شناسه خبر : 34151 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رنو ساندرو؛ دوستان و دشمنان چه می‌گویند؟

کسانی که از ال‌۹۰ خسته شده‌اند و کماکان می‌خواهند رنو سوار شده ولی انتخاب بهتری داشته باشند، معمولا کمی به خودشان فشار آورده و رنو ساندرو تهیه می‌کنند.

رنو ساندرو؛ دوستان و دشمنان چه می‌گویند؟

 البته تفاوت قیمت صفر این دو در بازار (اسفند ۹۸)، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. شاید خیلی‌ها هم به خاطر همین تفاوت قیمت باشد که علاقه چندانی به ساندرو نداشته باشند و برایشان، ساندرو همان ال‌۹۰ باشد؛ فقط کمی بهتر و کمی شیک‌تر. اما حقیقت چیست؟ آیا واقعا رنو ساندرو تفاوتی با ال‌۹۰ ندارد؟ خودرویی خسته‌کننده است؟ یا ...؟ طرفداران و منتقدان این خودرو، البته نظراتی ضد هم ارائه می‌کنند.

پس طبیعی است اگر می‌خواهید به نتیجه بهتری برسید، باید خوبی‌ها و بدی‌های ساندرو را در کنار هم بررسی کنید؛ کاری که ما این‌جا برایتان انجام داده‌ایم. بعد از آن دیگر تصمیم با خودتان است. این ویژگی‌های مثبت و منفی نیز، با توجه به رویکرد کسانی که از آن استفاده کرده‌اند و نظرات‌شان را در فضای مجازی نشر داده‌اند، جمع‌آوری شده است.

درباره رنو ساندرو چه می‌گویند؟

۱. از نظر فنی، ساندرو همان نسخه هاچبک و جمع‌وجور تندر۹۰ است. یعنی درواقع پلتفرم این دو تا یکی است و چندان تفاوتی با هم ندارند. از نظر ظاهر و کابین هم بیشتر به تندر۹۰ پلاس نزدیک شده است.

۲. هدایت فرمان ساندرو بهتر از تندر۹۰ درآمده است. اما چرا؟ به دلیل اینکه فاصله محوری آن ۲ سانتی‌متر کوتاه‌تر شده و همین امر باعث شده تا کنترل راحت‌تری روی فرمان آن داشته باشید.

۳. گیربکس دستی ساندرو JH3 بوده، ولی بعدها این گیربکس تبدیل به JHQ شد. این گیربکس‌ها خیلی بهتر از قدیمی‌ها درآمده‌اند و یکی از مزیت‌های فنی ساندرو نسبت به تندر۹۰ را باید در همین مورد دانست.

۴. در نسخه‌های اتوماتیک این خودرو، از جعبه‌دنده ZF استفاده شده که از نوع ای‌ال۴ است. این امر باعث شده تا هماهنگی خوبی با پیشرانه داشته باشد و این یکی نیز، از موارد مثبت ساندرو محسوب می‌شود.

۵. برخی کاربران معتقدند که صندلی‌های ساندرو نرم است و آدم را یاد دوو سی‌یلو می‌اندازد، هرچند گروهی دیگر معتقدند که همین صندلی‌ها حتی در یک ترافیک بالاتر از یک ساعت، پدر کمر شما را درخواهد آورد. به هر حال چنین اختلاف نظرهایی در خرید خودروی کارکرده امری طبیعی است.

۶. متأسفانه آپشن‌های ساندرو به شدت کم و از این حیث جزو ضعیف‌ترین‌هاست. هرچند که از حیث موتوری و فنی در رتبه خوبی قرار دارد و به همین دلیل، از خیلی از خودروهای به ظاهر درست‌وحسابی چینی هم سرتر حساب می‌شود؛ حتی اگر خودروهای چینی آپشن‌های زیادی داشته و زیباتر طراحی شده باشند.

نکته‌های کنکوری دیگر درباره ساندرو

۷. نکته جالب این است که برخی از خودروهای چینی همچون چانگان، ستاره‌های ایمنی بیشتری نسبت به ساندرو دارند. اما چرا؟ جالب اینکه خود این امر هم محل بحث و زورآزمایی کاربران زیادی قرار گرفته و می‌گیرد. پاسخ هم این است که ساندرو از یورو انکپ، ستاره ایمنی می‌گیرد که سخت‌گیرترین در جهان است؛ اما خودروهای چینی از خود سازمان‌های چینی ستاره ایمنی می‌گیرند که قابل اعتماد و اعتنا نیست.

۸. بعضی‌ها معتقدند که در این سطح قیمتی، اگر می‌خواهید خودرویی اتومات دست‌وپا کنید که در ترافیک و موارد دیگر پدر پای شما را در نیاورد، می‌توانید روی ساندرو حساب کنید؛ چرا که هم قطعاتی فرانسوی و اصل دارد، هم استهلاکش کمتر است.

۹. گروهی دیگر معتقدند که عیب ضعف آپشنال ساندرو را با چند میلیون تومان می‌شود حل کرد و صاحب یک خودروی فنی قابل قبول با آپشن‌های خوب شد. ولی شما اگر خودرویی با آپشن‌های بالا داشته باشید، آیا می‌توانید موتورش را تقویت کنید؟

۱۰. گفته می‌شود که از حیث ظاهری، در خانواده ساندروها، استپ وی دنده‌ای از همه زیباتر و البته بادوام‌تر است؛ به واسطه ضریب جعبه‌دنده مناسب و کیت کلاچ و… .

۱۱. البته گلایه‌هایی هم از مصرف سوخت بالای آن مطرح شده، هرچند گاهی این مصرف سوخت بالا و خارج از عرف برای چنین موتوری، به واسطه عدم تنظیم موتور و مشکل‌ داشتن آن است.

۱۲. جالب این‌که گروهی از طرفداران ساندرو، می‌پرسند چرا کمتر کسی حاضر است ساندروی خودش را بفروشد و در برخی از بازه‌های زمانی، هیچ نسخه سالمی از آن را نمی‌شود پیدا کرد.

۱۳. بعضی‌ها هم که توصیه می‌کنند همان اول بهتر است لاستیک را عوض کرده و یک لاستیک درست‌ و حسابی بیندازید تا بعد از مدتی، دچار کوبش نشوید.

روی هم رفته رنو ساندرو را، کاربران غالبا خودرویی جمع و جور، با کیفیت و مناسب برای مصرف شهری و حتی سفری می‌دانند، البته گروهی دیگر هم به فقر آپشن‌ها و نیز سفتی و سختی رانندگی و طراحی و... آن ایراداتی دارند.