شناسه خبر : 24792 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاییز طلایی

تداوم رکوردشکنی بازار سهام در دو ماهی که گذشت

بورس تهران در ادامه روند صعودی خود تا پایان شهریورماه و ثبت سه کانال‌شکنی، با موجی مثبت وارد پاییز شد. در حالی معاملات مهرماه بازار سهام با ورود شاخص کل به سطح ۸۶ هزار واحدی آغاز شد که سرانجام روز سه‌شنبه با اتمام دومین ماه از این فصل، شاهد توقف شاخص در محدوده 88 هزار و 775 واحدی بودیم.

 هدیه لطفی: بورس تهران در ادامه روند صعودی خود تا پایان شهریورماه و ثبت سه کانال‌شکنی، با موجی مثبت وارد پاییز شد. در حالی معاملات مهرماه بازار سهام با ورود شاخص کل به سطح ۸۶ هزار واحدی آغاز شد که سرانجام روز سه‌شنبه با اتمام دومین ماه از این فصل، شاهد توقف شاخص در محدوده 88 هزار و 775 واحدی بودیم. به این ترتیب بازدهی 4 /3‌درصدی در کارنامه مهر و آبان‌ماه بورس به ثبت رسید که 7 /2 درصد از این رقم مربوط به سوددهی بورس در آبان‌ماه بوده است. بر این اساس شاخص بورس توانست بازدهی خود را از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه به 9 /14 درصد برساند. این امر سبب شد تا نماگر بورس فاصله اندکی تا رسیدن به قله تاریخی خود داشته باشد.

رصد بازار سهام از ابتدای پاییز بیانگر آن است که هرچند معاملات بورس تهران در مهرماه سال جاری پس از رشد خیره‌کننده قیمت‌ها در تابستان، نسبتاً ضعیف آغاز شد، به‌طوری که سه هفته ابتدایی مهرماه با افت شاخص کل و یک کانال‌شکنی در مسیر نزولی به پایان رسید، اما با این حال بورس در آخرین هفته مهرماه درصدد جبران افت‌های پیشین خود برآمد. به این ترتیب به دنبال انتشار گزارش‌های مثبت عملکرد شش‌ماهه شرکت‌ها به‌خصوص در گروه فلزی‌-معدنی و همچنین تحت تاثیر سیگنال‌های مثبت از سوی بازارهای جهانی، بازدهی 8 /0‌درصدی در کارنامه مهرماه بورس به ثبت رسید.

در ادامه این روند تحت تاثیر عواملی همچون بهبود عملکرد اقتصادی، افزایش قیمت جهانی کالاها و عدم سرکوب نرخ ارز و همچنین معاملات قابل ‌توجه در نمادهای بزرگ بازار از جمله پالایشی‌ها و فلزی‌ها، بورس به پیشتازی خود در میان دیگر بازارهای مالی ادامه داد. البته در سوی دیگر جهش قیمت سکه و ثبت بازدهی 6 /9‌درصدی در این بازار، سبب شد تا بورس به عنوان دومین بازار مالی برتر در آبان‌ماه شناخته شود.

به این ترتیب هرچند در این میان همچنان ریسک نااطمینانی موجود در فضای سیاسی ناشی از رویکرد آمریکا نسبت به برجام وجود دارد، اما به نظرمی‌رسد فتح قله تاریخی و ثبت یک رکورد جدید در بورس تهران دور از دسترس نخواهد بود. 

تجارت فردا- اینفوگرافیک- پاییز طلایی

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها