شناسه خبر : 46398 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جهان برفی

وضعیت بارش برف در جهان و ایران چگونه است؟

چرخه سالانه بارش برف و ذوب برف بر فراز کوه‌های جهان، آب شیرین ضروری را برای اکوسیستم‌های طبیعی و میلیاردها نفری که برای زندگی به آن آب متکی هستند، فراهم می‌کند. با تغییر آب‌وهوای زمین، درک این چرخه ضروری‌تر می‌شود.

ظهور ابزارهای ماهواره‌ای پیشرفته امکان جمع‌آوری داده‌های ثابت در مورد بارش برف را از یک پلت‌فرم مشاهده ثابت فراهم کرده است.

تخمین زده می‌شود که هر سال به‌طور متوسط 1773 کیلومتر مکعب برف بر فراز کوه‌های جهان می‌بارد. این عدد پنج درصد از انباشتگی برف جهانی است.

دانشمندان در مرکز علوم و مهندسی فضایی ویسکانسین-مدیسون، گروه علوم جوی و اقیانوسی، مرکز تحقیقات اقلیمی، NOAA و ناسا با استفاده از این داده‌های ماهواره‌ای و مقایسه آنها با مدل‌های آب‌وهوای عددی دریافتند چهار تا پنج درصد از کل جهان بارش برف سالانه هرساله در مناطق کوهستانی اتفاق می‌افتد. نتایج تحقیقات آنها در مجله Cryosphere منتشر شد.

برف منبع حیاتی آب است و اثرات اقتصادی مثبت و منفی عمده‌ای دارد: نه‌تنها از کشاورزی، تفریح و سایر جنبه‌های اقتصاد محلی حمایت می‌کند، بلکه به عنوان یک خطر طبیعی می‌تواند آسیب‌های زیادی نیز به همراه داشته باشد. 

دراین پرونده بخوانید ...