شناسه خبر : 18829 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آی‌فون ۶ زیر ذره‌بین

سیب پیوندی

با وجود فروش فوق‌العاده آی‌فون در سال‌های اخیر، اپل با سرعت به سوی پرتگاه در حرکت بوده است.

سید‌امیر اشراقی - محمدرضا ازلی

با وجود فروش فوق‌العاده آی‌فون در سال‌های اخیر، اپل با سرعت به سوی پرتگاه در حرکت بوده است. در چند سال اخیر اندازه صفحه نمایشگر‌ها به سرعت در حال افزایش بوده و هست، بازه‌های قیمتی تلفن‌های همراه و امکانات آنها به شدت گسترده و با توجه به نیاز‌های متفاوت کاربران طراحی شده است. اما اپل بدون توجه به نیاز‌های کاربران، سیاست‌های اپل‌گونه خود را ادامه داده است.
اپل‌گونه به این دلیل که تقریباً، اپل در تولید تمامی محصولات خود خواسته است رد پایی از خود به جای بگذارد. به عنوان مثال اپل در تولید لپ‌تاپ‌های خود که با نام مک‌بوک آنها را عرضه می‌کند نیز این سیاست یکدنده و لجوج بودن خود را پیاده کرده است، به طوری که نسبت ابعاد تصویر، نوع پورت‌ها (نداشتن HDMI و نیاز به خریداری تبدیل، البته در آخرین مدل مک‌بوک HMDI به پورت‌های مک‌بوک اضافه شد)، کلید Command (که معادل آن در دیگر لپ‌تاپ‌ها کلید Control است) لپ‌تاپ‌های اپل با تمامی لپ‌تاپ‌های ساخت دیگر شرکت‌ها متفاوت بوده است، در سیستم عامل OS X مخصوص لپ‌تاپ و کامپیوتر‌های رومیزی، اپل سیاست پیاده نکردن امکان کات کردن و پشتیبانی نکردن کامل از برخی فرمت‌ها مثل NTFS را سال‌هاست که ادامه می دهد، در سیستم عامل iOS مخصوص تبلت‌ها و تلفن‌های همراه اپل با نام‌های آی‌پد و آی‌فون نیز سال‌هاست که کاربران را با مشکل بزرگی به نام آی‌تونز مواجه کرده‌اند که تمامی ارتباطات گوشی با کامپیوتر تنها باید از طریق این نرم‌افزار انجام شود.
هفت سال پیش، اپل با معرفی آی‌فون توسط استیو جابز توانست به تکنولوژی شکل تازه‌ای داده و نحوه زندگی مردم را برای همیشه تغییر دهد.
آی‌فون تنها نوآوری اپل نبوده است البته باید توجه داشت که اپل، برندی که امروز در تمام دنیا شناخته شده است، در واقع ساخته و پرداخته ذهن و نوآوری‌ها و مدیریت استیو جابز است و بدون دید و نوع نگاه استیو جابز شرکتی به نام اپل وجود خارجی نداشت.
اپل با مدیریت استیو جابز، از سال 1976 با محصولاتی نظیر کامپیوتر اپل، مکینتاش، سیستم عامل مک، آی‌تونز، آی‌پاد، آی‌فون و آی‌پد توانسته است به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند که کمتر شرکتی توانسته است به آنها دست پیدا کند. دلیل این موفقیت‌ها، با توجه به سخنان استیو جابز، ایستادن اپل در نقطه‌ای است که تکنولوژی و علوم انسانی به یکدیگر می‌رسند و به اپل امکان ساخت محصولاتی را می‌دهد که کار کردن با آنها راحت است و کاربران دوست دارند از آنها استفاده کنند. شاید اپل بتواند با ارائه دو آی‌فون جدید 6 و 6 پلاس کاربران متعصب خود را که سال‌هاست درون اکوسیستم اپل بوده‌اند راضی نگه دارد. اما باید توجه داشت که بازار تلفن‌های هوشمند همانند گذشته نیست و بسیاری از شرکت‌های بزرگ چند‌ملیتی وارد این بازار شده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این بازار کرده‌اند و دیگر اپل با نوآوری‌های محدود و سیاست‌های لجوجانه خود نمی‌تواند کاربران خود را بیش از این در اکوسیستم خود نگه دارد و کاربران جدید را وارد این اکوسیستم کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها