شناسه خبر : 24145 لینک کوتاه

رخ طلایی آتی

چه عواملی بازار آتی سکه را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

در آغاز فصل بهار با خنثی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش احتمال پیروزی حزب افراطی راست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی نفت و کاهش ارزش دلار، قیمت طلا افزایش یافت. این روند افزایشی در واکنش به حمله موشکی آمریکا به سوریه و تنش‌های سیاسی در کره‌شمالی و روسیه تا پایان فروردین‌ماه شدت یافت و قیمت هر اونس طلا را به رقم 1291 دلار رساند.

 امیر گرامی‌اصل/ دکترای مالی از دانشگاه علامه طباطبایی

در آغاز فصل بهار با خنثی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش احتمال پیروزی حزب افراطی راست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی نفت و کاهش ارزش دلار، قیمت طلا افزایش یافت. این روند افزایشی در واکنش به حمله موشکی آمریکا به سوریه و تنش‌های سیاسی در کره‌شمالی و روسیه تا پایان فروردین‌ماه شدت یافت و قیمت هر اونس طلا را به رقم 1291 دلار رساند. در اردیبهشت‌ماه معامله‌گران شاهد بهبود فضای نظامی و بهبود آمارهای اقتصادی اروپا بودند که این فضای مثبت با رشد شاخص دلار و همچنین پیروزی حزب میانه‌رو در فرانسه همراه شد که نهایتاً قیمت طلا را تا مرز 1217 دلار کاهش داد. با این حال در ادامه به دلیل تنش‌های آمریکا و روسیه و کاهش ارزش دلار، قیمت طلا در اواسط خرداد رکورد فروردین‌ماه را شکست و به 1292 دلار رسید. از سوی دیگر با افزایش 25 /0‌درصدی نرخ بهره آمریکا و تقویت شاخص دلار، قیمت طلا رو به نزول گذاشت، به‌طوری‌که در آخرین روز فصل بهار شاهد رسیدن هر اونس طلا به رقم 1252 دلار بودیم که تا اواسط تیرماه ادامه یافت و به محدوده 1220 دلار رسید. اما با اظهار نظر رئیس فدرال‌رزرو درباره تحکیم تدریجی سیاست پولی و همچنین تضعیف دلار، قیمت طلا در پایان تیرماه به 1245 دلار افزایش یافت. از طرفی در پی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و کره‌شمالی، قیمت طلا به 1265 دلار در اواسط مردادماه رسید. این روند افزایشی در پی افزایش ابهامات سیاسی در آمریکا و حمله تروریستی در بارسلون قیمت طلا را به 1285 دلار در پایان مردادماه رساند و در اواسط شهریورماه با افزایش نگرانی‌ها در خصوص کره‌شمالی قیمت طلا رکورد قابل توجهی زد و به مرز 1339 دلار رسید. اما نهایتاً در روزهای پایانی تابستان فدرال‌رزرو آمریکا اعلام کرد که احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان امسال همچنان وجود دارد که موجب شد طلا دوباره در روندی نزولی قرار بگیرد و به کمتر از 1298 دلار برسد. قیمت سکه نیز در دو ماه نخست سال جاری در سایه ثبات بازار ارز از روند نوسانات قیمت جهانی طلا متاثر شد و در خردادماه با متاثر شدن از افت محدود ارزش دلار در بازار داخلی روندی باثبات همراه با شیب نزولی را سپری کرد. در تابستان نیز به طور کلی به دلیل افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت اونس و کاهش سود بانکی با استقبال خریداران مواجه شد، به‌طوری‌که در اواسط شهریورماه به رقم یک میلیون و 284 هزار تومان رسید. نکته جالب توجه، همسو بودن روند معاملات آتی با بازار جهانی اونس و بازار داخلی سکه است. بر اساس آمار معاملات، سکه تحویل اردیبهشت‌ماه با کاهش 5 /5‌درصدی در فروردین و اردیبهشت، روزهای ابتدایی سال را با قیمت یک میلیون و 286 هزار تومان شروع کرد و در سررسید به قیمت یک میلیون و 214 هزار تومان معامله شد.

تجارت- فردا

همچنین سکه تحویل تیرماه با کاهش 5 /4‌درصدی در بازه چهارماهه، روزهای ابتدایی سال را با قیمت یک میلیون و 265 هزار تومان شروع کرد و در سررسید به قیمت یک میلیون و 207 هزار تومان معامله شد.

سکه تحویل شهریورماه نیز در فروردین‌ماه با قیمت یک میلیون و 298 هزار تومان معامله شد و در پایان شهریورماه با کاهش 6 /2‌درصدی به قیمت یک میلیون و 264 هزار تومان رسید. قیمت بالای آتی شهریورماه در فروردین امسال به نسبت آتی اردیبهشت و تیر، نشان‌دهنده انتظار تورمی معامله‌گران است. همچنین به‌طور کلی شاهد این بودیم که نوسان روزانه بازده سکه آتی در سررسیدهای طولانی‌تر بیشتر بوده است، به‌طوری‌که در شهریور، تیر و اردیبهشت به ترتیب بازده سهم نوسان روزانه 38 /0، 31 /0 و 29 /0 را تجربه کرد.

تجارت- فردا

در خصوص قراردادهای آتی بعد از شهریورماه سال جاری، قرارداد آتی سکه تیرماه 97 پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به طوری که معامله‌گران بیشترین تعداد و ارزش قرارداد را در این سررسید به ثبت رساندند. همچنین قراردادهای اردیبهشت 97 و قراردادهای اسفند، دی و آبان سال جاری از لحاظ ارزش معامله به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم قرار دارند. بر اساس آخرین آمار معاملات، سکه تحویل آبان‌ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 276 هزار تومان افزایش 35 /0‌درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل دی‌ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 316 هزار تومان رشد 49 /0‌درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل اسفندماه با نرخ یک میلیون و 353 هزار تومان با افزایش 22 /0‌درصدی همراه شد. همچنین سررسید اردیبهشت‌ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 393 هزار تومان معامله شد و رشد 26 /0‌درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید تیرماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 434 هزار تومان معامله شد و افزایش 45 /0‌درصدی را به ثبت رساند. همان‌طور که سررسیدهای آتی نشان می‌دهد، انتظار بازار به طور کلی افزایشی بوده و خبر از خوش‌بینی معامله‌گران به روند قیمتی طلا می‌دهد. سررسیدهای بازار آتی سکه معمولاً با توجه به نرخ سود بانکی با فاصله‌ای منطقی، با قیمتی بیشتر از قیمت سکه نقدی معامله می‌شوند، که در هر زمان با توجه به خوش‌بینی بازار به کاهش قیمت سکه یا افزایش آن، این فاصله قیمتی کم و زیاد می‌شود. مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار نقدی و آتی سکه، قیمت جهانی طلا و تغییرات نرخ ارز است. اما عوامل دیگر از جمله تقاضای بازار، سیاست‌های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی و‌... می‌تواند بر این بازار تاثیر بگذارد. به طور کلی با افزایش نگرانی‌ها در خصوص مواضع ترامپ در مورد توافق هسته‌ای، کاهش نرخ سود بانکی و نزدیک شدن به عید نوروز پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا تا پایان سال روندی افزایشی داشته باشد. 

 

دراین پرونده بخوانید ...