شناسه خبر : 35978 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عیب یابی یخچال فریزر با سرویس برتر – تعمیرگاه تخصصی یخچال

عیب یابی یخچال فریزر چگونه انجام میشود؟ برای عیب یابی به چه ابزارهایی نیاز داریم؟ میتوانیم یخچال را خودمان تعمیر کنیم؟

عیب یابی یخچال فریزر با سرویس برتر – تعمیرگاه تخصصی یخچال

با تعمیرگاه لوازم خانگی سرویس برتر همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را در مقاله کامل و جامع آموزش عیب یابی یخچال فریزر بیابید. 

عیب یابی یخچال فریزر 

در این مقاله عیب یابی یخچال فریزر های ال جی، سامسونگ، الکترواستیل، دوو، اسنوا، آآگ، جنرال الکتریک، ویرپول، کنوود، دونار، هیمالیا،  امرسان، ناسیونال، پاناسونیک، هیتاچی، هایسنس و سایر یخچال های موجود در ایران را خواهید یافت. 

ابزار لازم برای عیب یابی یخچال فریزر 

1. مولتی متر ( برای تست قطعات از مولتی متراستفاده میشود )

2. پیچ گوشتی 4 سو و 2 سو 

3. انبردست 

4. سیم چین 

5. اچار بکس کوچک 

6. دم باریک 

عیوب و مشکلات متداول در یخچال فریزر چیست؟ 

خرابی و مشکلات در یخچال فریزر ها تقریبا یکسان میباشد، زیرا روال تولید سرما در این دستگاه ها کاملا یکسان میباشد و تنها تفاوت برندهای متفاوت یخچال در طراحی و همچنین کیفیت قطعات میباشد.

مشکلات رایج در یخچال فریزر ها معمولا با یکی از اشکال زیر نمایان میشوند.

• سرد نکردن یخچال 

• خاموش شدن یخچال یا فریزر 

• صدای زیاد یخچال 

• کارنکردن قسمت خاصی از یخچا یا فریزر ( مثلا یخساز )

• کار نکردن موتور یخچال 

• سوختن موتور یخچال 

• خروج آب از یخچال 

این مشکلات از بیشترین مشکلاتی است که شاید برای یخچال فریزر شما هم پیش آید ، در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با این معضلات برای شما خواهیم گفت . 

سرد نکردن یخچال و عیب یابی این مشکل 

زمانی که شما برای برداشتن مواد غذایی به یخچال یا فریزر مراجعه میکنید ناگهان با سرد نکردن یخچال روبرو میشود، چه اتفاقی افتاده است، الان چه کاری میشود انجام داد؟ 

راه اول: شما میتوانید با توجه به برند دستگاه خود با نمایندگی مجاز آن تماس بگیرید، این راه بسیار ساده است و پیشنهاد میشود از این راه استفاده کنید، مثلا اگر برند یخچال سامسونگ است میتوان با نمایندگی تعمیرات یخچال سامسونگ تماس گرفت و درخواست حضور تعمیرکار را داشت. 

راه دوم : عیب یابی و تعمبر یخچال توسط خودتان، اگر تجربه کار های فنی را دارید با مطالعه این قسمت میتوانید خودتان به عیب یابی و تعمیر یخچال مشغول شود. 

در مرحله اول ببینید موتور یخچال کار میکند یا خیر، در این قسمت 50% مشکل دستگاه را متوجه خواهید شد .

اگر موتور کار نمیکند مطمئنا نمایانگر مشکل نیست و امکان دیفراست یخچال میباشد، کمی صبر کنید و 15 دقیقه عد دوباره به موتور مراجعه کنید اگر همچنان موتور کار نمیکند موتور را چک کنید. 

اما اگر موتور دستگاه کار میکند امکان کم شدن گاز یخچال، کار نکردن فن ها، خرابی سنسور ها، معیوب بودن دمپر یخچال نیز وجود دارد. 

یه این قسمت ها مراجعه کنید یکی از قطعات بالا کارش را بدرستی انجام نمیدهد . 

خاموش شدن یخچال و عیب یابی یخچال فریزر 

این مشکل نیز ممکن یکباره برای شما بوجود آید، اما علت آن چیست؟

در ابتدا برای عیب یابی یخچال در مرحله اولپیریز برق و دو شاخه را چک کنید، اگر دو شاخه یخچال توسط یک تبدیل به پریز برف وصل میشود آنرا تعویض کنید و مجددا دستگاه را به برق بزنید.

اگر در پریز برق، برقی وجود ندارد فیوز های منزل را چک کنید.

سیم برق را توسط مولتی متر تا برد چک کنید و مطمئن شوید در این مسیر قطعی وجود ندارد. 

اگر موارد بالا را چک کردید و همچنان یخچال شما خاموش بود با نمایندگی یخچال خود تماس بگیرید، اگر دستگاه شما اسنوا ست با نمایندگی تعمیرات یخچال اسنوا تماس بگیرید. 

صدای زیاد یخچال و سرد نکردن یخچال

در منزل نشسته اید و در حال استراحت ، تماشای تلوزیون یا آشپزی هستید، ناگهان صدای زیادی از یخچال به گوش میرسد، البته ممکن است در ابتدا این صدا گم باشد و رفته رفته این صدا زیاد و تا جایی پیش رود که دیگر قابل تحمل نباشد. 

پیشنهاد میشود در مرحله اول اقدام به تعمیر یخچال کنید زیرا ممکن است کم کم سرمای یخچال شما گم شود و باعث از دست رفتن و فاسد شدن مواد غذایی شما شود.

صدایی که شما میشنوید از یکی از قطعات زیر میباشد.

1. فن یخچال 

2. فن فریزر 

3. فن کمپرسور 

4. کمپرسور 

به این 4 قطعه مراجعه کنید به احتمال زیاد متوجه اختلال در یکی از این قطعات خواهید شد.

کار نکردن موتور یخچال فریزر و عیب یابی آن 

بعد از سرد نکردن یخچال متوجه کارنکردن موتور یخچال میشود، اگر موتور یخچال کارنکند به هیچ عنوان خنکی و سرمایش را نخواهید داشت.

ممکن است رله های راه انداز، موتور، سیم کشی، سنسور و برد الکترونیکی شما دچار اختلال شده باشد، برای تشخیص عیب به این نواحی مراجعه و تک تک آن ها را مورد بررسی قرار دهید. 

در صورت خرابی موتور باید آنرا عوض کنید و امکان تعویض نیست، این کار بسیار تخصصی است و توسط شما قابل انجام نمیباشد پس از یک تعمیرگاه مجاز کمک بگیرید. 

چرا موتور یخچال سوخته است؟

موتور یخچال از یک هسته، سیم پیچ و روتور متشکل شده است.

امکان اتصال داخلی ( سیم پیچ ) در اثر نوسان برق یا بالا رفتن دمای موتور یخچال وجود دارد. 

یا امکان مشکلات مکانیکی در اثر گرفتگی گاز و جابجا شدن روتور از جای خود وجود دارد.

یا امکان سوختن سیم پیچ استارت موتور در اثر وارد شدن ولتاژ اضافی به موتور نیز وجود دارد، در هر صورت باید موتور جدید برروی یخچال شما نصب شود.