شناسه خبر : 23148 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکر دل بازار را زد

مازاد عرضه، قیمت شکر را در چند ماه اخیرکاهش داده است

شکر یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی تجاری در سطح بین‌المللی است. ارزش تجارت این محصول سالانه بالغ بر 24 میلیارد دلار است که 80 درصد این مبلغ مربوط به تجارت کشورهای در حال توسعه است. تولید جهانی شکر در سال 2012-2011 به 170 میلیون تن رسید که در این میان قریب به 40 میلیون تن را برزیل بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر جهان تولید کرد و در مقام‌های بعدی تولید نیز هندوستان، چین و تایلند قرار داشتند.

شکر یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی تجاری در سطح بین‌المللی است. ارزش تجارت این محصول سالانه بالغ بر 24 میلیارد دلار است که 80 درصد این مبلغ مربوط به تجارت کشورهای در حال توسعه است. تولید جهانی شکر در سال 2012-2011 به 170 میلیون تن رسید که در این میان قریب به 40 میلیون تن را برزیل بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر جهان تولید کرد و در مقام‌های بعدی تولید نیز هندوستان، چین و تایلند قرار داشتند. هندوستان با وجود اینکه جایگاه دوم تولید جهانی شکر را دارد، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده شکر جهان با مصرفی در حدود 23 میلیون تن هم هست و بعد از هند در مقام‌های بعدی مصرف چین، برزیل و آمریکا قرار دارند.  عمده صادرات شکر توسط دو کشور برزیل و تایلند صورت می‌گیرد.  آمریکا با مصرف سرانه 06 /33 کیلوگرم مقام بزرگ‌ترین واردکننده شکر جهان با رقمی در حدود 4 /3میلیون تن را به خود اختصاص داده است و در مقام‌های بعدی واردکنندگان اندونزی، چین، امارات، مالزی و کره جنوبی قرار دارند. در سال زراعی 2011 تولید شکر با 6 /4 درصد افزایش رشدی در حدود 8 میلیون تن نسبت به سال قبل داشته است و از همین رو برای دومین سال متوالی تولید از مصرف پیشی گرفته است و در نتیجه در بازار شکر 2012 با مازاد 5 میلیون تنی روبه‌رو هستیم و این عمده دلیل سیر نزولی قیمت شکر در ماه‌های اخیر است. تابلو معاملات آتی بورس لندن در اولین روز تیر‌ماه قیمت یک تن شکر سفید را برای تحویل در مرداد ماه 1 /607 دلار نمایش داد و روز دوم تیر ماه هر تن شکر با کاهش 3 /21دلاری به قیمت 8 /585 دلار داد و ستد شد. این نوسان تا آخرین روز کاری بورس لندن یعنی 9 تیر ماه نیز ادامه داشت و آخرین قیمت ثبت‌شده در آن روز رقم 3 /611دلار برای یک تن شکر سفید بود.  هر چند در حال حاضر شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها هستیم اما به طور کل میانگین نوسان قیمت‌ها از سال گذشته تا امروز روندی نزولی داشته است.  با توجه به این که شکر در تمامی زمان‌های سال قابل خرید و فروش است سرمایه‌گذاران باید به فصل‌هایی از سال که بالاترین نرخ تجارت را دارد آگاه باشند تا بتوانند سرمایه‌گذاری علمی و مطمئنی داشته باشند. در سال 1390 در ماه های مرداد و شهریور قیمت شکر سفید تا 800 دلار در تن هم بالا رفت که یکی از علت‌های آن فرا‌رسیدن ماه رمضان و افزایش تقاضای شکر توسط کشورهای مسلمان‌نشین بود.

تجارت- فردا- قیمت جهانی شکر (دلار /تن)

رشد سریع بازار تولید جهانی شکر نسبت به بازار مصرف 

تولید جهانی شکر برای سال 2012 و 2013 در حدود 174 میلیون تن پیش‌بینی شده است که در مقایسه با سال قبل 2 درصد افزایش داشته است. در این پیش‌بینی‌ها اکثر تولیدکنندگان افزایش تولید داشته و با مازاد تولید مواجه خواهند شد. در برزیل پیش‌بینی می‌شود تولید قند و شکر افزایش داشته باشد و شرکت‌های بزرگ تولید شکر مجبور به کاهش قیمت خود شوند. در مدت مشابه سال قبل برخی شرکت‌های برزیلی به علت عرضه بالای شکر مجبور به کاهش قیمت تا 2 دلار شدند. پیش‌بینی شده در دومین تولیدکننده شکر جهان، هند نیز سطح زیر کشت محصولات قندی گسترش پیدا کند چرا که سود شکر نسبت به گندم و ذرت بیشتر خواهد بود. در این میان تولیدات کشاورزی آمریکا با افزایش زمین‌های پرورش چغندر قند همراه خواهد بود و این در حالی است که انتظار می‌رود تولید شکر در 27 کشور اتحادیه اروپا به دلیل آب و هوای نامساعد 2 /1 میلیون تن کاهش یافته و به 8 /16 میلیون تن برسد و به همین دلیل است که آهنگ رشد نرخ افزایش تولید در سال 2011 از سال 2012 بالاتر است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های آتی با فرا رسیدن ماه رمضان و افزایش مصرف شکر در کشورهای مسلمان‌نشین تقاضای جهانی بالا رفته و تا حدودی قیمت جهانی را افزایش دهد اما با شروع فصل برداشت در برزیل و پیش‌بینی افزایش یک درصدی صادرات جهانی به خصوص افزایش صادرات کشورهایی مانند هند و تایلند در مقابله با کاهش صادرات اروپا دوباره عرضه از تقاضا پیشی گرفته و بازگشت قیمت‌ها را به همراه داشته باشد.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها