شناسه خبر : 30256 لینک کوتاه

جنگ هند و پاکستان از هوا به زمین رسید

همزمان با مذاکرات طالبان و آمریکا در قطر، ترامپ و اون در ویتنام دیدار کردند

جنگ هند و پاکستان از هوا به زمین رسید

هفته گذشته عرصه بین‌الملل شاهد حوادث بسیار پیچیده از درگیری نظامی میان هند و چین تا مذاکره طالبان و آمریکا و ترامپ و کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی بود. لابه‌لای این خبرهای مهم‌تر البته حوادث بسیار دیگری رخ داده که به صورت گذرا در این شماره به آن می‌پردازیم. بعد از آنکه یک گروه تروریستی وابسته به پاکستان در هند نزدیک به 40 نظامی هندی را در یک عملیات انتخاری به قتل رساند، هند هم درصدد جبران برآمد و به پاکستان هشدار داد. در ادامه تنش میان رهبران دو کشور و به دنبال نقض حریم هوایی پاکستان توسط جنگنده‌های هندی در روز چهارشنبه هفته گذشته، تنش میان اسلام‌آباد و دهلی ‌نو به اوج خود رسید. خبرگزاری تسنیم گزارش داده که همزمان با اوج‌گیری تنش میان هند و پاکستان که پس از نقض حریم هوایی اسلام‌آباد توسط هواپیماهای هندی به وقوع پیوست، درگیری‌های نظامی میان دو کشور وارد مرحله جدیدی شد. شبکه تلویزیونی ‌ای‌آر‌وای نیوز مدعی ساقط شدن دو جنگنده هندی در خاک پاکستان و دستگیری یک خلبان توسط نیروهای ارتش این کشور شد. «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان بعد از این حمله اعلام کرد: دو جنگنده هندی پس از ورود به حریم هوایی پاکستان توسط ارتش این کشور هدف قرار گرفتند. یکی از این جنگنده‌ها در منطقه اشغالی کشمیر سقوط کرد و هر دو سرنشین آن در دم جان باختند. هواپیمای دیگر در خاک پاکستان سقوط کرد و دو سرنشین آن موفق به خارج شدن از هواپیما شدند که خلبان توسط نیروی نظامی پاکستان دستگیر شده است. گفته می‌شود کمک‌خلبان نیز موفق به خارج شدن از جنگنده شده و در منطقه مخفی شده و نیروهای نظامی در حال تلاش برای یافتن او بودند.

بیانیه رسمی وزارت خارجه پاکستان

«محمد فیصل» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در خصوص ساقط شدن دو فروند جنگنده هندی که حریم هوایی اسلام‌آباد را نقض کرده بودند، گفت: ما تنها تهدید نمی‌کنیم، و آنچه را گفتیم در روز روشن انجام دادیم. وی تصریح کرد: پاکستان علاقه‌ای به جنگ ندارد ولی برای حفاظت از تمامیت ارضی خود هیچ محدودیتی را قائل نمی‌شود و جنگنده‌های هندی که امروز حریم هوایی پاکستان را نقض کرده بودند بی‌درنگ هدف قرار گرفته ساقط شدند. برخی از رسانه‌های هندی با تایید خبر ساقط شدن دو جنگنده این کشور توسط ارتش پاکستان اعلام کردند: سه فروند جنگنده پاکستانی با نقض حریم هوایی هند وارد خاک این کشور شده و دو جنگنده هندی را ساقط کرده‌اند. وزیر خارجه پاکستان ضمن واکنش به ساقط شدن دو جنگنده هندی توسط نیروهای ارتش پاکستان اعلام کرد: روز گذشته هشدار داده بودیم که هند باید به تمامیت ارضی ما احترام بگذارد در غیر این صورت پاسخ ما را خواهد دید. وی گفت: پاکستان مانند گذشته نیست و عزت و اقتدار ملی برای ما از هر چیزی مهم‌تر است.

درگیری‌های پاکستان و هند به مرزهای زمینی رسید

ایرنا در این باره نوشت: با گذشت یک روز از حمله هوایی هند به خاک پاکستان، تنش‌های دو کشور نه‌تنها در سطح سیاسی و دیپلماتیک تشدید شد بلکه اوضاع در مرزهای زمینی این دو کشور همسایه نیز شدیداً متشنج شده است. رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه گزارش دادند در تازه‌ترین درگیری‌های مرزی میان پاکستان و هند در نوار مشترک مرزی کشمیر، دو طرف اقدام به تبادل آتش سنگین کردند. پایگاه خبری «داون نیوز» پاکستان به نقل از مقامات محلی در کشمیر تحت کنترل دولت این کشور گزارش داد: آتشباری مرزبانان هندی و حملات توپخانه‌ای آنان به خاک پاکستان و هدف قرار دادن مناطق مسکونی منجر به جان باختن چهار غیرنظامی شد. به گفته این منابع، 11 غیرنظامی پاکستانی نیز در نتیجه تبادل آتش میان مرزبانان پاکستان و هند زخمی شدند. روز سه‌شنبه نیز رسانه‌های هندی به نقل از مقامات این کشور ادعا کردند که در حمله جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور به پایگاه شبه‌نظامیان در خاک پاکستان بین 200 تا 300 شبه‌نظامی کشته شدند.

هند نیروهایش را در مرزهای غربی به حالت آماده‌باش درآورد

مقامات هندی اعلام کردند به دلیل احتمال اقدام تلافی‌جویانه پاکستان، نیروها را در مناطقی از مرزهای غربی و از جمله فرماندهی نیروی دریایی هند در این بخش به منظور حفظ آمادگی برای مقابله با شرایط غیرعادی به حالت آماده‌باش درآورده‌اند. به گزارش ایرنا، روزنامه «تایمز آو ایندیا» در گزارشی نوشت: یک مقام امنیتی هند از آماده‌باش 72ساعته نیروها خبر داده و گفته است که امکان اقدام مستقیم ارتش پاکستان ضعیف است اما این کشور ممکن است گروه‌های تروریستی بیشتری را در هند فعال کند.

چین خواستار خویشتنداری پاکستان و هند در کشمیر شد

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به درگیری‌های نظامی بین پاکستان و هند در کشمیر، از این دو کشور خواست «خویشتنداری» کنند. به گزارش فارس، در حالی که تنش‌ها بین هند و پاکستان در روزهای اخیر بر سر «کشمیر» به زد و خوردهای نظامی و حملات هوایی انجامیده، دولت چین خواستار خویشتنداری دهلی نو و اسلام‌آباد شده است. «لو کانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه به تشدید درگیری‌های نظامی دو کشور اتمی پاکستان و هند در کشمیر واکنش نشان داد. به گزارش رویترز، این مقام چینی از پاکستان و هند خواست از خود خویشتنداری نشان داده و از تشدید درگیری‌ها و تنش‌ها اجتناب کنند. واکنش سخنگوی وزارت خارجه چین ساعاتی بعد از اعلام ساقط شدن دو جنگنده هندی در منطقه تحت کنترل این کشور در کشمیر صورت گرفته است.

جاسوسی هواپیمای آمریکا از ونزوئلا

در نیمکره غربی دنیا نیز جنجال در ونزوئلا ادامه دارد و تقابل میان نیروهای طرفدار مادورو و همین‌طور مخالفان او و وابستگان به آمریکا ادامه دارد. در همین رابطه خبرگزاری سی‌ان‌ان از پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا در آسمان ونزوئلا طی روزهای اخیر خبر داد. به گزارش ایلنا، سی‌ان‌ان اعلام کرد این پروازها در آسمان بین‌المللی و در نزدیک‌ترین فاصله به سواحل ونزوئلا انجام شده تا اطلاعات لازم برای مداخله نظامی جمع‌آوری شود. منابع سی‌ان‌ان جزئیات بیشتری در رابطه با مدل هواپیمای استفاده‌شده ارائه نکردند اما شاهدان عینی از مشاهده یک فروند بوئینگ ارتش آمریکا خبر داده‌اند. هواپیمای مورد نظر بیش از شش ساعت در نزدیکی سواحل ونزوئلا پرواز کرده است.

ونزوئلا: سلاح‌های مخالفان از شرق اروپا خریداری می‌شود

وزیر خارجه ونزوئلا بر این باور است که مخالفان دولت سلاح‌های مورد نیاز خود را از شرق اروپا خریداری می‌کنند. به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتنیک، خورجه آریازا، وزیر خارجه ونزوئلا، در اظهاراتی گفت: این احتمال وجود دارد که مخالفان دولت قادر باشند سلاح‌های مورد نیاز خود را از کشورهای شرق اروپا خریداری کنند. وی در ادامه افزود: کشورهای دوست و متحد مثل روسیه و کوبا اطلاعاتی را در اختیار ما قرار داده‌اند که نشانگر تلاش‌هایی در کشورهای شرق اروپا برای انتقال تسلیحات نظامی برای مخالفان در ونزوئلاست تا شرایطی را برای مداخله در این کشور فراهم کنند. وزیر خارجه ونزوئلا اظهار داشت: بحران فعلی در ونزوئلا تحت هدایت آمریکا سازماندهی و اجرا شده است. ما دولت آمریکا را به سازماندهی، تامین مالی و مدیریت این بحران علیه کاراکاس متهم می‌کنیم. این تجاوز خیلی سال قبل علیه ونزوئلا آغاز شده است. این تجاوز دقیقاً از روز پیروزی انقلاب بولیواری آغاز شده و طی 20 سال گذشته در هر روز و هر ساعتی ادامه داشته است.

لاوروف: برای جلوگیری از سناریوی نظامی در ونزوئلا تلاش می‌کنیم

وزیر امور خارجه روسیه نیز در نشست روسیه-هند-چین در ووژن گفت، مسکو در حال همکاری با تمام کشورهایی است که نگرانی مشترکی نسبت به احتمال اجرای سناریوی نظامی در ونزوئلا دارند تا مانع از به‌کارگیری قوه قهریه برای حل این بحران شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت: ما به صورت فعال با تمام کشورهایی که درباره چشم‌انداز یک راهکار نظامی نگران‌اند، همکاری می‌کنیم. این تصادفی نیست که برزیل اعلام کرده است نه اراضی خودش را در اختیار ایالات‌متحده قرار می‌دهد تا گام‌هایی علیه ونزوئلا بردارد و نه در آن مشارکت می‌کند. به گفته لاوروف، مسکو در جریان است که هیچ‌کدام از کشورهای آمریکای لاتین شامل گروه لیما، از به‌کارگیری قوه قهریه در ونزوئلا حمایت نمی‌کنند. روسیه از واشنگتن خواست تا در مواضع خودشان به دقت بازنگری کنند.

شرط خلع سلاح هسته‌ای

علاوه بر تنش‌های مرتبط با جنگ و آشوب، گفت‌وگو و مذاکره نیز در سوی دیگر دنیا در حال انجام است. رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه دومین نشست و مذاکره خود با رهبر کره شمالی را در ویتنام انجام داد. ترامپ با کیم چند ماه پیش نشست مشترکی برای کنار گذاشتن آزمایش‌های هسته‌ای کره داشتند که نتایج آن به خوبی روشن نیست. ترامپ پیش از این نشست مدعی شد رهبر کره شمالی می‌تواند از دیداری که با او در ویتنام انجام می‌شود به عنوان فرصتی برای شکوفایی کشور خود استفاده کند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که اگر رهبرِ کره شمالی در دیدار پیش‌رو با خلع سلاح هسته‌ای موافقت کند،‌ آینده خوبی در انتظار این کشور خواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، با انتشار توئیتی نوشت: «ویتنام به شکل کم‌نظیری در حال رشد و شکوفایی است، کره شمالی نیز می‌تواند با سرعت چشمگیری چنین عمل کند به این شرط که سلاح هسته‌ای را کنار گذارد. امکانات خوبی وجود دارد، دوستم، کیم جونگ اون، فرصت بزرگی پیش‌رو دارد که چه‌بسا مانند آن در تاریخ تکرار نشده است. به زودی همه چیز مشخص خواهد شد. این موضوع بسیار مهمی است.» ترامپ معمولاً در توئیت‌های خود برای برخی کلمات از حروف بزرگ استفاده می‌کند تا بر معنای آن بیشتر تاکید کند.

افغانستان، نگران از معامله پنهان آمریکا با طالبان

در خاورمیانه نیز مذاکرات صلح با طالبان در حال انجام است و پنجمین دور از گفت‌وگوهای نمایندگان آمریکا و گروه طالبان درباره صلح افغانستان در قطر چند روز ادامه داشت. با توجه به برخی مطالب که توسط افراد حاضر در جلسه درز کرده، نگرانی‌هایی در افغانستان بابت معامله پشت پرده میان طالبان و آمریکا شکل گرفته است. به گزارش ایرنا، نشست پنجم مامور ویژه آمریکا با اعضای منتخب طالبان روز سه‌شنبه گذشته در دوحه، پایتخت قطر، در حالی آغاز شد که دو طرف به نوعی به نتایج امیدوار بودند. روز چهارشنبه یکی از منابع نزدیک به طالبان به رسانه‌های خارجی گفت که درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و دو طرف به نتیجه نزدیک شده‌اند اما برخی از مقامات دولتی و سیاستمداران افغانستان نگران نوع این توافق هستند. این‌که آمریکا در برابر طالبان متعهد به خروج از افغانستان می‌شود و طالبان هم ضمانت می‌کند که از خاک افغانستان علیه آمریکا تحرکی انجام نشود، معامله‌ای سودمند برای دو طرف است که البته دولت و ملت افغانستان تاکنون در این معادله حضور نیافته‌اند و هیچ طرف از مذاکره‌کنندگان نظرات و خواسته‌های مردم و دولت را مدنظر نداشته و دنبال نمی‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها