شناسه خبر : 22748 لینک کوتاه

ببر تیزپای آسیا

آیا رشد اقتصادی فیلیپین در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت؟

فیلیپین یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیاست که در سال‌های اخیر به عنوان دهمین کشور دنیا از نظر سرعت رشد اقتصادی شناخته شده است و در قاره آسیا هم جایگاه مهم و ویژه‌ای دارد.

ببر تیزپای آسیا

فیلیپین یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیاست که در سال‌های اخیر به عنوان دهمین کشور دنیا از نظر سرعت رشد اقتصادی شناخته شده است و در قاره آسیا هم جایگاه مهم و ویژه‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این کشور صنعت توریسم است که درآمد زیادی برای این کشور ایجاد می‌کند. در سال‌های اخیر صنعت ساختمان هم به رونق اقتصادی این کشور کمک کرده است.

 فیلیپین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در پروژه‌های زیرساختی انجام داد و به همین دلیل فرصت‌های شغلی زیادی در این کشور ایجاد شد و قدرت خرید مردم با سرعت بالایی رشد کرد. نتیجه این سیاست بود که باعث شد تا با وجود ارزش پایین پزوی فیلیپین در مقایسه با دلار آمریکا و عملکرد بد واحد پولی این کشور باز هم رشد اقتصادی در این کشور مشاهده شود. در سال گذشته عملکرد بازار پزو بسیار بد بود و این بازار در میان بدترین بازارهای پولی آسیایی از نظر ارزش و عملکرد قرار داشت.

موسسه رتبه‌بندی فیچ در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد طی پنج سال آینده اقتصاد فیلیپین با نرخ بیش از شش درصد رشد خواهد کرد که دلیل اصلی این مساله هم قدرت اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر و حجم بالای ذخایر ارزی فیلیپین به دلیل نرخ بالای ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور است.

 انتظار می‌رود در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور 8 /6 درصد رشد کند که در بازه پیش‌بینی‌شده از سوی دولت جای می‌گیرد ولی نسبت به رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته 4 /0 درصد کمتر خواهد بود. البته در این سال ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور آسیایی نسبت به سال قبل تنزل خواهد یافت و این کشور با کسری حساب جاری روبه‌رو خواهد شد.

موسسه فیچ با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی در بخش‌های زیرساختی و رشد سرمایه‌گذاری در ایجاد اشتغال در کشور نوشت: افزایش فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی یکی از عوامل اصلی و مهم در رشد اقتصادی فیلیپین است. در سال جاری کسری حساب جاری این کشور برابر با 3 /0 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود و در سال ۲۰۱۸ میلادی به 7 /0 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی فیلیپین با مازاد ۸۰۰ میلیون دلاری حساب جاری روبه‌رو بوده است.

 اما تراز مالی خارجی این کشور در سال جاری در وضعیت تعادل باقی می‌ماند زیرا افزایش هزینه‌های وارداتی دولت با افزایش درآمدهای ناشی از ورود توریست و افزایش شمار توریست‌های تجاری به این کشور جبران می‌شود. از طرف دیگر فیلیپین در سال‌های اخیر قوانین تازه‌ای وضع کرده است که تجارت در این کشور را برای خارجی‌ها تسهیل می‌کند و از این طریق زمینه را برای ورود سرمایه‌های خارجی و فعالان تجاری و اقتصادی خارجی فراهم می‌کند.

شناخت اقتصاد فیلیپین و آگاه شدن از مزایا و معایب اقتصادی آن برای افرادی که قصد تجارت با این کشور را دارند اهمیت زیادی دارد که به این جزئیات و آمارهای مربوط به آن اشاره می‌کنیم. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها