخص نباشد. مهم‌ترین هدف اصولگرایان در این انتخابات این است که از اشتباهات گذشته درس گرفته و در اردیبهشت‌ماه سال 1396 به گونه‌ای وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شوند که اشتباهات گذشته جبران شده و بتوانند تاثیرگذار باشند. اگر قرار شود که اشتباهات گذشته به نوعی جبران نشود بار دیگر شاهد این خواهیم بود که اصولگرایان ناچار خواهند شد تا نتیجه رقابت را واگذار کرده و در این انتخابات هم دستاوردی نداشته باشند.
هدف اصلی این است که ائتلافی بین اصولگرایان تشکیل شود و همه نیروهای اصولگرا زیر این چتر واحد قرار گیرند. می‌توان نام این ائتلاف را ائتلاف بزرگ اصولگرایان گذاشت. البته این نامی است که من برای این ائتلاف انتخاب کردم، چون امکان دارد نام دیگری برای این ائتلاف انتخاب شود. مزیت تشکیل این ائتلاف این است که همه نیروها در کنار یکدیگر قرار بگیرند و این امکان فراهم خواهد شد تا با یکدیگر همکاری داشته باشند. اتخاذ تصمیمات واحد و پیروی تمام نیروهای اصولگرا از این تصمیم، موجب خواهد شد تا نیروهای سیاسی اصولگرا، پراکندگی کمتری داشته باشند و بتوانند منسجم‌تر عمل کنند.
پس از گرد هم آمدن اصولگرایان در یک ائتلاف، یک گروه کاری انتخاب شده و هدف از تشکیل این گروه کاری این است که کاندیداهای بالقوه و بالفعل را شناسایی کند. این کاندیدا از هر جهت در گروه کاری مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه اعلام می‌شود. تعداد کاندیداها در حال حاضر بسیار زیاد شده است. بسیاری اعلام حضور کردند و عده‌ای هم قصد اعلام کاندیداتوری دارند. برخی از فعالان سیاسی از سوی طرفداران خود برای شرکت در انتخابات دعوت شدند. نکته مهم این است که تاکنون فرد مشخصی مورد بحث قرار نگرفته و تنها احتمالاتی مطرح شده است.
هدف ائتلاف این است که تمام کاندیداها در این گروه مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت اجماع انجام شود و تنها یک کاندیدا در عرصه انتخابات باقی بماند. در این صورت تمام اصولگرایان به این فرد مشخص رای خواهند داد و دیگر شاهد تکثر کاندیداها در انتخابات نخواهیم بود. شما این نکته را مورد توجه قرار بدهید که وجود کاندیداهای متعدد در انتخابات 92 سبب شد تا رای اصولگرایان شکسته شود. در حالی که اگر در سال 92 بر روی یک کاندیدا توافق کرده بودند، این کاندیدا رای بالایی آورده بود و کاندیداهای اصولگرا هر یک با سه تا چهار میلیون رای، عرصه انتخابات را ترک نمی‌کردند.
دستیابی به این هدف کار بسیار سختی بوده و به آسانی نمی‌توان به این هدف مهم دست یافت. اما با وجود این، تلاش بسیار زیادی در حال شکل گرفتن است تا مسیر ائتلاف به درستی طی شده و در نهایت بتوان به هدف از پیش تعیین‌شده دست یافت. اصولگرایان برای نیل به این هدف قرار است تا از گروه‌های مرجع خود بهره بگیرند. آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیر جامعه روحانیت مبارز در این زمینه تلاش گسترده‌ای را انجام دادند و تمام هدف خود را متوجه دستیابی به یک کاندیدای واحد کردند. هدف ایشان این است که ائتلاف اصولگرایان شکل گرفته و در نهایت به چهره مقبول برسند که مورد تایید همه اصولگراهاست. در کنار آقای موحدی‌کرمانی، ما همواره از کمک‌های مجموعه روحانیت مبارز که ساختار حزبی و کمیته سیاسی دارد، بهره گرفته و آن را گروه مرجع خود برای تصمیم‌گیری می‌دانیم.
در حال حاضر مشخص نیست که این چهره اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری چه فردی است. هریک از دوستان اصولگرا می‌توانند فرد نهایی باشند. امکان دارد که آقای میرسلیم یا سایر دوستان اصولگرا باشند. در نهایت قرار است که یک فرد تعیین شود. شاید بسیاری این موضوع را مطرح کنند که این تحرکات انجام نشده و اگر قرار است ائتلافی صورت بگیرد باید کارهای آن انجام شده باشد. در پاسخ به این دوستان باید گفت که این روند در حال انجام بوده و اصولگرایان نشانه‌هایی را بروز دادند که تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته و این مسیر در حال طی شدن است.
حزب موتلفه آقای میرسلیم را به عنوان کاندیدای حزبی خود معرفی کرده است. ایشان کاندیدای واحد اصولگرایان نیستند. اما لازم است این نکته را مدنظر قرار دهید که روسای حزب موتلفه یعنی آقای بادامچیان و آقای حبیبی اعلام کردند که ما کاندیدای حزبی خود را معرفی کردیم. حال اگر اصولگرایان گزینه ایشان را انتخاب کنند که بسیار خوب است اما اگر بر روی شخص دیگری اجماع کردند ما هم از آن فرد حمایت خواهیم کرد. من این سخن را بدون واسطه از این دوستان شنیدم و تردیدی وجود ندارد که حزب موتلفه همواره در کنار اصولگرایان بوده و قرار نیست راه خود را از آنها جدا کند. امکان دارد فردا جامعه اسلامی کارمندان یا جامعه اسلامی مهندسان هم کاندیدای حزبی خود را معرفی کند. در این شرایط نمی‌توان این قضاوت را داشت که این گروه‌ها هم راه خود را از ائتلاف جدا کردند و قرار است به صورت جداگانه تصمیم گرفته و وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شوند. تمام نیروهای اصولگرا به این نتیجه رسیده‌اند که باید یک کاندیدا در عرصه باقی بماند تا تجربه شکست بار دیگر تکرار نشود.
اگر اصولگرایان روی یک نفر به توافق برسند از دو حالت خارج نیست یا اینکه این فرد برنده انتخابات خواهد شد یا اینکه در صورت شکست رای بالایی خواهد آورد که این رای بالا بسیار مهم بوده و تاثیرگذاری زیادی دارد و وزن اصولگرایان را نشان خواهد داد. شما لازم است تا به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 توجه کنید که رقبای آقای روحانی چقدر رای آوردند اگر این رای تجمیع می‌شد، رای بسیار قابل ملاحظه‌ای بود.
به محض طرح این نکات بسیاری این موضوع را مطرح کردند که اصولگرایان قرار است مدل انتخاباتی اصلاح‌طلبان را در سال 92 اجرایی کنند. در پاسخ به این افراد باید گفت که ما مدل اصلاح‌طلبان را در انتخابات 92 دنبال نمی‌کنیم. در انتخابات 92 تا آخرین لحظه قرار بود آقای عارف حضور پیدا کند اما در نهایت به ایشان تکلیف شد که باید کناره‌گیری کند. مهم‌تر اینکه، کار ما کمی دشوارتر است چون تعداد کاندیداها زیاد بوده و باید آنها را قانع کنیم تا وارد عرصه نشده و در نهایت یک نفر کاندیدای نهایی تا پایان باقی بماند.
در جریان مبارزات انتخاباتی، مناظره‌های انتخاباتی بسیار تعیین‌کننده است. از همین الان می‌توان این پیش‌بینی را کرد که چه مباحثی در مناظره‌ها مطرح خواهد شد. ناگفته مشخص است که اصولگرایان بر نقاط ضعف دولت روحانی دست خواهند گذاشت. به هر حال اصولگرایان در رفع این مشکلات دست بالا را داشته و برای حل معضلات موجود برنامه مدون دارند. بررسی عملکرد آقای روحانی کافی است تا شما متوجه شوید، در زمینه اقتصادی، اشتغال و مشکلات فرهنگی و برجام ضعف‌های جدی وجود دارد که بستر نارضایتی مردم را فراهم کرده است. برجام پیشتر نقطه قوت دولت روحانی بود اما در حال حاضر با وجود مشکلاتی که ایجاد شده است دیگر نقطه قوت دولت نیست. به هر حال همه مشکلات پابرجا مانده و موانع متعددی بر سر راه اجرای برجام وجود دارد و بدتر اینکه تحریم‌ها تمدید شده است. این واقعیت را باید همواره مدنظر قرار داد که این دولت با وجود موافقان بسیار، رای منفی بسیار زیادی هم دارد. همین آرای منفی موجب خواهد شد تا رای آقای روحانی در این دوره از دوره قبل کمتر شود.
اگر کاندیدای اصولگرایان واحد بوده و از مقبولیت لازم برخوردار باشد احتمال اینکه در برابر آقای روحانی رای بیاورد بسیار زیاد است. درست است که آقای روحانی دست بالا را در تبلیغات انتخاباتی به عنوان رئیس‌جمهور مستقر دارد و در شرایطی که بسیاری از کاندیداها هنوز وارد صدا و سیما نشده‌اند آقای روحانی حضور گسترده‌ای در رسانه‌ها دارد. اما نباید این نکته را فراموش کرد که سایر عوامل امکان دارد که دست به دست هم بدهد تا رئیس‌جمهور مستقر رای نیاورد. به هر حال فردی که یک دوره مدیریت کرده رای منفی بیشتری نسبت به فردی ناشناخته دارد. از سوی دیگر مردم به دنبال چهره‌های جدید هستند. اگر خاطرتان باشد در رقابت بین آقای احمدی‌نژاد و آقای هاشمی، آقای هاشمی رای مثبت بالایی داشت اما در کنارش رای منفی هم داشت که موجب شد در انتخابات شکست بخورد. آن رای منفی به سمت آقای احمدی‌نژاد رفت. این تجربه در این دور از انتخابات هم امکان تکرار دارد. به هر حال افراد زیادی امکان دارد که به آقای روحانی رای بدهند اما در عین حال رای منفی هم وجود دارد که احتمال می‌رود به سوی کاندیداهای اصولگرا از جمله آقای میرسلیم و.... برود و نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها