شناسه خبر : 2741 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیر تکاملی فبلت‌ها

اژدها وارد می‌شود

ذهن خود را از واقعیت‌های موجود در جهان خالی کنید، فکر کنید حتی تلفن هم وجود خارجی نداشت و شما کاملاً در شرایط بدوی زندگی می‌کردید.

محمدرضا ازلی‌صفت - امیر اشراقی

ذهن خود را از واقعیت‌های موجود در جهان خالی کنید، فکر کنید حتی تلفن هم وجود خارجی نداشت و شما کاملاً در شرایط بدوی زندگی می‌کردید. کم‌کم در زمان به جلو حرکت کنید، تلفن تازه اختراع شده است و شما کاملاً هیجان‌زده هستید که می‌توانید بدون اینکه طرف مقابل‌تان را ببینید با او از راه دور صحبت کنید. حتی می‌توانید با شخصی در طرف دیگر کره زمین صحبت کنید. باز هم به جلو حرکت کنید، تازه تلفن‌ همراه اختراع شده است، حالا هر کجا که باشید می‌توانید با شخص مورد نظر خود حرف بزنید. اینترنت را نیز در نظر داشته ‌باشید، شما تنها از طریق کامپیوترهای رومیزی خود می‌توانید به اینترنت متصل شوید و به حجم عظیمی از اطلاعات دسترسی پیدا کنید. با گذشت زمان کم‌کم، وسایل الکترونیکی کوچک‌تر می‌شوند و کارایی آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. اینترنت به زندگی مردم نفوذ می‌کند و جزو لاینفکی از زندگی روزمره می‌شود. کم‌کم می‌توان با استفاده از تلفن‌های همراه از اینترنت نیز استفاده‌های ابتدایی کرد، اما هنوز بستر تکنولوژیک لازم برای ادغام این دو وجود ندارد. اولین تلفن‌های لمسی که با تماس دست کار می‌کردند به بازار آمدند و جای دکمه‌های سخت‌افزاری را گرفتند. اما هنوز کار کردن با آنها سخت بود تا اینکه صفحه لمسی خازنی روانه بازار شد و کار کردن با تلفن‌های همراه را به شدت آسان کرد و امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار داد، امکاناتی که با استفاده از دکمه‌های سخت‌افزاری و نسل‌های اول صفحات لمسی امکان نداشت. در این زمان اپراتورها نیز می‌توانستند اینترنت را با سرعت قابل قبولی در اختیار مشترکان خود قرار دهند. دیگر همه چیز فراهم شده بود تا پیوند محکمی بین اینترنت و تلفن‌ همراه شکل گیرد. تلفن‌ همراه تنها وسیله ارتباط صوتی یا متنی نبود، بلکه بر روی بستر اینترنت امکانات بی‌نهایتی پیش روی تلفن‌ همراه گسترده بود. در واقع شما در جیب‌تان کل اینترنت را به همراه داشتید و در هر زمان که نیاز پیدا می‌کردید، می‌توانستید به تمامی اطلاعات ثبت‌شده در دنیا دسترسی پیدا کنید، اتفاقی که 20 یا 30 سال پیش کسی حتی فکرش را نمی‌کرد.
اما با استفاده روزافزون و هرچه بیشتر از تلفن‌های همراه این وسیله جای بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر را نیز گرفت. امروزه شما برای عکاسی، گوش کردن به موسیقی، دیدن فیلم، گشتن در اینترنت، سفارش کالا و خدمات، دریافت نامه الکترونیکی، بازی کردن، اندازه‌گیری فعالیت بدنی، اندازه‌گیری ضربان قلب، کنترل از راه دور بسیاری از وسایل الکترونیکی، خواندن کتاب، برقراری تماس تصویری و... از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید. با توجه به این موضوع و نیاز به تجمیع تمامی این کارکردها در یک دستگاه، نیاز به تلفن‌های‌ همراه بزرگ‌تری احساس می‌شد که بتوان تمامی این فعالیت‌ها را با آن انجام داد. سامسونگ جزو اولین شرکت‌هایی بود که نکته را فهمید و در یک اقدام غیر‌منتظره سری گلکسی نوت خود را راه‌اندازی کرد. حرکتی که در زمان خود به عقیده بسیاری از متخصصان اشتباه بود، حتی اپل بعد از چندین سال در انتها اهمیت وجود تلفن‌ همراهی با نمایشگر بالای پنج اینچ را درک کرد و با ساخت آی‌فون 6 پلاس، شکست خود را در پیش‌بینی بازار مورد نیاز مردم اعلام کرد. در حال حاضر با توجه به بسیاری از سایت‌های تخصصی تلفن‌های همراه می‌توان گفت گلکسی نوت 4 بهترین فبلت موجود در بازار است. زیرا سوای به کار بردن بهترین سخت‌افزار موجود، تجربه رابط کاربری و نرم‌افزاری چندین ساله برای فبلت‌ها را به دوش می‌کشد، چیزی که کمپانی‌های بزرگ دیگر در آن بی‌تجربه هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها