شناسه خبر : 23150 لینک کوتاه

بازار حساس قهوه

قطع باران در برزیل قیمت‌ها را تعدیل کرد

از لحاظ گستردگی مبادله، قهوه پنجمین کالای دنیاست و زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان‌، مستقیم یا غیر‌مستقیم از تولید و یا فروش این کالا تامین می‌شود‌، قیمت‌ها در بازار جهانی این محصول بسیار متغیر است و لحظه‌ای تعیین می‌شود و سطح تولید‌، به طور مستقیم روی قیمتی که مصرف‌کنندگان با آن روبه‌رو هستند تاثیر‌گذار خواهد بود‌.

 از لحاظ گستردگی مبادله، قهوه پنجمین کالای دنیاست و زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان‌، مستقیم یا غیر‌مستقیم از تولید و یا فروش این کالا تامین می‌شود‌، قیمت‌ها در بازار جهانی این محصول بسیار متغیر است و لحظه‌ای تعیین می‌شود و سطح تولید‌، به طور مستقیم روی قیمتی که مصرف‌کنندگان با آن روبه‌رو هستند تاثیر‌گذار خواهد بود‌.  همین موارد این بازار را به بازاری حساس بدل کرده است. کل حجم تجارت جهانی قهوه 70 میلیارد دلار در سال است که البته فقط 5میلیارد دلار آن سهم کشورهای تولید‌کننده این محصول  است که اغلب کشورهای در حال توسعه هستند‌. طبق آخرین گزارش سازمان آکسفام سهم یک کشاورز اوگاندایی از قیمت خرده‌فروشی محصولی که خودش کشت کرده‌، 5 /2 درصد است‌. از سال 1989 هیچ کنترلی بر قیمت‌ها در بازار جهانی قهوه اعمال نمی‌شود و فقط عرضه و تقاضاست که قیمت‌ها را تعیین می‌کند‌، همین ساز و کار عرضه و تقاضا، در هفته گذشته  قیمت معاملات مدت‌دار قهوه Robusta  را در بازار لندن برای تحویل تا سه‌ماه آینده‌، بین 190 تا 230 دلار به ازای هر تن تعیین کرد همچنین معاملات مدت‌دار Robusta برای تحویل در ماه سپتامبر 203 دلار به ازای هر تن تعیین شد. لازم به ذکر است قهوه Robusta  عمدتاً در آسیا و بخش‌هایی از آفریقا کشت می‌شود و استفاده عمده آن در تهیه قهوه‌های فوری است. عمده‌ترین تولید‌کننده این نوع قهوه کشور ویتنام است و نوع عمده دیگر قهوه یعنی قهوه  Arabica  بر خلاف نام آن نه در کشورهای عربی که در آمریکای جنوبی کشت می‌شود و بسیار محبوب فروشگاه‌های استار باکس در سراسر دنیاست‌، عمده‌ترین تولید کننده این نوع قهوه کشور برزیل است‌.

تجارت- فردا- قیمت قهوه براساس سنت آمریکا به ازای هر پوند محصول

بازار قهوه هم مثل سایر بازارهای کشاورزی از مشکلات آب و هوا تاثیر می‌پذیرد، بعد از چهار هفته افزایش نسبی در قیمت‌های قهوه Arabica به دلیل ریزش باران در برزیل و احتمال آسیب دیدن محصول قهوه این کشور‌، در هفته‌ای که گذشت با مساعد شدن هوا و شروع برداشت محصول در برزیل قیمت‌ها رو به کاهش گذاشت‌ و با توجه به ادامه بحران یورو که باعث افزایش بیکاری و طبیعتاً کاهش درآمد و تقاضای مصرف‌کنندگان خواهد شد، بازار خوبی برای عرضه‌کنندگان قهوه پیش‌بینی نمی‌شود،با احتساب برداشت و ورود محصول برزیل به بازار به همراه کاهش تقاضای جهانی‌، پیش‌بینی می‌کنیم در ماه‌های پیش رو با کاهش قیمت این محصول در سطح جهانی روبه‌رو باشیم. بر اساس آمار سازمان تجارت جهانی قهوه، تقاضای قهوه در سال 2011 در سطح جهان به میزان 7 /1 درصد رشد داشت (البته در همین بازه زمانی، مصرف قهوه به عنوان نوشیدنی در اکثر کشورهای اروپایی مثل انگلستان و اسپانیا و ایتالیا کاهش شدیدی را تجربه کرد) که بسیار کمتر از متوسط 5 /2 درصد قبلی است.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها