شناسه خبر : 22621 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقتدار یورو

ادامه روند صعودی یورو در بازار جهانی ارز

تا چند سال گذشته، اوج‌گیری بحران مالی یونان، نرخ رشد بسیار ضعیف و بیکاری بالا، اقتصاد منطقه یورو را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده بود و همزمان آمریکا روزهای خوشی را سپری می‌کرد، همین موضوع باعث شده بود جایگاه یورو به عنوان یک ارز بین‌المللی تهدید شود و ارزش آن در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود برسد.

تا چند سال گذشته، اوج‌گیری بحران مالی یونان، نرخ رشد بسیار ضعیف و بیکاری بالا، اقتصاد منطقه یورو را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده بود و همزمان آمریکا روزهای خوشی را سپری می‌کرد، همین موضوع باعث شده بود جایگاه یورو به عنوان یک ارز بین‌المللی تهدید شود و ارزش آن در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود برسد. اما اوضاع به همین منوال نماند، در یک سال گذشته و با روی کارآمدن ترامپ از یک‌سو و بهبود اوضاع اقتصادی کشورهای منطقه پولی اروپا نرخ برابری یورو به دلار با رشد چشمگیری مواجه شد. تقویت رشد اقتصادی کشورهای حوزه یورو در کنار شکست احزاب پوپولیست در انتخابات تاثیرگذار در کشورهای اروپایی باعث شد تا بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی حاکم بر اتحادیه اروپا کم‌کم کاسته شود و یورو مجدداً در مسیر صعود قرار بگیرد. در یک ماه گذشته، یورو توانسته توفانی فوق‌العاده به پا کند. توفانی که با سخنرانی ماریو دراگی در نشست بانک مرکزی اروپا در سینترا آغاز شد. علاوه بر این آمار بسیار خوب شاخص مدیران خرید اروپا نیز در این صعود چشمگیر بی‌تاثیر نبوده است. این در حالی بود که در این مدت اوضاع سیاسی در آمریکا اثری منفی روی دلار گذاشته است. این تحولات باعث شده در یک‌ماه گذشته نرخ برابری یورو به دلار با عبور از مرز 16 /1 واحدی به بالاترین سطح یک سال اخیر خود برسد. از سوی دیگر ارزش یورو در مقابل واحدهای پولی دیگر نیز روندی رو به رشد داشته است. هر یورو که در اواسط ماه آوریل 3 /115 ین معامله می‌شد در هفته گذشته از مرز 130 ین نیز عبور کرد تا به رکورد جدیدی در یک سال و نیم گذشته دست پیدا کند. آمار اقتصادی ضعیف بریتانیا در سال جدید میلادی

نیز باعث شده تا این واحد پولی نیز در مقابل یورو تضعیف شود. هر پوند که در پایان سال گذشته میلادی 20 /1 یورو ارزش داشت، در ماه جاری 12 /1 یورو ارزش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود با ادامه رونق اقتصادی در اروپا، یورو همچنان به قدرت‌نمایی خود ادامه دهد. 

تجارت- فردا- اقتدار یورو(اینفوگرافیک)

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها