شناسه خبر : 21421 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار سکه و طلای داخل تحت تاثیر چه عواملی است؟

بازیگردان طلا

بازار سکه و طلای داخل در هفته‌های گذشته، نوسان بیشتری را نسبت به ماه‌های قبل پشت سر گذاشته و در روزهایی که خبر قابل توجهی در بازار ارز، وجود ندارد، سکه بیشتر رخ‌نمایی می‌کند. به طور کلی ارزیابی‌ها حاکی از آن است که چهار عامل در قیمت سکه و طلا موثر هستند. عامل نخست، تغییرات قیمت ارز است، مطابق آخرین آمارها از بازار تهران، در سال جاری قیمت آزاد دلار در کانال سه هزار و 700 تومان قرار داشته است و تغییرات آن به شکلی نبوده که قیمت طلا را به شکل ویژه، تحت تاثیر قرار دهد.

بازیگردان طلا

بازار سکه و طلای داخل در هفته‌های گذشته، نوسان بیشتری را نسبت به ماه‌های قبل پشت سر گذاشته و در روزهایی که خبر قابل توجهی در بازار ارز، وجود ندارد، سکه بیشتر رخ‌نمایی می‌کند. به طور کلی ارزیابی‌ها حاکی از آن است که چهار عامل در قیمت سکه و طلا موثر هستند. عامل نخست، تغییرات قیمت ارز است، مطابق آخرین آمارها از بازار تهران، در سال جاری قیمت آزاد دلار در کانال سه هزار و 700 تومان قرار داشته است و تغییرات آن به شکلی نبوده که قیمت طلا را به شکل ویژه، تحت تاثیر قرار دهد. اگر اتفاقی نیز از سوی ارز افتاده به شکلی نبوده که قیمت طلا را بتواند از چند کانال تغییر دهد. عامل دوم را می‌توان تغییرات عرضه و تقاضا در بازار دانست. این عامل در روزهای انتهایی سال گذشته و در زمان اعیاد مذهبی، توانسته قیمت بازار را تغییر دهد. در زمانی که تقاضا برای خرید سکه و طلا، بیش از حد نرمال باشد در نتیجه سطح قیمت‌ها به دور از عوامل فنی، تغییر می‌کند. این موضوع باعث می‌شود قیمت ذاتی سکه از قیمت اسمی آن فاصله گیرد. عامل سوم را می‌توان انتظارات تغییر قیمت در بازار معرفی کرد، به طور مثال در روزهای گذشته بسیاری از فروشندگان در بازار داخل انتظار داشتند که اونس طلا روند افزایشی داشته باشد یا اینکه انتظار داشته باشند که در روزهای اعیاد، تقاضا برای سکه و طلا بیشتر شود. این عاملی است که از کاهش قیمت سکه و طلا جلوگیری می‌کند، حتی اگر در روزهایی قیمت طلا در بازارهای جهانی روند افزایشی داشته باشد.

در حال حاضر حباب سکه نیز در بازارها در مسیر نزولی قدم گذاشته است. در حالی که در انتهای سال گذشته سطح حباب به 125هزار تومان نیز رسید، اما آمارها حاکی از آن است که در انتهای هفته فروردین‌ماه، قیمت حباب سکه به حدود 85 هزار تومان رسیده است. این موضوع باعث می‌شود که قیمت ذاتی سکه و قیمت اسمی سکه در محدوده نزدیک به هم قرار گیرند و بازار تحت تاثیر جو روانی قرار نگیرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در ماه‌های آینده نیز میزان حباب کاهش یابد. اما چهارمین و مهم‌ترین عامل تغییرات قیمت سکه و طلا، تغییرات اونس جهانی است. اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت سه عامل نخست که به آن اشاره شد روند قیمت طلای داخلی و خارجی را با تغییر روبه‌رو کنند، اما در بلندمدت همیشه قیمت سکه و طلا تحت تاثیر قیمت اونس جهانی است. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری شمسی، روند اونس جهانی صعودی بوده به نحوی که از سطح 1240 دلار به 1280 دلار افزایش یافت. این تغییرات مطمئناً فضای بازار داخل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به نحوی که در هفته پایانی فروردین‌ماه، بهای سکه با ثبت رقم یک میلیون و 227 تومان به بیشترین مقدار طی چهار سال گذشته رسید. مهم‌ترین دلیل رکوردشکنی قیمت سکه افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی است. در حال حاضر افزایش تنش‌ها میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا به مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا، تبدیل شده است. احتمال وقوع جنگ و صف‌آرایی در مرزهای دو کره باعث شده که نگرانی‌ها در بازارها بیشتر از گذشته شود. در این شرایط التهابی، نامعین بودن نتیجه انتخابات فرانسه نیز بر عملکرد طلا اثرگذار خواهد بود. مطابق آخرین گزارش‌ها، نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مطابق پیش‌بینی‌ها بوده و این روند تا حدودی باعث شد که نگرانی‌ها در بازار کاهش یابد. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها