شناسه خبر : 35966 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انواع مواد ضد باکتری

آنتی باکتریال ها مواد ضد میکروبی هستند که باکتری ها، میکروب ها، قارچ ها و به طور کلی میکروارگانیسم ها را از بین می برند و از رشد آن ها جلوگیری می کنند.

انواع مواد ضد باکتری

 مواد ضد باکتری انواع محتلفی دارد که به نوع میکروارگانیسم بستگی دارد. به عنوان مثال آنتی فونگال ها می توانند قارچ ها را از بین برده و آنتی بیوتیک ها باکتری ها را به نابودی می کشانند. در این مطلب برخی از آنتی باکتریال ها معرفی شده و خواص و ویژگی ها و کاربردهای هر یک از آن ها بررسی شده است.

ایزوتیازولین

ایزوتیازولین یا ایزوتیازولون یکی از نگهدارنده های ضد میکروبی است که بیشتر به نام تجاری   Kathonشناخته می شود. این ماده به رنگ سبز روشن بوده و به خودی خود کاربرد زیادی ندارد اما از ترکیبات و مشتقات آن استفاده های بسیاری می شود.

ایزوتیازولین محلول در آب بوده و میزان سمی بودن آن کم است. این ماده به دلیل شکستن پیوند بین باکتری ها و پروتئین جلبک ها دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتری بوده و می تواند رشد آن ها را مهار کرده و باکتری ها را از بین ببرد.

این اثر بیوسیدی بر باکتری های معمولی، قارچ ها و جلبک ها موثر بوده و مزایایی از جمله کارایی بالای کششی، تخریب خوب، ایمنی در کار، سازگاری خوب، تثبیت خوب و هزینه کم در کار دارد. ایزوتیازولین در محصولات آرایشی و بهداشتی چون انواع شامپوها، مواد ضد عفونی کننده دست، کرم ضد آفتاب و لوسیون ها به عنوان مهار کننده میکروبی استفاده می شود.

همچنین ایزوتیازولین در صنایعی مانند فلزکاری، تصفیه آب، چسب سازی و ضد عفونی کردن لوازم و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین خرید ایزوتیازولین برای صنایع گوناگون لازم و سودمند است.

پیروکتون اولامین

این ماده که از پیریدون مشتق شده است، یکی دیگر از مواد ضد باکتری است که بر باکتری های گرم مثبت و گرم منفی تاثیرگذار بوده و در از بین بردن قارچ ها موثر است. از ین رو از این ماده در ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی به ویژه شامپوهای ضد شوره استفاده می شود.

نام دیگر این ماده پیروتون اتانولامین بوده و این ماده در حقیقت نمک اتانولامین مشتق اسید هیدروکسامیک پیروکتون می باشد. علاوه بر خاصیت ضد شوره، این ماده قابلیت نرم کردن موها را نیز دارد و همین طور از پوسته پوسته شدن سر جلوگیری کرده و التهاب، قرمزی و لکه های خارش دار را کاهش می دهد.

این ماده نیز مانند سایر مواد شیمیایی دارای دوز مصرف مشخص است و در صورتی که از حد معمول بیشتر استفاده شود ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از شرکت های فعال در زمینه تامین مواد اولیه و واردات محصولات شیمیایی بوده که اقدام به فروش پیروکتون اولامین و سایر مواد شیمیایی ضد باکتری کرده و شما می توانید جهت سفارش و خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه مراجعه نمایید.

بنزالکونیوم کلراید

نوعی نمک آلی که به عنوان عامل ضد باکتری شناخته می شود، بنزالکونیوم کلراید نام دارد. این ماده در محصولات بهداشتی و شوینده های دست و صورت به کار می رود و در گروه شوینده های کاتیونی آمونیوم کواترنر طبقه بندی می شود.

از جمله موارد استفاده این ماده می توان به استفاده به عنوان ضد عفونی‌کننده و نگهدارنده در مراقبت ‌های شخصی، مراقبت ‌های بهداشتی، خانگی، دارویی و صنعتی اشاره کرد. بنزالکونیوم کلراید در محلول ‌های چشم، اسپری ‌های بینی و مواد آرایشی و بهداشتی مانند صابون ها نیز کاربرد داشته و خطر چندانی برای پوست و سلامت بدن انسان ندارد.

برخی از موادی که بنزالکونیوم کلراید در آن ها یافت می شوند عبارتند از: محصولات تمیز کننده خانگی (مانند مواد شوینده لباس)، محصولات مراقبت شخصی، مرطوب‌کننده ‌ها، پاک‌کننده ‌های آرایش، شامپوها و محصولات مو، دستمال مرطوب، ضدعفونی‌کننده‌ ها، محصولات دندانپزشکی، قطره ‌های چشم و محلول ‌های چشم (مانند اشک مصنوعی، قطره چشم کورتیکواستروئید، قطره چشم آنتی ‌هیستامین، محلول های لنز تماسی و ...)، اسپری بینی و استنشاق‌کننده ‌های آسم (تیوتروپیوم).

علاوه بر محصولات بهداشتی و مواد شوینده، این ماده در متالورژی، کشاورزی، نساجی و تولید رنگ نیز به کار برده می شود. از این رو می توان گفت که صنعتگران و صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف به منظور تولید محصولات خود به سراغ خرید بنزالکونیوم کلراید به عنوان یک ماده اولیه پرکاربرد و مهم می روند. 

هیدرازین

یکی دیگر از مواد شیمیایی که بسیار سمی بوده و به دلیل داشتن دو مولکول آمونیاک، بویی مشابه با این ماده دارد، هیدرازین است. این ماده در بسیاری از صنایع و همچنین در پزشکی کاربرد داشته و یک عامل بسیار واکنشی و عامل کاهش ‌دهنده به شمار می آید.

هیدرازین ماده تحریک کننده بی رنگی است که خاصیت ضد افسردگی داشته و در ترکیب داروهای مختص درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده واکنش پذیری به شدت بالایی داشته و با اکسیدان ‌ها، اسیدها، فلزات و اکسیدهای فلزی واکنش می دهد و حتی ممکن است سبب ایجاد آتش سوزی و انفجار گردد.

استفاده در تولید علف‌ کش، عامل تنظیم‌کننده رشد گیاه، عامل حشره ‌کش، سوخت موشک، سوخت نیتروژن، رنگدانه ها، مواد توسعه دهنده عکاسی، مواد خنک کننده، مواد پزشکی (مانند داروهای ضد دیابت)، استفاده در نیروگاه ها، سنتز ارگانیک، کیسه‌ های هوا و ... از جمله کاربردهای هیدرازین هیدرات محسوب می شود. همین طیف گسترده کاربرد سبب افزایش میزان خرید هیدرازین هیدرات شده است.