شناسه خبر : 23153 لینک کوتاه

جشن سویا

جشن‌های فصلی در هند قیمت سویا را بالا برد

در هفته گذشته قیمت دانه سویا در آمریکا نسبت به هفته‌های گذشته روند افزایش را دنبال می‌کرد. در ابتدای هفته بازار با قیمت 17 /544 دلار به ازای هر تن کار خود را آغاز کرد که نسبت به هفته گذشته 8 /2 درصد و نسبت به ماه گذشته 5 /7 درصد افزایش قیمت داشته است. در واقع افزایش قیمت دانه سویا در آمریکا به دلیل افزایش میزان تقاضا و بحران بدهی منطقه اروپا و بازگشت به دلار مطمئن آمریکا است.

در هفته گذشته قیمت دانه سویا در آمریکا نسبت به هفته‌های گذشته روند افزایش را دنبال می‌کرد. در ابتدای هفته بازار با قیمت 17 /544 دلار به ازای هر تن کار خود را آغاز کرد که نسبت به هفته گذشته 8 /2 درصد  و نسبت به ماه گذشته 5 /7 درصد افزایش قیمت داشته است. در واقع افزایش قیمت دانه سویا در آمریکا به دلیل افزایش میزان تقاضا و بحران بدهی منطقه اروپا و بازگشت به دلار مطمئن آمریکا است. در روز سه‌شنبه اما قیمت سویای CBOT  با اندکی کاهش برابر با 97 /541 دلار به ازای هر تن بود که این قیمت در طول دو روز بعد هم ثابت ماند. اما در روز پایانی هفته یعنی روز پنجشنبه  قیمت هر تن سویای آمریکا در بازار شیکاگو برابر با 85 /556 دلار بود. در آمریکا به سبب وجود آب و هوای خشک قیمت دانه‌های روغنی و مشتقات آن در معاملات جهانی بالاتر خواهد رفت.

قیمت سویا در هندوستان با افزایش 5 درصدی تقاضا در هفته قبل اندکی بالاتر رفت. کشاورزان انتظار کاشت بیشتر داشتند اما بادهای موسمی به تعویق افتاده سبب نگرانی‌هایی شده است. تولید محصول را 85 درصد در مناطق با رشد خوب تخمین زده‌اند. قیمت دانه‌های روغنی و مشتقات آن و سویا به دلیل هوای خشک ثابت در مناطق اصلی رویش این دانه‌ها و افزایش تقاضای داخلی به سبب نزدیک شدن به جشن‌های فصلی، افزایش یافته است. جشن‌های هند نزدیک است و این موجب خواهد شد که تقاضای داخلی افزایش یابد. هند نیز 50 درصد روغن‌های خوراکی را برای تطابق با تقاضاهای داخلی وارد کرد و یکی دیگر از دلایل رشد قیمت دانه‌های روغنی و سویا در بازار داخلی هند است. در روز دو‌‌شنبه قیمت هر تن سویای هند برابر با 3750 روپیه بود و در سه‌شنبه بین 3750 تا 3825 روپیه قیمت سویا متغیر بود. روز چهار‌شنبه هم قیمت سویای هند متغیر و بین 3740 تا 3800 بود. روز پنجشنبه قیمت آن افزایش یافت و به 3850 روپیه رسید و در پایان هفته بازار با قیمت 3865 روپیه بسته شد. عوامل زیر بر بازار معاملات سویا در آینده تاثیر دارد:

 1- فراگرد بادهای موسمی در هند مرکزی 2-  معاملات روغن نخل مالزی و تقاضای جهانی ضعیف آن 3-تمایل به عرضه بیشتر به بازارهای نقدی به طوری که صادرات سویا به چین هنوز هم بالاست 4ـ واردات خوراکی‌های روغنی به هند.  تحلیلگران انتظار دارند برخلاف معاملات ماه جولای در شیکاگو قیمت محصول دانه سویا CBOT اندکی تنزل داشته باشد اما قیمت دانه‌های روغنی و مشتقات آن و سویا به دلیل نزدیک شدن جشن‌های فصلی در هند و افزایش تقاضای داخلی اندکی بالا برود.

تجارت- فردا- تغییرات قیمت سویا در بازار شیکاگو و هند از 25 تا 29 ژوئن

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها