شناسه خبر : 21339 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکوردشکنی بورس با ثبت بازدهی 1 /44 درصدی در فروردین 96

بر مدار صعودی(اینفوگرافیک)

روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه که از اواخر سال 95 آغاز شد، در آغاز معاملات امسال نیز تداوم یافت که در نهایت با صعود بی‌وقفه بورس در 20 روز متوالی، طولانی‌ترین صعود در کارنامه این بازار به ثبت رسید. رشدهای آرام و ملایم شاخص بورس تا 27 فروردین‌ماه تداوم یافت که حاصل آن ثبت بازدهی 9 /2‌درصدی برای نماگر اصلی بورس بود.

روند صعودی حاکم بر بازار سرمایه که از اواخر سال 95 آغاز شد، در آغاز معاملات امسال نیز تداوم یافت که در نهایت با صعود بی‌وقفه بورس در 20 روز متوالی، طولانی‌ترین صعود در کارنامه این بازار به ثبت رسید. رشدهای آرام و ملایم شاخص بورس تا 27 فروردین‌ماه تداوم یافت که حاصل آن ثبت بازدهی 9 /2‌درصدی برای نماگر اصلی بورس بود. هرچند این روند در معاملات روز دوشنبه 28 فروردین‌ماه با کاهش 224‌واحدی شاخص کل بورس شکسته شد، اما ماحصل آن ثبت بازدهی 44 /1‌درصدی برای بورس بود. امری که در مقایسه با عملکرد این بازار در مدت مشابه سال قبل نشان از رکوردشکنی ویژه‌ای دارد. به طوری که بورس تهران در فروردین‌ماه 95 نه‌تنها سودی به همراه نداشت، بلکه با زیان 2 /‌2‌درصدی مواجه شد.

 رصد روند شاخص کل در فروردین‌ماه نوسانات ملایم در جهت مثبت را نشان می‌دهد به‌طوری که در مجموع این نماگر رشد بیش از هزار ‌واحدی را تجربه کرد و هرچند نماگر بازار سهام در اغلب روزهای فروردین در کانال 77 هزارواحدی در حال نوسان بود، اما در روزهای پایانی موفق به کانال‌شکنی شد و آخرین روز کاری فروردین را با توقف در محدوده 78 هزار و 651 واحد سپری کرد.

بررسی روند این بازار در ماه اخیر نشان از حمایت روزانه برخی از صنایع بزرگ دارد که به عنوان دلیل اصلی روند صعودی بورس مطرح هستند. در این میان رشدهای صنعت خودرو یکی از عوامل اصلی در تثبیت روند صعودی بازار با وجود افت قیمتی دیگر نمادهای بزرگ بود. به طوری که در این ماه نوسانات بازارهای کالای جهانی از جمله فلزات و معدنی‌ها و همچنین افت قیمت برخی از شرکت‌های پتروشیمی، مانع از رشد بیشتر شاخص کل بورس شد. در این میان نباید نقش شرکت‌های کوچک را نیز بر افزایش شاخص بورس نادیده گرفت که ثبت بازدهی 15 /8درصدی شاخص کل هم‌وزن گواه این مطلب است. در این ماه نمادهای کوچک از صنایعی مانند سیمان، کاشی و سرامیک، کاغذی و قندی‌ها با نوسانات مثبت خود از رشد شاخص کل هم‌وزن حمایت کردند. در این راستا رشدهای مداوم و بی‌وقفه نمادهای بازار پایه نیز در گرایش فعالان به کوچک‌ترهای بازار نیز اثرگذار بوده است.  

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها