شناسه خبر : 21412 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بورس تهران برای هفتمین هفته متوالی رشد کرد

سیگنال فرانسوی به بازارهای جهانی

هفته گذشته، نتایج انتخابات فرانسه، باعث شد که مختصات بازارها تغییر کند. در پی کاهش نگرانی‌ها پیرامون پیروزی لوپن، رهبر راستگرای افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری، بهای طلا به عنوان سرمایه‌گذاری امن به کمترین مقدار طی دو هفته اخیر کاهش یافت. در نتیجه تمایل سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های پرریسک نظیر سهام بیشتر شد.

هفته گذشته، نتایج انتخابات فرانسه، باعث شد که مختصات بازارها تغییر کند. در پی کاهش نگرانی‌ها پیرامون پیروزی لوپن، رهبر راستگرای افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری، بهای طلا به عنوان سرمایه‌گذاری امن به کمترین مقدار طی دو هفته اخیر کاهش یافت. در نتیجه تمایل سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های پرریسک نظیر سهام بیشتر شد. در انتهای هفته گذشته اکثر شاخص‌های بازار سهام، به رنگ سبز درآمدند و این موضوع در کنار گزارش‌های درآمد قوی شرکت‌های آمریکایی باعث شد میزان ترس از سرمایه‌گذاری در بازار بورس کاهش یابد. در هفته گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار به بیشترین مقدار طی شش ماه اخیر رسید. در بازارهای داخلی، نیز نرخ یورو متاثر از فضای جهانی رشد قیمت داشت، اما تغییر قیمت نرخ دلار با دامنه نبود. شاخص بورس تهران، با رشد 2 /1‌درصدی هفتمین هفته صعودی را ثبت کرد و وارد کانال جدید شد.

افت قابل‌توجه نفت

هفته گذشته، بهای نفت در بازارهای جهانی تقریباً روند نزولی داشت، این کاهش که از انتهای دو هفته قبل آغاز شده بود، به دلیل نگرانی از افزایش میزان ذخایر نفت آمریکا و تردیدها در خصوص توانایی اوپک برای برقراری توازن در بازار است. روز جمعه اول اردیبهشت‌ماه، بهای نفت در یک روز دو درصد از ارزش خود را از دست داد، تا بیشترین کاهش هفتگی طی یک ماه گذشته به ثبت برسد. به گزارش رویترز، مشاهده دلایلی مبنی بر اینکه تولید نفت و رشد ذخایر نفت خام آمریکا در حال خنثی کردن تلاش‌های اوپک برای کاهش مازاد عرضه جهانی نفت است، موجب شد قیمت نفت در این روز کاهش یابد. در ابتدای هفته گذشته نیز این روند ادامه داشت و روز دوشنبه نیز از سطح قیمت‌های نفت کاسته شد. در هفته گذشته شرکت‌های حفاری آمریکا برای چهاردهمین هفته متوالی تعداد سکوهای خود را افزایش دادند و به 688 سکو رساندند. بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: «از 27 می 2016 به این طرف، تولیدکنندگان 372 سکو به تعداد سکوهای خود اضافه کرده‌اند که به معنای رشد 118‌درصدی در تعداد سکوهاست.» روز سه‌شنبه، در پی انتشار گزارش مقدماتی موسسه نفت آمریکا پیرامون افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام این کشور (897 هزار بشکه)، قیمت‌های نفت در معاملات پایانی اندکی افزایش یافت. به گزارش بانک مرکزی پیش‌بینی تحلیلگران کاهش 6 /1 میلیون بشکه‌ای حجم ذخایر بود. قیمت‌های نفت بعد از تعطیلی بازار افت نشان دادند. طبق گزارش موسسه نفت آمریکا ذخایر بنزین این کشور 4 /4 میلیون بشکه رشد داشت. پیش‌بینی تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی خبرگزاری رویترز این بود که ذخایر بنزین این کشور به دلیل نزدیک شدن فصل مسافرت‌های تابستانی یک میلیون بشکه افت نشان دهد. بهای نفت برنت از اوایل دسامبر سال گذشته تابه‌حال پنج درصد تضعیف شده است. آژانس خبری اینترفاکس به نقل از آرکادی دوکوویچ، معاون نخست‌وزیر روسیه از احتمال افزایش تولید نفت این کشور خبر داد. روز چهارشنبه باز هم قیمت نفت در مسیر کاهشی قدم گذاشت. به گزارش رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و گروهی دیگر از تولیدکنندگان از جمله روسیه به استثنای آمریکا، متعهد شده‌اند که تولید نفت خود را در نیمه نخست سال جاری میلادی به میزان حدود 8 /1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا مازاد عرضه موجود در بازار را مهار کنند. اما با توجه به بالا ماندن میزان ذخایر نفت آمریکا و افزایش عرضه نفت از جانب دیگر تولیدکنندگان، قیمت نفت از ابتدای امسال روندی کاهشی را تجربه کرده است. قیمت متوسط نفت برنت از ابتدای سال یعنی زمان آغاز اجرای توافق کاهش تولید، بیش از پنج دلار کاهش یافته و این بدان معناست که تجار در مورد موثر بودن این کاهش‌ها بر مازاد عرضه جهانی تردید جدی دارند. آخرین آمارها در چهارشنبه عصر نشان می‌دهد که قیمت نفت برنت به زیر 52 دلار در هر بشکه رسید و بهای نفت آمریکا نیز حدود 49 دلار در بشکه معامله می‌شد.

افزایش قدرتمند نرخ یورو

از اواخر وقت یکشنبه هفته گذشته، دو نامزد راه‌یافته به دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مشخص شدند تا کار بازارها در آغاز آخرین هفته آوریل با تکیه بر تصورات پیش از انتخابات شروع شود، تصوراتی که باعث شد روندهایی به نمایش گذاشته شود که نشان از آسودگی سرمایه‌گذاران داشت. از آن رو که تصور می‌شد ماکرون حامی اتحادیه اروپا و موردپسند کسب‌وکارها به راحتی لوپن راست افراطی را در دور دوم شکست خواهد داد، بازارهای سهام آسیا هفته را با رشد آغاز و بعد روند خوب خود را به بازارهای غربی منتقل کردند. همزمان، پیش‌بینی شکست ملی‌گرایان در دور دوم انتخابات، ارز واحد اروپایی را به شدت افزایشی کرد. یورو که مدت‌ها تحت فشار تحولات 

سیاسی-اقتصادی اروپاست، دوشنبه مقابل دلار آمریکا به اوج تقریباً شش‌ماهه رفت. نرخ برابری یورو به دلار که جمعه 07 / 1 بود، دوشنبه به نزدیک 09 /1 رسید.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که مانوئل ماکرون می‌تواند در دور دوم انتخابات با 65 درصد آرا به راحتی بر لوپن غلبه کند. لوپن در دور دوم تنها 35 درصد از آرا را کسب خواهد کرد. تحلیل‌ها حاکی از آن است در صورت پیروزی ماکرون وی با چالش جدی روبه‌رو خواهد بود. زیرا تشکیل کابینه ائتلافی با حضور اعضای احزاب راست و چپ بر اساس شعارهای ماکرون پیچیده است. در این بین موضوع «فرگزیت» (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) نیز یکی از چالش‌های فرانسه در صورت پیروزی لوپن خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران وقوع برگزیت را امکان‌پذیر نمی‌دانستند، اما در کمال ناباوری این موضوع رخ داد، به همین دلیل اگر به عملیاتی شدن فرگزیت منجر نشود، بدون تردید حفظ انسجام وحدت اتحادیه اروپایی را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.

رشد بورس‌های جهانی

با آنکه نگرانی‌های ژئوپولتیک ادامه دارد، بورس‌های جهانی، روز سه‌شنبه همچنان با امید به شکست لوپن پیش می‌رفتند. رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت؛ گرچه برخی از روندها دچار تعدیل شدند. دیگر دلیل رشد بورس‌ها در روز سه‌شنبه، توجه آنها به وعده کاهش مالیات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بود. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» دوشنبه گزارش کرد که ترامپ می‌خواهد مالیات بنگاه‌ها را تا 15 درصد کاهش دهد.

سبزپوشی بازارهای جهانی

به گزارش «دنیای اقتصاد» آرای کمتر از انتظار نامزد راست افراطی در انتخابات روز یکشنبه فرانسه باعث رشد بازارهای سهام در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شد. افزایش ریسک‌پذیری در بورس باعث خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها و افت ارزش طلا شد. به این ترتیب بهای اونس روز سه‌شنبه به کف دوهفته‌ای رفت. این در حالی بود که در میانه آوریل، با ثبت بهای 1288 دلار، امید به شکسته شدن مرز مقاومتی 1300 دلار شکل گرفته بود. سه‌شنبه، همزمان با افت بهای اونس به کف دوهفته‌ای، بهای نقره به کف چهارهفته‌ای رفت. با آنکه علاوه بر امانوئل ماکرون لیبرال و میانه‌رو، مارین لوپن راست افراطی نیز به دور دوم انتخابات فرانسه راه پیدا کرده است، تصور بر این است که در انتخابات هفتم ماه می، ماکرون،‌ لوپن را شکست خواهد داد. این تصور البته می‌تواند به چالش کشیده شود، درست همان‌طور که «برگزیت» و پیروزی ترامپ در مقطعی دور از ذهن به نظر می‌رسید. بازارهای سهام در هفته گذشته سه‌شنبه نیز روند دوشنبه را پی گرفتند. شاخص VIX که نوسانات بازار سهام را اندازه می‌گیرد، دوشنبه 26 درصد افت کرد که بیشترین میزان افت در شش سال گذشته و نشانه‌ای از حس بسیار خوب معامله‌گران بورس بود. VIX که نماد شاخص نوسان 

CBOE (Chicago Board Options Exchange) است انتظارات بازار در مورد نوسان‌های 30 روز آینده را نشان می‌دهد. این شاخص که در سال 1993 معرفی شده، بیشترین استفاده را برای سنجش نوسان‌های مورد انتظار دارد تا جایی که «معیار ترس سرمایه‌گذار» نامیده می‌شود. با این همه پایگاه اینترنتی کیتکو می‌نویسد: «معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دمدمی هستند. آنها انگار نگرانی‌های هفته گذشته درباره تنش‌های ایالات متحده با کره شمالی و سوریه را از یاد برده‌اند. این مسائل احتمالاً دوباره به کانون توجه بازارها باز خواهد گشت.» اونس طلا در حالی سه‌شنبه افت کرد که شاخص دلار در این روز به کف 5 /5‌ماهه رفت. افت شاخص دلار در این روز هم نتیجه خیز یورو و هم نتیجه کاهش خرید این ارز به عنوان سرمایه امن بود. همزمان افت بهای نفت خام که دومین عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها است، به افت بیشتر طلا کمک کرد. اونس طلا که دوشنبه با 8 دلار افت به بهای 1276 دلار رسیده بود، سه‌شنبه نیز 12 دلار دیگر سقوط کرد تا روی قیمت 1264 دلار بایستد. چهارشنبه با بهای 1264 دلار شروع شد و بعد نوسان‌ها در ابتدای همین محدوده پی گرفته شد. مانند بسیاری از اوقات، در قیمت‌های پایین‌تر خریدها و در نتیجه قیمت افزایش می‌یافت. بهایی که تا ساعت هفت عصر چهارشنبه برای اونس طلا ثبت شد، 1263 دلار بود.

تداوم سیاست‌های انبساطی

هفته قبل سه تن از اعضای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کردند: چشم‌انداز اقتصادی منطقه یورو بهبود یافته، اما زمان عقب‌نشینی از سیاست‌های انبساطی هنوز فرا نرسیده است. اظهارات این گروه نشان می‌دهد خوش‌بینی بانک مرکزی پیرامون اقتصاد رو به افزایش است. اما در مورد کاهش تدابیر انگیزشی محتاط است. نشست آتی بانک مرکزی اروپا، در 27 آوریل برگزار شد. بازارها پیش‌بینی می‌کنند، به‌رغم اینکه نرخ تورم منطقه یورو در حال حاضر بیش از یک درصد است، بانک مرکزی در نشست‌های پیش رو، تغییری در سیاست‌های فعلی اعمال نکند.

رشد تسهیلات‌دهی در بازار پول

هفته گذشته بانک مرکزی آخرین آمار تسهیلات‌دهی را در سال 1395 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 12‌ماهه سال 1395 به کل بخش‌های اقتصادی مبلغ 3 /548 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با دوره مشابه سال 1394 مبلغ 131 هزار میلیارد تومان (معادل 4 /31 درصد) افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۲‌ماهه سال ۱۳۹۵ مبلغ ۳۵۱ هزار میلیارد تومان معادل ۶۴ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۳۹۴ معادل 3 /33 درصد افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲‌ماهه سال ۱۳۹۵ معادل ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است که حاکی از تخصیص 7 /37 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی است.

تقویت یورو در بازار داخل

هفته گذشته نرخ دلار، تقریباً روند باثباتی را در بازار تهران داشت و در محدوده 3750 تومان حرکت می‌کرد. اما افزایش بهای یورو در بازارهای جهانی در بازار داخلی نیز اثر کرد و باعث رشد قیمت‌های آن شد. به گفته فعالان، ادامه تقویت ارزش ارز اروپایی در بازارهای جهانی موجب شد روند افزایشی آن در بازار داخلی نیز ادامه پیدا کند. آخرین قیمت برای یورو در بازار آزاد تهران در روز چهارشنبه حدود 4150 تومان بود که نسبت به روز قبل 15 تومان بالاتر بود. روز چهارشنبه، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی یورو حدود 30 تومان بالا رفت و به قیمت 3548 تومان رسید. روز چهارشنبه، بهای اونس به حرکت کاهشی خود ادامه داد و از محدوده هزار و 270 دلار پایین‌تر رفت. این افت موجب شد قیمت سکه در ابتدای روز از کانال یک میلیون و 220 هزار تومان خارج شود و حتی تا نقطه یک میلیون و 218 هزار تومان پایین رود. با این حال، بالا آمدن قیمت دلار موجب شد، فروش‌ها در بازار سکه کم‌رنگ‌تر شود و قیمت به کانال بالاتر بازگردد. در نهایت، اثر کاهشی اونس با حرکت افزایشی دلار خنثی شد.

هفتمین هفته صعود

شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ششم اردیبهشت‌ماه، با کمک دو گروه شیمیایی و فرآورده‌های نفتی، برای هفتمین هفته متوالی رشد داشته است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در هفته گذشته شاخص کل با رشد 2 /1‌درصدی همراه بود و وارد کانال 79 هزارتایی شد. انتظار معامله‌گران در مورد تعدیل مثبت سودآوری پالایشگاه‌ها موجب اقبال سهام این گروه شد و شاخص این گروه را چهار درصد مثبت کرد. از دیگر اخبار مهم هفته کاهش تعرفه واردات شکر بود که موجب پایان رشد سهام این گروه شد.

ورود به کانال جدید

در هفته نخست اردیبهشت، شاخص کل بورس تهران با رشد هفتگی 2 /1‌درصدی به سطح 79 هزار و 9 /596 واحد رسید. برخی گروه‌های تاثیرگذار در شاخص مانند گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی با رشد به ترتیب چهار درصد و 9 /2 درصد به رشد شاخص کل در هفته گذشته کمک کرده‌اند. گروه خودرو نیز 5 /1 درصد رشد داشت. در هفته گذشته شاخص فرابورس نیز با 6 /1 درصد رشد به رقم 3 /922 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته مورد بررسی رشد 8 /2‌درصدی را ثبت کرد که بدین ترتیب از ابتدای سال تاکنون رشد چشمگیر 8 /10‌درصدی را به دست آورد. کارشناسان معتقدند روند صعودی شاخص کل هم‌وزن از ابتدای سال تاکنون حاکی از رشد نمادهای کوچک بازار در فضای پرریسک است. البته در هفته گذشته مصوبه جدید سازمان در مورد دریافت تاییدیه قبول ریسک برای معاملات بازار پایه موجب ریزش سهم‌های بازار پایه شد. بر خی از سهام بازار پایه از جمله کیسون، لکما و فسدید طی دو ماه اخیر بازدهی بیش از 100‌درصدی داشته ولی پس از این مصوبه وارد اصلاح قیمتی شده‌اند. خرید سهم‌های زیان‌ده با زیان انباشته شدید و حتی شرکت‌های تعطیل‌شده در بازار پایه موجب افزایش نگرانی در مورد بازار پایه شده است.

هفته گذشته، شاخص گروه محصولات کاغذی با رشد 3 /14درصدی بهترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داد. همچنین گروه قند و شکر با افزایش شاخص حدود 5 /10‌درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفت و گروه لیزینگ با رشد 9 /8‌درصدی جایگاه سوم را به دست آورد. در مقابل گروه محصولات فلزی با افت 4 /3‌درصدی بدترین عملکرد را در بین صنایع داشت. گروه کانه‌های فلزی نیز با کاهش دو‌درصدی شاخص مواجه شد و گروه بیمه و بازنشستگی با افت شاخص هفتگی 9 /1 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت. در هفته منتهی به ششم اردیبهشت‌ماه سال جاری، از میان شرکت‌های فعال در بورس تهران، شرکت قند اصفهان در نماد معاملاتی «قصفها» با رشد قیمتی چشمگیر 44‌درصدی بیشترین سود را نصیب معامله‌گران خود کرد. این نماد معاملاتی روز یکشنبه هفته گذشته بازگشایی شد که در همان روز 43 درصد رشد قیمت را تجربه کرد. شرکت زغال‌سنگ نگین طبس نیز حدود 3 /22 درصد به ارزش دارایی‌های سهامداران خود افزود. این در حالی است که «کطبس» در اولین روز معاملاتی هفته گذشته پس از بیش از پنج ماه بازگشایی شد و در همان روز بازگشایی با استقبال خوب معامله‌گران رشد 3 /22‌درصدی داشت. شرکت افرا نت نیز از گروه رایانه حدود 4 /21 درصد سود را نصیب سهامداران خود کرد و هفته را با صف خرید به پایان رساند. اما در مقابل شرکت پلی‌اکریل در نماد «شپلی» که در ماه گذشته تقریباً دو برابر شده بود، در هفته پیش، 9 /10 درصد ضرر نصیب سهامداران خود کرد. قیمت سهام شرکت شیشه همدان از گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی نیز در هفته مورد بررسی حدود 9 درصد کاهش یافت. سیمان شاهرود نیز هفته گذشته با کاهش قیمت همراه بود و حدود 8 /8 درصد افت قیمت را تجربه کرد. علاوه بر این در هفته مورد بررسی، در گروه خودرویی، سایپادیزل (خکاوه) همچنان به رشد خود ادامه داد و حدود 15 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، ایران‌خودرو در فروردین‌ماه حدود 22 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که مبلغی بالغ بر 672 میلیارد تومان شده است. سهام این شرکت حدود 2 /0 درصد رشد قیمتی داشته است. دیگر خودروسازان نیمه ابتدایی هفته را مثبت و نیمه بعدی را منفی دنبال کردند که برآیند آنها در مجموع سبب رشد 5 /1‌درصدی شاخص گروه خودرو شد.

بالا رفتن قند بورس تهران

هفته نخست اردیبهشت‌ماه سال جاری، گروه قند و شکر رشد چشمگیر 5 /10‌درصدی داشت. هفته گذشته در خبرها اعلام شد که دولت تعرفه واردات شکر را از 26 درصد به 20 درصد تقلیل داده است که به نظر می‌رسد نقطه پایان رشد سهام این گروه باشد. بر اساس گفته‌های دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران نزدیک یک‌ماه است که 320 هزار تن شکر از کشتی‌ها در بنادر ایران تخلیه شده و منتظر اعلام تعرفه جدید است. بهمن دانایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت واردات شکر به کشور در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: از آنجا که از پایان سال گذشته قیمت جهانی شکر در هر تن 510 دلار افزایش داشت، درخواست کاهش تعرفه واردات را به دولت داده است. وی اضافه کرد: دولت در همین راستا تعرفه واردات شکر را از 26 درصد به 20 درصد تقلیل داده است که تقریباً افزایش قیمت جهانی جبران خواهد شد. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران همچنین از در راه بودن 300 هزار تن دیگر شکر خبر داد و گفت: 15 فروردین موجودی انبارهای شکر 750 هزار تن بوده است و تا پایان خردادماه نیز با احتساب شکرهای وارداتی یک‌میلیون و 650 هزار تن موجودی شکر کشور خواهد بود و تنش قیمتی در این حوزه نخواهیم داشت. در هفته منتهی به ششم اردیبهشت‌ماه، پتروشیمی زاگرس آخرین گزارش مالی خود را روی سایت کدال منتشر کرد. بر اساس این گزارش، «زاگرس» در 12‌ماهه منتهی به آذر 95 به ازای هر سهم 3758 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 138‌درصدی داشته است. همچنین، مارگارین در سه‌ماهه نخست سال مالی خود (زمستان) به ازای هر سهم 141 ریال سود ساخته که این میزان سود نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد شش‌درصدی داشته است. گروه بانکی نیز در هفته گذشته با افت حدود 1 /0‌درصدی همراه بود. در هفته پیش، بانک صادرات اطلاعات مربوط به گزارش حسابرسی اولین درآمد ۹۶ را منتشر کرد و آماده بازگشایی نماد بعد از ۹ ماه توقف شد. «وبصادر» در حالی درآمد هر سهم سال مالی اسفند جاری را 255 ریال زیان پیش‌بینی کرده که در گزارش حسابرس، این متغیر با چهار درصد کاهش زیان، 245 ریال اعلام شده است. 

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها