شناسه خبر : 15814 لینک کوتاه

وزارت ازدواج و طلاق تشکیل می‌شود

سیمرغ زیر تیغ سانسور سیما

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، جشنواره سینمایی فجر امسال به دوئل ابراهیم حاتمی‌کیا و احمدرضا درویش تبدیل شد و بخش عمده جوایز به آثار این دو یعنی «چ» و «رستاخیز» اعطا شد. با این حال این جشنواره حواشی بسیاری به همراه داشت.

حمیده حق‌پرست
روزهای آغازین هفته پیش بخش عمده کشور هنوز تحت تاثیر سرما و برفی بود که در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه بسیاری از نقاط کشور را سپیدپوش کرده بود. با همه اقدامات صورت‌گرفته توسط مردم و مسوولان، باز هم بسیاری از شهروندان مناطق سرمازده با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند. در تهران نیز سرما بسیاری از امور را مختل کرده بود. به طور مثال تا سه‌شنبه هفته پیش جایگاه‌های عرضه CNG امکان خدمات‌رسانی نداشتند و در نتیجه مصرف بنزین در این شهر رشدی قابل توجه داشت.

وزارت ازدواج و طلاق تشکیل می‌شود
این روزها به نظر می‌رسد یافتن راه‌های ازدواج جوانان به شغل دوم اکثر قریب ‌به اتفاق نمایندگان و دولتمردان عزیز بدل شده است. شاهد این ادعا نیز خیل گسترده اظهارنظرهای این عزیزان درباره این مساله است. در جدیدترین اظهار نظر در این‌باره، یکی از نمایندگان خوش‌ذوق و صاحب قریحه مجلس از تشکیل قریب‌الوقوع وزارت ازدواج و طلاق خبر داد. خبرگزاری مهر در این‌باره نوشت: «ابراهیم نکو از نمایندگان مجلس اعلام کرده ‌است با توجه به اینکه وزارت ورزش و جوانان نقش قابل توجهی در حل مشکلات اجتماعی و ازدواج جوانان نداشته است طرحی با عنوان تشکیل وزارت ازدواج و طلاق تدوین شده که این وزارتخانه می‌تواند جایگزین مناسبی برای وزارت جوانان باشد... طرح تشکیل وزارت ازدواج و طلاق از سوی عده‌ای از نمایندگان مجلس تدوین شده است و پس از بررسی بودجه، به هیات‌رئیسه ‌مجلس اهدا می‌شود تا در صورت موافقت، این طرح برای بررسی به کمیسیون اجتماعی مجلس برود... تاکنون هیچ دستگاه و ارگانی به صورت مستقل نتوانسته مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جوانان را که منتهی به طلاق می‌شود، حل کند. از سوی دیگر هر روز شاهد افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در میان نسل جوان کشور هستیم که این مغایر با توصیه‌های مسوولان نظام برای افزایش جمعیت کشور است... با تشکیل وزارت ازدواج و طلاق قطعاً راهکارهای لازم برای تشویق جوانان به ازدواج، پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به جوانان، بررسی علل افزایش طلاق، راهکارهای پیشگیری از طلاق و‌... مورد توجه قرار خواهد گرفت.» تا به حال به تجربه ثابت شده است که بهترین کمک دولت در امور، عدم مداخله است. ان‌شاءالله چند وقت دیگر و پس از ساختن یک نهاد عریض و طویل دیگر از جیب ملت، بار دیگر این قاعده کلی را با اختراع مجدد چرخ مجدد اثبات نکنیم.

سیمرغ زیر تیغ سانسور سیما
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، جشنواره سینمایی فجر امسال به دوئل ابراهیم حاتمی‌کیا و احمدرضا درویش تبدیل شد و بخش عمده جوایز به آثار این دو یعنی «چ» و «رستاخیز» اعطا شد. با این حال این جشنواره حواشی بسیاری به همراه داشت. یکی از آثار جنجالی این جشنواره فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» اثر رضا درمیشیان بود. این فیلم که از همان ابتدا مورد حمله رسانه‌های اصولگرا قرار داشت و تهدید شده بود که در صورت اکران با تحصن و اعتراض آنها همراه خواهد شد، به صورت ناگهانی و خارج از برنامه در برج میلاد نمایش داده شد. این اثر که به ماجراهای یک دانشجوی ستاره‌دار و تلاش وی برای ادامه تحصیل می‌پرداخت، در ادامه نیز با بی‌مهری‌های زیادی مواجه شد. خبرآنلاین در این‌باره و پیش از اعطای جوایز خبر داد: «جوایز فیلم» عصبانی نیستم به کارگردانی رضا درمیشیان قرار است در مراسم اختتامیه فیلم فجر به درخواست علیرضا رضا‌داد دبیر جشنواره حذف شود... مدیران جشنواره فیلم فجر از رضا درمیشیان خواسته‌اند نامه‌ای به دبیر جشنواره بنویسد و در این نامه از رقابت در جشنواره امسال انصراف دهد. درمیشیان زیر بار این خواسته نرفته و به همین خاطر رضاداد شخصاً وارد عمل شده و خواستار حذف جوایز این فیلم شده است... نوید محمدزاده به خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر جشنواره امسال را به دست آورده و باران کوثری هم بر اساس آرای هیات داوران شایسته دریافت دیپلم افتخار شده است... فارس هم نوشت بر اساس شنیده‌ها هیات داوران جشنواره فیلم فجر قرار است در اختتامیه جشنواره به فیلم عصبانی نیستم که مضمون حمایت از فتنه ۸۸ را دارد، سیمرغ اهدا کند. سرانجام در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر از سوی مجری برنامه اعلام شد فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان به درخواست تهیه‌کننده به دلیل حفظ آرامش سینما در داوری شرکت نمی‌کند. در این جشنواره رستاخیز با هشت سیمرغ و چ با پنج سیمرغ به عنوان موفق‌ترین آثار برگزیده شدند. هیات داوران سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد را به بابک حمیدیان برای «چ» و «رستاخیز» و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به شبنم مقدمی برای فیلم «امروز» اهدا کردند. رضا عطاران برای فیلم «طبقه حساس» و مریلا زارعی برای فیلم «شیار ۱۴۳» سیمرغ بهترین بازیگر مرد و زن را به دست آوردند. سیمرغ بهترین فیلمنامه نیز به بهروز افخمی بابت «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اهدا شد و احمدرضا درویش نیز برای کارگردانی «رستاخیز» جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورد.
یکی دیگر از حواشی این مراسم سانسور آزاردهنده سیما بود. هنگام پخش مستقیم مراسم پایانی سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از شبکه نمایش، هنگامی‌که محسن دارسنج، جایزه دیپلم افتخار بهترین چهره‌پردازی را برای فیلم «همه چیز برای فروش» دریافت کرد، آن‌ را به فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیر یوسفی تقدیم کرد که امسال بنا بر آنچه از سوی دبیر جشنواره «ملاحظات» عنوان شد، از این جشنواره کنار گذاشته شد. در این هنگام زمانی که دارسنج در کلام خود به کلمه «آشغال‌ها» رسید، تلویزیون پخش مستقیم مراسم را برای دقایقی قطع کرد. این اتفاق موجب شد وقتی‌که پخش مستقیم مراسم مجدداً به آنتن تلویزیون بازگشت، از پوشش اهدای سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به محسن موسوی برای فیلم «رستاخیز» جا بماند. چندی بعد زمانی هم که سیدجمال ساداتیان -‌تهیه‌کننده فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»‌- برای دریافت یکی از دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم روی سن حاضر شد و چند جمله سخن گفت، وقتی به این جمله رسید که امیدوارم به جایی برسیم که همه سلیقه‌ها را بتوانیم تحمل کنیم، پخش زنده مراسم اختتامیه مجدداً قطع شد. دست کم دو دفعه دیگر نیز مراسم قطع و در ادامه نیز با حدود یک دقیقه تاخیر روی آنتن رفت.

تصویب یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک عمارت دایی‌جان ناپلئون
یک خبر خوب برای اهالی فرهنگ و هنر، خانه دایی‌جان ناپلئون توسط شهرداری خریداری می‌شود. ایلنا در هفته گذشته خبر داد یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی خانه‌-‌‌باغ اتحادیه پس از مدت‌ها بحث و بررسی و قول‌های نایب‌رئیس‌ وقت شورای شهر تهران، مبنی بر خرید خانه در شورای شهر تصویب شد. پس از تصویب مصوبه، این طرح به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خواهد رفت و در مورد تامین منابع خریداری این اثر تاریخی و کیفیت خریداری آن بحث و بررسی می‌شود و در مدت یک ماه به صحن علنی شورای شهر باز می‌گردد تا دوباره به رای‌گیری گذاشته شود. خانه‌-‌باغ اتحادیه یکی از باقی‌مانده‌های باغ بزرگ لاله‌زار در محدوده منطقه 12 شهر تهران است که در 12 تیر سال 1384 به شماره 12057 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود ولی در اثر عدم رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این اثر تاریخی و خریداری بنا توسط این سازمان در سال 1384، مالکان خانه اتحادیه درخواست خروج این اثر را از دیوان عدالت اداری کردند و در 24 اسفند‌ماه 1388 این اثر از ثبت خارج شد. پس از خارج شدن این اثر از فهرست آثار ملی، 450 هنرمند و 100 نفر از خبرنگاران در نامه‌ای خطاب به شهرداری تهران خواستار حفظ و خریدن این بنا شدند. در این عمارت سریال خاطره‌انگیز دایی‌جان ناپلئون اثر ناصر تقوایی ساخته شده است.


چهارمین تغییر در شورای شهر
با این اوضاع و احوال در ناصیه شورای شهر پایتخت در دوره چهارم نباید نشانی از آرامش یافت. هنوز عمر این شورا به پنج ‌ماه نرسیده ‌است که چهارمین تغییر هم در ترکیب شورای شهر تهران اتفاق افتاد؛ احمد دنیامالی به دلیل حضور در انتخابات فدراسیون قایقرانی از ادامه حضور در شورای شهر تهران انصراف داد. پیش از این محمدمهدی مفتح، مهدی حجت و مسعود سلطانی‌فر به دلایل مختلف از حضور در شورای شهر تهران انصراف داده بودند. دنیامالی رئیس‌ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره دلیل استعفای خود به خبرآنلاین گفت: من آدم ورزشی هستم و نمی‌توانم از ورزش دور باشم. این همه سال برای قایقرانی زحمت کشیدم و سختم است که در ورزش نباشم. به بچه‌های قایقرانی هم قول دادم از آنها حمایت کنم. من شش، هفت سال برای قایقرانی زحمت کشیدم و اتفاقات یکی، دو سال گذشته در این ورزش برای من قابل درک نیست... قایقرانی پیش از المپیک لندن با حاشیه‌های مختلفی مواجه شد و اندکی مانده به شروع المپیک، دنیامالی مجبور شد از این فدراسیون استعفا بدهد. اما اکنون دنیامالی می‌خواهد به قایقرانی برگردد. او گفت استعفایش را یکشنبه 20 بهمن 92 به احمد مسجدجامعی، رئیس‌ شورای شهر ارائه داده است. در چند هفته گذشته چالش حقوقی میان شورای شهر، مجلس و سازمان بازرسی کل کشور درباره امکان حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی به وجود آمده است. سازمان بازرسی اعلام کرده اعضای شورای شهر نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی شرکت کنند. دنیا‌مالی درباره ابهام به وجود آمده درباره ادامه حضور اعضای شورای شهر همزمان با عضویت در فدراسیون‌های ورزشی گفت: این موضوع به لحاظ قانونی مشکلی ندارد ولی به دلیل ایرادی که سازمان بازرسی در این خصوص گرفته بود، بنده استعفای خود را روز گذشته به رئیس‌ شورای شهر تقدیم کردم تا در انتخابات فدراسیون قایقرانی شرکت کنم.

نشست فیس‌بوکی معاون رئیس‌‌جمهور با کاربران
دومین پرسش و پاسخ آنلاین یکی دیگر از معاونان رئیس‌‌جمهور در فیس‌بوک برگزار شد. به گزارش اعتماد در هفته گذشته شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس‌‌جمهور در این فضای مجازی حاضر شد تا پاسخگوی سوالات کاربران باشد. رئیس‌ مرکز زنان با اشاره به حضور کمرنگ زنان در پست‌های عالی مدیریتی در کشور گفت: «از ما خواسته شده برنامه‌ای برای کاهش حضور کمرنگ زنان داشته باشیم که در صورت تدوین و ابلاغ این برنامه، به مرور می‌توان در مرکز کشور و سپس در شهرستان‌ها از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در حوزه زنان و خانواده استفاده کرد. متاسفانه سه‌ درصد پارلمان ایران در دست زنان است که این موضوع جای تامل دارد، بنابراین باید برای توانمندسازی سیاسی زنان تلاش کنیم.» باید منتظر ماند و دید چه زمانی می‌توان بدون فیلترشکن در این جلسات حضور یافت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها