شناسه خبر : 36441 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آخرین خبرها از واکسیناسیون کرونا در ایران

واکسن اسپوتنیک که وارد کشور شده به گروه‌های آسیب‌پذیر در کادر بهداشتی و درمانی تزریق می‌شود

آخرین خبرها از واکسیناسیون کرونا در ایران

وزیر بهداشت در رابطه با واکسیناسیون کرونا بیان کرد: پروژه واکسن‌های تولید داخل به‌خوبی پیش می‌رود؛ تلاش می‌کنیم تاثیر واکسن ایرانی کرونا بر جهش‌های ویروس کرونا را بررسی کنیم.

نمکی با اشاره به این موضوع که واردات واکسن کرونا دنبال می‌شود گفت: واکسن اسپوتنیک که وارد کشور شده به گروه‌های آسیب‌پذیر در کادر بهداشتی و درمانی تزریق می‌شود و ۲۵۰ هزار دوز واکسن «سینوفارم» چین هفته آینده وارد کشور می‌شود که هفته آینده به گروه‌های آسیب‌پذیر دیگری تزریق شوند؛ واکسن آسترازنکا را از سبد کووکس در اواخر این ماه (فوریه) دریافت می‌کنیم همچنین واکسن‌هایی از هند و کره جنوبی وارد کشور خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در ادامه افزود: امیدواریم تا پایان اسفند ماه بتوانیم واکسیناسیون کرونا در گروه‌های آسیب‌پذیر را انجام دهیم؛ همچنین مزیت واکسنی که با انتقال دانش فنی از کوبا تأمین خواهد شد این است که افرادی که قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند می‌توانند با یک دوز از این واکسن در مقابل بیماری ایمن شوند.

جهش یافتن ویروس کرونا و خطرات آن 

نمکی در رابطه با جهش ویروس کرونا خاطرنشان کرد: جهش، گرفتاری تازه‌ای است و در نقاطی از کشور علی‌رغم مراقبت‌ها گرفتار موجی از بیماری با واریانت جهش یافته شدیم، البته فعلاً تنها نوع انگلیسی در کشور گزارش شده است و نوع آفریقایی و سایر واریانت‌ها را نداشتیم، اما ویروس نیاز به ویزا و پاسپورت ندارد و به ما و همه جهان هم می‌رسد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون در کشور به شدت در بحث تولید دنبال می‌شود و قدمتی حدود ۱۰۰ سال در انستیتو پاستور و رازی داریم و ما یکی از واکسن‌ساز‌های مطرح منطقه بودیم آن هم زمانی که در آسیا هیچ کس واکسن نمی‌ساخت. این دانش مجدداً با همکاری دانشمندان ما و انتقال دانش فنی از بیرون از مرز‌ها در حال احیا است.

20 میلیون و 800 هزار دوز واکسن خریداری شده است 

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفته است: تا کنون ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده که ۵۷۰ هزار دوز آن وارد کشور شده است. کیانوش جهانپور در ادامه گفت: این مقدار واکسن برای ۱۰ میلیون نفر کافی است و مابقی افراد از طریق واکسن تولید مشترک و واکسن داخلی واکسینه می‌شوند. 

وی ادامه داد: فاز اول واکسیناسیون شامل کادر درمان، سالمندان، جانبازان، معلولان و افراد درگیر با پسماندهای عفونی است که این فاز با کادر درمان شروع شده و امیدواریم تا پایان سال واکسیناسیون همه این گروه‌ها شروع شود و تا روزهای آغازین ۱۴۰۰ به پایان برسد.

آخرین خبرها از واکسیناسیون کرونا در ایران 

جهانپور تصریح کرد: به نظر می‌رسد قطع زنجیره انتقال با واکسینه شدن افراد بالای ۱۶ سال ممکن خواهد بود، اما به رغم همه این پیش بینی‌ها فاز سوم مطالعه بالینی واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران با کوبا برای رده سنی ۵ تا ۱۷ سال آغاز شده است.

واکسیناسیون

وی همچنین واکسن زدن وابستگان نزدیک کارکنان مراکز بهداشت درمان و بیمارستانی خارج از اولویت را تکذیب کرد و گفت: دسترسی به اطلاعات همه افراد واکسینه شده وجود دارد و چنین چیزی صحت ندارد. جهانپور تاکید کرد: تا رسیدن به ایمنی جمعی واکسیناسیون رایگان خواهد بود و پیش یبنی می‌شود ۷۰ تا ۸۰ درصد باید واکسینه شوند تا ایمنی جمعی حاصل شود.

منبع انتقال ویروس کرونا در ایران

همه‌ی ما روزانه بارها در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیریم و اگر حواسمان را جمع نکنیم خیلی راحت به این ویروس مبتلا می‌شویم. مترو، اتوبوس، تاکسی، بی آر تی، بانک، ادارات و ... همه در معرض مستقیم انتقال کرونا هستند. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها برای کنترل این مشکل راهکارهایی را ارائه داده‌اند.

شرکت جهان گستر پارس برای حل این مشکل و برای پیشگیری از منتقل شدن ویروس کرونا در شرکت‌ها و سازمان‌ها، پیشنهاد می‌کند که به جای دستگاه حضورو غیاب اثر انگشتی که روزانه افراد بیشماری ممکن است آن را لمس کنند، از دستگاه حضورو غیاب تشخیص چهره استفاده شود.

در این صورت، هر شخص کارت مخصوص به خودش را دارد و تنها خودش آن کارت را در دست دارد. پس در نتیجه احتمال انتقال ویروس کرونا به صفر می‌رسد.

جهان گستر

 دستگاه حضور و غیاب چگونه کار می‌کند؟

کارکردن با دستگاه حضور و غیاب اصلا پیچیده و سخت نیست. دستگاه حضور و غیاب در نزدیک‌ترین محل به درب ورودی نصب می‌شود و افراد بعد از ورود به شرکت، با استفاده از دستگاه حضور وغیاب ساعت دقیق ورود و خروج خود را به ثبت می‌رسانند.