شناسه خبر : 24196 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

همه علیه اسنپ

چرا کسب‌وکارهای نوین در معرض فشارهای همه‌جانبه‌اند؟

«در ماشین‌های اسنپ دوربین قرار می‌دهیم». این جمله‌ای بود که یکی از مقامات قضایی تهران پس از رخ دادن واقعه تجاوز راننده اسنپ، در مورد پیشگیری از موارد مشابه گفته بود. واکنش این مقام قضایی تنها به ذکر این راهکار ختم نشد و با یادآوری برخورد قاطعی که با مسببان وقایعی نظیر واقعه ربودن بنیتا رخ داد، به متخلفان هشدار داد. امنیت مردم چیزی بود که در تمام سخن‌های او، همچون یک خط قرمز مشهود بود.

 کیامحمد صرفی: «در ماشین‌های اسنپ دوربین قرار می‌دهیم». این جمله‌ای بود که یکی از مقامات قضایی تهران پس از رخ دادن واقعه تجاوز راننده اسنپ، در مورد پیشگیری از موارد مشابه گفته بود. واکنش این مقام قضایی تنها به ذکر این راهکار ختم نشد و با یادآوری برخورد قاطعی که با مسببان وقایعی نظیر واقعه ربودن بنیتا رخ داد، به متخلفان هشدار داد. امنیت مردم چیزی بود که در تمام سخن‌های او، همچون یک خط قرمز مشهود بود.

اعتماد عمومی این روزها با رخ دادن اتفاقاتی نظیر همین واقعه روندی نزولی گرفته است؛ در مقابل مقامات قضایی نیز برای مقابله با تکرار این وقایع راهکارهایی غیرقابل انعطاف پیشنهاد داده‌اند. راهکارهایی که گاهی چالش‌هایی جدی برای کسب‌وکارهای نوین نظیر اسنپ ایجاد کرده است. اما امنیت شهروندان در استفاده از کسب‌وکارهای نوین دو بخش دارد؛ نخست خود این کسب‌وکارهای نوین‌اند که باید ضعف‌های خود را جبران کنند و سپس در بخش دوم در صورت گریز متخلفان، کار به محاکم قضایی بکشد. در واقع محاکم قضایی باید در بهبود ضعف‌های امنیتی کسب‌وکارهای نوین نقش کمک‌دهنده داشته باشند نه فشارآورنده!

تمامی کسب‌وکارهای نوین امروزه با آسیب‌هایی که در جامعه موجود است، برخورد خواهند کرد و هیچ‌کدام نیستند که ضعف امنیتی مشخصی نداشته باشند. این مساله تنها به ایران محدود نمی‌شود، امنیت موضوعی است که تمامی دنیا برای آن جایگاه نخست را قائل است. پرسشی که مطرح می‌شود این است که فشار به بهانه رخ دادن اتفاقاتی که ضعف‌های امنیتی یک کسب‌وکار نوین را مشهود می‌کند، چه پیامدهایی برای این کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. آیا این فشار همه‌جانبه می‌تواند اعتماد مردم را نسبت به این کسب‌وکارها بیشتر کند؟

اردیبهشت سال جاری بود که آمار بالای آزار و اذیت مسافران در شرکت بین‌المللی اوبر، باعث واکنش شدید مردم نسبت به این شرکت شد. این موج اعتراضی در فضای مجازی با مطرح شدن هشتگ‌هایی که خواستار پاک کردن این نرم‌افزار شده بودند، به سرعت رواج گرفت. با این حال مدیرعامل این شرکت توانست با ارائه سازوکار جدیدی که در آن آموزش کارکنان و ایجاد مکانیسم گزارش آزار و اذیت موردنظر بود، اعتماد عمومی را دوباره جلب کند. در واقع این شرکت توانست ضعف‌های امنیتی خود را با تکیه به راهکارهای آموزشی و نرم‌افزاری بهبود ببخشد؛ و بسیاری از کاربرهایی که نرم‌افزار اوبر را پاک کرده بودند، بار دیگر به آن پیوستند.

بنابراین برخوردهای قاطع نسبت به مسائلی که بخشی از معضلات و آسیب‌های جامعه‌شناختی هستند، تنها راه‌حل نیست و شاید تنها یک راه‌حل مقطعی باشد نه پیشگیرانه و چه‌بسا فشارهای همه‌جانبه وارد بر یک کسب‌وکار امکان بازیابی ریشه اصلی ضعف‌ها و اتخاذ تدابیر اصلی را از آن بگیرد.

در پرونده پیش‌رو تلاش کردیم تا تاثیر فشارهای همه‌جانبه علیه کسب‌وکارهای نوین را از چشم‌انداز‌های گوناگون بررسی و چالش‌های پیش‌روی بهبود وضع را مطرح کنیم. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها