شناسه خبر : 26591 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

داغ دلار

سیاست جدید ارزی چه تاثیری روی بازار خودرو می‌گذارد؟

سیاست‌های اشتباه یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و به شکلی دومینووار بر فضای ابهام‌آمیز ایجادشده در بازار خودرو می‌افزایند. پس از آنکه دولت در یک حرکت شتاب‌زده اقدام به افزایش تعرفه واردات خودرو در میانه سال 96 کرد، حالا سایه بلند دلار 4200تومانی ابری از ابهام را بر فراز این صنعت گسترده است.

  محمدحسین شاوردی: سیاست‌های اشتباه یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و به شکلی دومینووار بر فضای ابهام‌آمیز ایجادشده در بازار خودرو می‌افزایند. پس از آنکه دولت در یک حرکت شتاب‌زده اقدام به افزایش تعرفه واردات خودرو در میانه سال 96 کرد، حالا سایه بلند دلار 4200تومانی ابری از ابهام را بر فراز این صنعت گسترده است. 

مخفی شدن قیمت واقعی دلار و فرورفتن مهم‌ترین نماگر ارزی کشور در فضای ابهام موجب بروز برخی تهدیدات در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران و خاصه صنایع تولیدی شده است. در عین حال آن دسته از واحدهای صنعتی که وابستگی شدیدی به قطعات خارجی دارند با افزایش قیمت ارز در معرض شوک قیمتی و افزایش هزینه‌های تولید قرار گرفته و اصطلاحاً از سوی دلار توبیخ شدند. 

این توبیخ که مستقیماً سود عملیاتی شرکت‌های مذکور را هدف قرار می‌دهد با رشد سرسام‌آور بهای تمام‌شده کالاهای صنعتی ضربه مهلکی را به پیکره تقاضای نیمه‌جان مصرفی وارد می‌کند و به نظر می‌رسد باز هم در مکانیسمی فعال بر سطح مشکلات واحدهای تولیدی می‌افزاید. 

در عین حال، تهدید مداوم برجام به عنوان یک عامل مهم در کاهش سطح ریسک‌های سیاسی و بین‌المللی از آسمان اقتصاد از سوی آمریکا و بیم و امید همراهی اتحادیه اروپا با این رویه موجب شده تا بسیاری از فعالان اقتصادی، خریداران و حتی تجار خرد با احتیاط تمام نسبت به سرمایه‌گذاری، خرید و فعالیت در بازار اقدام کنند. 

متاسفانه شوک ارزی جدیدی که از اواسط بهمن‌ماه روی اقتصاد ایران سایه افکنده با اشتباهات متعدد سیاستگذاران پولی همراه شد و با ابلاغ بخشنامه ارزی جدیدی که حاوی یک پیام جدید به بازار بود، موجبات رشد سطح ابهام و تنش را فراهم کرد. خریداران تمایل اندکی برای حضور در بازار خودرو و مسکن داشته و میل فراوانی برای نگهداری ارز دارند. این میل تا جایی بوده که تک‌نرخی شدن ارز و تغییر کانال ارزی از دلار به یورو هم نتوانسته از عطش این تقاضای کاذب بکاهد. 

جدای از مضرات اقتصادی ارز تک‌نرخی که به شیوه‌ای دستوری و نه طبیعی رخ داده، نباید از کاهش سطح رقابت در بازار از طریق افزایش تعرفه واردات در کنار رشد قیمت ارز و تغییر تناسبات قیمتی در بازار خودرو غافل شد. موردی که به عقیده کارشناسان موجب شده تا بازار خودرو آرایش جدیدی به خود بگیرد و از نظر سطح رقابت، ابعاد و حجم، و نیز میزان کیفیت دستخوش برخی تحولات ناخواسته شود. 

این یعنی ممکن است به زودی شاهد تغییراتی در ترند بازار مخصوصاً به نفع برخی برندهای چینی باشیم. بعید نیست مجموع این عوامل با رشد هزینه‌های تولید خودرو و نیز کاهش اقبال جهانی به مشارکت در صنعت خودرو ایران، آخرین امیدها برای توسعه صنعت خودرو ایران در پسابرجام را بر باد دهد. 

دراین پرونده بخوانید ...