شناسه خبر : 13999 لینک کوتاه

چرا وزیر بهداشت از مدیریت بیمارستان‌ها ناراضی است؟

تیغ جراحی بر پیکر بیمارستان‌ها

دولت یازدهم پس از روی کار آمدن، در بخش بهداشت پیش از هر مساله‌ای به هزینه‌های درمان توجه کرد. طبق بررسی‌های منتشر‌شده در این حوزه برخلاف رویه بیشتر کشورها، ۷۰ درصد هزینه درمان هر بیمار در ایران از جیب خودش و تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های عمومی است که دولت پرداخت می‌کند. اما هدف‌گذاری‌ای که در این مورد اعلام شد این بود که این نسبت تغییر کند تا سهم مردم از پرداخت هزینه درمان آنها کاهش یابد.

ابراهیم علیزاده
دولت یازدهم پس از روی کار آمدن، در بخش بهداشت پیش از هر مساله‌ای به هزینه‌های درمان توجه کرد. طبق بررسی‌های منتشر‌شده در این حوزه برخلاف رویه بیشتر کشورها، ۷۰ درصد هزینه درمان هر بیمار در ایران از جیب خودش و تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های عمومی است که دولت پرداخت می‌کند. اما هدف‌گذاری‌ای که در این مورد اعلام شد این بود که این نسبت تغییر کند تا سهم مردم از پرداخت هزینه درمان آنها کاهش یابد. با این حال از آغاز طرح تحول در این بخش تعدادی از دست‌اندرکاران بیمارستان‌ها گلایه‌هایی را مطرح کردند که هزینه‌های بیمارستان‌ها افزایش یافته و از سوی دیگر برخی پرستاران هم از افزایش ساعات کاری خود نارضایتی‌هایشان را بروز دادند.
در این شرایط به نظر می‌رسد آن طور که وزیر بهداشت می‌گوید گره مشکل در نحوه مدیریت بیمارستان‌ها و بخش‌های مختلف مربوط به سلامت است. حسن هاشمی گفته است: علاقه‌مندیم وزارت بهداشت را از فضای بسته‌ای که در طول حیاتش با آن درگیر بوده خارج کنیم، زیرا حوزه سلامت در همه جای دنیا در کنار خدماتش، یک بخش کاملاً اقتصادی است که متاسفانه این بخش در کشور ما سال‌هاست که با مدیران غیراقتصادی و پزشک مدیریت شده و اکنون فرصت مناسبی است که از ظرفیت‌های موجود بهره بگیریم و وزارتخانه را از این قالب خارج کنیم.
وزیر بهداشت که در مراسم انعقاد تفاهمنامه با شرکت مهندسی صنعتی مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) سخن می‌گفت، اولین چراغ سبزش را این طور به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش نشان داد که عنوان کرد: در تلاش هستیم با واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی و اختیاراتی که قانون به ما واگذار کرده، این بخش را سودآور و مورد علاقه سرمایه‌گذاران غیردولتی تبدیل کنیم. در این خصوص باید هزینه-فایده را به نوعی مدیریت کنیم، به طوری که به مسوولیت حاکمیتی یعنی خدمت‌رسانی، آسیبی وارد نشود و در عین حال نیز خیلی به اعتبارات دولتی و بودجه عمومی وابسته نباشیم. آن طور که ایرنا گزارش داده، وی پس از این مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیشنهاد خود را ساخت بیمارستان‌های زنجیره‌ای عنوان و اظهار کرد: شیوه سرمایه‌گذاری‌های تیمی در امور عام‌المنفعه موجب هم‌افزایی می‌شود و از سوی دیگر کمک می‌کند از دارایی‌های موجود خلق ثروت کنیم. البته انجام این کار یک «خط‌شکن» می‌خواهد تا بتوانیم کنسرسیومی را تشکیل دهیم که جزو نیازهای فوری مردم کشور است. وی همچنین یادآور شد: در بخش تجهیزات پزشکی، عمده نگاه ما در جهت فناوری و تولید داخل و اقتصاد مقاومتی و در بخش خدمات نیز، ایجاد بیمارستان‌های زنجیره‌ای در کشور است که هم ما و هم بیمه‌ها حاضرند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. حال باید منتظر ماند و دید در عمل چطور وزیر بهداشت می‌تواند این خواسته خود را عملی کند و چگونه بخش خصوصی را برای حضور در عرصه بیمارستان‌داری و بخش‌های دیگر حوزه سلامت تشویق می‌کند تا این بخش به عرصه بیمارستان‌داری هم وارد شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها