شناسه خبر : 7017 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پرسرعت‌های جهان کدامند؟

سرعت اتصال در شبکه‌های تلفن همراه

منابع اطلاعات در این بخش شامل استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و دیگر وسایل الکترونیکی است که با استفاده از شبکه تلفن‌های همراه به اینترنت وصل شده‌اند.

منابع اطلاعات در این بخش شامل استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و دیگر وسایل الکترونیکی است که با استفاده از شبکه تلفن‌های همراه به اینترنت وصل شده‌اند. به علاوه، این بخش شامل دیدگاهی نسبت به گرایش‌های صوت و دیتا در تلفن همراه است، که اطلاعات آن از طریق شرکت اریکسون مهیا شده است. شرکت اریکسون پیشرو در ارائه تجهیزات ارتباط راه دور و خدمات به اپراتورهای تلفن همراه و ثابت در جهان است.



در سراسر 56 کشوری که واجد شرایط قرارگیری در قسمت تلفن همراه بودند، کره جنوبی دارای بیشترین متوسط سرعت اتصال با سرعت 7/14 مگابیت بر ثانیه و آرژانتین دارای کمترین متوسط سرعت اتصال با سرعت 0/1 مگابیت در ثانیه بود. کره جنوبی تنها کشوری است که متوسط سرعت اتصال آن بالای 10 مگابیت بر ثانیه، آستانه پهن‌باند بالاست، 20 کشور/منطقه سرعت اتصال بین 4 تا 10 مگابیت بر ثانیه دارند. به غیر از آرژانتین با کمترین سرعت، تمام کشورهای واجد شرایط دارای متوسط سرعت اتصال بالای یک مگابیت بر ثانیه بودند. در داخل هر قاره، کشورهای ذکر‌شده دارای بیشترین متوسط سرعت اتصال به شبکه تلفن همراه هستند:
آفریقا: مصر، 2 مگابیت بر ثانیه
آسیا: کره جنوبی، 7/14 مگابیت بر ثانیه
اروپا: اوکراین، 3/7 مگابیت بر ثانیه
آمریکای شمالی: کانادا، 3/6 مگابیت بر ثانیه
اقیانوسیه: استرالیا، 6/4 مگابیت بر ثانیه
آمریکای جنوبی: ونزوئلا، 3/4 مگابیت بر ثانیه.
متوسط حداکثر سرعت اتصال تلفن همراه در میان کشورهای واجد شرایط دارای تفاوت‌های زیادی است، از 2/114 مگابیت بر ثانیه در استرالیا تا پنج مگابیت بر ثانیه در ایران. متوسط حداکثر سرعت بالای اتصال تلفن همراه در استرالیا دور از انتظار نیست، با توجه به اینکه یکی از اپراتورها در این کشور در سه‌ماهه چهارم سال 2013 سرعت 130 مگابیت بر ثانیه با استفاده از تکنولوژی LTE Advanced داشته است. متوسط حداکثر سرعت در استرالیا بیش از دو برابر دومین کشور سریع یعنی ژاپن با سرعت 3/47 مگابیت بر ثانیه است. در کل، 43 کشور، متوسط حداکثر سرعت اتصال بالای 10 مگابیت بر ثانیه داشته‌اند. در داخل هر قاره کشورهای زیر بیشترین متوسط حداکثر سرعت اتصال را دارا بودند:
آفریقا: مراکش، 6/14 مگابیت بر ثانیه
آسیا: ژاپن، 3/47 مگابیت بر ثانیه
اروپا: اسلواکی، 37 مگابیت بر ثانیه
آمریکای شمالی: کانادا، 5/21 مگابیت بر ثانیه
اقیانوسیه: استرالیا، 2/114 مگابیت بر ثانیه
آمریکای لاتین: شیلی، 2/11 مگابیت بر ثانیه.
ما فکر کردیم که بررسی سطح پهن‌باند تلفن‌های همراه نیز جالب است، که به معنای سرعت اتصال تلفن‌های همراه بالای چهار مگابیت است. اوکراین بیشترین سطح به‌کارگیری پهن‌باند تلفن‌های همراه را در اختیار دارد، با 89 درصد از اتصالات موبایل به آکامی از آن کشور با سرعت بالاتر از چهار مگابیت بر ثانیه. در کشورهای انتهایی، سه کشور ویتنام، پاراگوئه و بولیوی، دارای نرخ به‌کارگیری تنها 1/0 درصد در سه ماه اول بودند. در سراسر کشورهای واجد شرایط، چهار کشور پهن‌باند تلفن همراه را با نرخ بیش از 75 درصد، 9 کشور با نرخ بالاتر از 50 درصد،11 کشور با نرخ بالای 25 درصد، و 9 کشور با نرخ بالای 10 درصد به‌کار گرفته بودند. در داخل هر قاره، کشورهای زیر بیشترین میزان به‌کارگیری پهن‌باند تلفن همراه را داشتند:
آفریقا: آفریقای جنوبی، 8/4 درصد
آسیا: کره جنوبی، 78 درصد
اروپا: اوکراین، 89 درصد
آمریکای شمالی: کانادا، 60 درصد
آمریکای لاتین: ونزوئلا، 69 درصد.

میزان مصرف دیتای مرورگر تلفن همراه
در ژوئن سال 2012، آکامی بخش Akamai IO را راه‌اندازی کرد که در آن میزان مصرف دیتای مرورگرها از طریق شبکه‌های ثابت و موبایل در سراسر دستگاه‌های متصل را نمایش می‌داد. داده‌ها و نمودارهای زیر از Akamai IO به دست آمده است.
مرورگرها به سه دسته مرورگر موبایل اندروید وب‌کیت و مرورگر موبایل سافاری اپل و دیگر مرورگرهای موبایل دسته‌بندی ‌شده‌اند. فاصله هفت، هشت‌درصدی میان مرورگر اندروید و اپل در سه‌ماهه اول وجود دارد. در طول سه‌ماهه هم این اختلاف تقریباً ثابت است. در کل به طور متوسط مرورگر وب‌کیت اندروید 6/36 درصد از درخواست‌ها و مرورگر سافاری اپل 5/28 درصد از درخواست‌ها را در اختیار داشتند. دیگر مرورگرهای موبایلی که از طریق شبکه‌های تلفن همراه در سه‌ماهه اول به آکامی متصل شدند شامل: مرورگرهای Opera mini، Microsoft Internet Explorer Mobile، Chrome Mobile،browser Blackberry، Openwave Mobile Browser می‌شوند.
با گسترش شبکه‌های مورد بررسی به شبکه‌های غیر‌تلفن همراه، یک فاصله 15‌درصدی در اوایل سه‌ماهه اول بین مرورگر اپل و اندروید مشاهده می‌کنید که با گذشت زمان این فاصله در انتهای سه‌ماهه به 10 درصد رسیده است. استفاده از دیگر مرورگرهای تلفن همراه تقریباً در طول سه‌ماهه ثابت ماند البته در ماه مارس کمی پایین آمد. در طول متوسط سه‌ماهه، سافاری اپل 8/46 درصد از درخواست‌ها را به خود اختصاص داد در حالی که وب‌کیت اندروید 1/35 درصد (با رشد 10‌درصدی نسبت به سه ماه قبلی) را در اختیار داشت.

مشاهده رشد ترافیک تلفن همراه توسط شرکت اریکسون
در شبکه‌های تلفن همراه، چندین کاربر رسانه دسترسی را بین خود در یک سلول به اشتراک می‌گذارند. این امر بسیار مهم است که حجم ترافیک و الگوی مصرف به خوبی درک شود تا بتوان به یک تجربه خوب مشتری دست پیدا کرد. حضور شرکت اریکسون در 180 کشور و طیف گسترده کاربران آن در بیش از 1000 شبکه متفاوت، این شرکت را قادر ساخته است حجم صوتی و حجم دیتای تلفن‌های همراه را اندازه‌گیری کند. نتایج به دست آمده مبنایی برای محاسبه ترافیک کل تلفن‌های همراه در شبکه‌هایی با تکنولوژی 2G، 3G و 4G‌ (به غیر از تکنولوژی‌های DVB-H، Wi-Fi و WiMAX) است.
این گونه اندازه‌گیری‌ها چندین سال است که انجام می‌شود. نکته مهم این است که اندازه‌گیری‌های ترافیک دیتا و صوت در این گونه شبکه‌ها (2G، 3G، 4G/LTE) نشان‌دهنده تفاوت‌های بزرگی در سطوح ترافیک بین بازارها، مناطق و حتی بین اپراتورها به دلیل تفاوت کاربران آنهاست.
شکل زیر ترافیک ماهانه دیتا و صوت در جهان را نشان می‌دهد. این شکل نمایانگر افزایش چشمگیری در ترافیک دیتاست اما ترافیک صوت افزایش چشمگیری نداشته است. تعداد مشترکان دیتای تلفن همراه به شدت افزایش پیدا کرده است، این امر سبب آن شده است که شاهد افزایش ترافیک دیتا همراه با افزایش متوسط مصرف دیتا به ازای هر مشترک باشیم. ترافیک داده در سه‌ماهه چهارم سال 2013 تا سه‌ماهه اول سال 2014، 15 درصد افزایش داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها