شناسه خبر : 16898 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرنامه تکنولوژی

انگجت: Periscope اپلیکیشنی از سوی توئیتر در زمینه استریم ویدئوها و گفت‌وگوهای آنلاین است که به تازگی نسخه اندرویدی آن نیز منتشر شده است.

انتشار نسخه اندرویدی اپلیکیشن Periscope
انگجت: Periscope اپلیکیشنی از سوی توئیتر در زمینه استریم ویدئوها و گفت‌وگوهای آنلاین است که به تازگی نسخه اندرویدی آن نیز منتشر شده است. Periscope اپلیکیشنی فوق‌العاده کاربردی در زمینه اشتراک‌گذاری و استریم ویدئو است که شاید در نگاه اول، تنها جنبه سرگرمی و تفریح داشته باشد اما با دقت بیشتر در طراحی این برنامه، متوجه خاص بودن این اپلیکیشن می‌شویم.
اگر روی ایده و پیاده‌سازی آن، وقت و هزینه کافی گذاشته شود، می‌تواند تحولی بزرگ در زمینه خبررسانی به وجود بیاورد. طبیعتاً اپلیکیشن Periscope به دلیل موضوعیت آن یعنی استریم ویدئو و نیاز به سرعت بالای اینترنت، چندان مورد توجه کاربران ایرانی قرار نخواهد گرفت و با توجه به پیش‌نیاز اندروید4 /4، این دایره کاربری حتی کوچک‌تر نیز خواهد شد. با بهبود اینترنت متوجه مزایای فوق‌العاده آن خواهیم شد که مطمئناً اگر غیر از این بود، توئیتر برای خرید این اپلیکیشن اقدام نمی‌کرد.


مایکروسافت به دنبال صفحه نمایش خمیده؟
ویندوزسنترال: تصویری از گوشی جدید لومیا مایکروسافت منتشر شده که بر اساس آن به نظر می‌رسد این کمپانی نیز درصدد استفاده از لبه خمیده برآمده است. پیش از این سامسونگ در دو مدل اسمارت‌فون‌های خود از صفحه نمایش خمیده بهره برده است.
استیو همرستوفر یکی از نویسندگان سایت فرانسوی nowhereelse. fr، که همواره به منتشر کردن تصاویر و شایعات گوشی‌های هوشمند پیش از معرفی آنها شهرت دارد، این تصویر را منتشر کرده است. البته هیچ جزییاتی از آن را در توئیتر منتشر نکرده است. سال گذشته در این وب‌سایت نیز برخی تصاویر مربوط به گوشی بدون حاشیه لومیا منتشر شده بود. مشکل این تصویر وجود لوگوی proto.nokia.com در قسمت پایین گوشی است. این برچسب معمولاً در داخل دستگاه‌های نوکیا تعبیه می‌شود که مساله‌ای کاملاً طبیعی است. هنوز مشخص نیست این تصویر مربوط به کدام گوشی مایکروسافت است.


سقوط هواپیمای اینترنتی گوگل
انگجت: سازمان ملی حمل و نقل در حال بررسی سقوط هواپیمایی است که طبق گفته‌ها، این هواپیما مربوط به هواپیمای خورشیدی شرکت گوگل است که وظیفه توزیع رایگان اینترنت را دارد. گوگل اخیراً شرکت هواپیمایی Titan Aerospace را تصاحب کرده بود که به واسطه آن هواپیمایی با ۵۰ متر عرض را توسعه داد. هدف از ساخت این هواپیما ارائه رایگان اینترنت به طور گسترده اعلام شده بود. این هواپیمای خورشیدی بلافاصله پس از پرواز سقوط کرده است. این حادثه در روز اول ماه می و در یک فرودگاه خصوصی در شهر Albuquerque رخ داده و هیچ صدمه‌ای گزارش نشده است.
یکی از سخنگویان شرکت گوگل در خصوص این حادثه گفت: اگرچه نمونه اولیه از هواپیمای اینترنتی ما سقوط کرد، اما ما هنوز هم در تصمیم خود در خصوص ارائه اینترنت و کمک به مردم توسط این هواپیما مصمم هستیم.


آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های اپل
استریت: سه‌شنبه یکی از کارخانه‌های اپل در آریزونا که برای تولید صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌گرفت طعمه حریق شد. در پی این اتفاق، سهام اپل اندکی سقوط را تجربه کرد و با کاهش 2 /2‌درصدی به 62 /129 دلار رسید. در جریان این آتش‌سوزی هیچ‌کس آسیبی ندیده است. اپل در ماه فوریه اعلام کرده بود قصد دارد به صرف مبلغ دو میلیارد دلار از این ساختمان به عنوان مرکز داده خود استفاده کند. این کارخانه در سال 2013 برای تولید پنل‌های خورشیدی خریداری شده بود که پس از مدتی به کارخانه تولید صفحه نمایش بدل شده بود.
بعد از این آتش‌سوزی از 19 سرمایه‌گذار میلیاردر اپل، سه سرمایه‌گذار سهام خود را بیرون کشیده‌اند و در حال حاضر تنها 16 سرمایه‌گذار باقی مانده‌اند. این حریق روی سقف کارخانه به اندازه 12 هکتار اتفاق افتاده است و خسارات جدی به این کارخانه وارد کرده است.


رونمایی ایسوس از ZenWatch 2
اننتک: ایسوس در نمایشگاه Computex 2015 از نسل دوم ساعت هوشمند خود با نام ZenWatch2 رونمایی کرد. این ساعت هوشمند با فاصله بسیار کمی نسبت به نسل قبلی آن و با سخت‌افزار قوی‌تر معرفی شده است. ایسوس در IFA 2015 از ساعت هوشمند ZenWatch رونمایی کرده بود و حالا با فاصله کمی از نسل دوم این ساعت هوشمند در Computex 2015 رونمایی کرده است. این ساعت هوشمند به پردازنده ساخت شرکت کوالکام مجهز شده و صفحه‌نمایش آن از نوع AMOLED است. کمپانی تایوانی سازنده زن‌واچ از شیشه محافظ گوریلاگلس 5 /2D با لبه خمیده در این محصول بهره برده است تا در زمان لمس صفحه ‌نمایش با تیزی در لبه‌ها روبه‌رو نشده و حس خوبی به کاربر منتقل کند. زن‌واچ2 قرار است در دو سایز برای مردان و زنان و همین‌طور با بندهای مختلف چرمی، فلزی و پلاستیکی عرضه شود.


امکان افزودن فایل GIF به فیس‌بوک
پایگاه ورج: شبکه اجتماعی فیس‌بوک امکان اشتراک‌گذاری تصاویر GIF را اضافه کرد. از این پس اگر کاربران لینک فایل GIF را که در یک ‌هاست دیگر آپلود شده داخل استاتوس خود قرار دهند، فیس‌بوک به طور خودکار این فایل را شناسایی کرده و آن را منتشر خواهد کرد. تا به حال کاربران قادر بودند از طریق به اشتراک‌گذاری ویدئو و متن، احساسات و نظرات خود را منتشر کنند اما امکان اضافه کردن فایل‌های GIF به استاتوس‌ها وجود نداشت.
کاربران با عضو شدن در برخی سایت‌ها و با استفاده از برنامه‌های ارسال فید به وال فیس‌بوک، می‌توانند عکس‌های متحرکی را به استاتوس خود اضافه کنند. در حال حاضر صفحه‌های رسمی فیس‌بوک امکان استفاده از این قابلیت را ندارند و فقط برای کاربران معمولی فراهم شده است. البته هنوز علت اینکه برای این صفحات این امکان اضافه نشده، توضیحی داده نشده است.


همکاری GoPro با گوگل
پایگاه ورج:
گوگل از ابزار جدیدی برای تهیه محتوای واقعیت مجازی رونمایی کرد که با همکاری GoPro ساخته می‌شود و در حقیقت آرایه‌ای متشکل از ۱۶ دوربین است. این حلقه با مشارکت گوگل و GoPro ساخته شده است و هدف از ساخت آن تولید محتوای تصویری سازگار با واقعیت مجازی سه بعدی است.
GoPro در شاخه دوربین‌های اکشن‌کم، رهبر و پیش‌رو است و با این همکاری در زمینه تولید محتوای واقعیت مجازی از دیگران جلو می‌افتد. ویدئوهای گرفته‌شده توسط این ۱۶ دوربین توسط نرم‌افزار خاصی پردازش شده و در نهایت پس از همگام‌سازی، به محتوای قابل مشاهده در هدست‌های واقعیت مجازی از جمله Cardboard تبدیل می‌شود. حلقه‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید علاوه بر قرار دادن ۱۶ دوربین امکان همگام‌سازی تصاویر دوربین‌ها را میسر می‌کند. برای ۱۶ دوربین باتری با ظرفیت قابل ملاحظه‌ای نیز باید در نظر گرفته شود.


درآمد کلان انویدیا از محاسبات ابری
رویترز: شرکت آمریکایی انویدیا که در زمینه تولید چیپ فعالیت دارد، اعلام کرده که انتظار دارد با افزایش تقاضا برای تحلیل داده‌های انبوه و در نتیجه رشد بازار چیپ‌های گرافیکی، درآمد حاصل از محاسبات ابری خود را ظرف دو تا سه سال آینده به رقم یک میلیارد دلار برساند. پردازش ابری سریع‌ترین رشد را در میان حوزه‌های مختلف فعالیت این شرکت دارد و طبق اعلام جن سان هنگ مدیرعامل انویدیا پیش از برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس در تایوان، درآمد آن در این بخش سالانه بین ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
شایان ذکر است که این کمپانی در زمینه تولید چیپ برای انجام عملیات‌های محاسباتی و ساخت پردازنده‌های گرافیکی فعالیت دارد. این شرکت همچنین به تازگی همکاری با تسلا را آغاز کرده و قصد دارد برای اتومبیل‌های تولیدی آن پردازنده گرافیکی تولید کند.


تلفن‌های پروژه آرا آمدند
پایگاه ورج:
در مراسم مربوط به بخش ATAP تکنولوژی و پروژه‌های پیشرفته از کنفرانس گوگل I /O، یکی از مهندسین گوگل به نام آقای رافا کامارگو، نحوه اسمبل کردن و همچنین عملکرد پروژه Ara را به نمایش درآورد. پروژه آرا سال گذشته معرفی شد و اهداف بسیار جالبی را دنبال می‌کند.
این پروژه متشکل از موبایل‌هایی است که کاربران می‌توانند به راحتی هر چه تمام‌تر و بدون داشتن دانش سخت‌افزاری، قطعات آنها را تعویض کرده و ارتقا دهد تا نیازی به خرید یک موبایل کاملاً جدید و پرداخت هزینه‌ای گزاف نداشته باشد. قطعاتی نظیر پردازنده، دوربین و باتری به راحتی در موبایل‌های مبتنی بر پروژه آرا قابل تعویض هستند. کامارگو در برابر دوربین‌های خبرنگاران، اجزای مختلف موبایل را به هم متصل کرده و سپس آن را روشن کرد.


نسخه نهایی ویندوز 10، مرداد می‌آید
پی‌سی‌ورد: مایکروسافت رسماً اعلام کرد کاربران می‌توانند نسخه جدید ویندوز این کمپانی یا همان ویندوز 10 را از 29 جولای یا 7 مردادماه دانلود کنند.
مایکروسافتی‌ها اعلام کرده‌اند اولویت دانلود با افرادی است که برای به‌روزرسانی ویندوز7 یا ویندوز 1 /8 خود ثبت نام کرده‌اند. البته مایکروسافت در این تاریخ ویندوز 10 برای موبایل را عرضه نخواهد کرد. آنها در پست خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که در تاریخ مورد اشاره این نسخه از ویندوز فقط برای کامپیوترهای خانگی منتشر خواهد شد. همچنین این کمپانی اشاره‌ای به عرضه دو نسخه Home و Professional نکرده، اما می‌توان انتظار داشت که هر دو نسخه در 7 مردادماه در اختیار کاربران قرار گیرد. تری میرسون، قائم‌مقام مایکروسافت در بخش توسعه سیستم‌عامل‌ها اعلام کرده که این به‌روزرسانی به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.


چیپ‌های کامپیوتری چوبی هم آمد
گیزمودو: دانشمندان دانشگاه Wisconsin با همکاری بخش تحقیقات سازمان کشاورزی ایالات متحده تلاش دارند چیپ‌های نیمه‌هادی از جنس چوب را توسعه دهند و امروز نیز در مجله Nature Communications، مقاله‌ای در همین خصوص به چاپ رساندند. بیشتر چیپ‌های کامپیوتری متشکل از بخشی به نام «لایه پشتیبان» هستند که در اصل نگهدارنده اجزای اصلی روی یک سطح است.
محققان موفق شدند این لایه را با یک لایه تجزیه‌پذیر که از جنس چوب ساخته شده جایگزین کنند، مواد جایگزین شده قابل انعطاف بوده و از نانوفیبرهای ویژه‌ای به نام CNF ساخته شده‌اند. پروفسور Zhenqiang Ma، که در اصل رهبری تیم محققان را بر عهده دارد، می‌گوید: چیپ‌های تولید‌شده با این روش اکنون بسیار امن بوده و می‌توانند در جنگل نیز مورد استفاده قرار گیرند و حتی در میان قارچ‌ها نیز به کار خود ادامه دهند.


پهپادی که بعد از ماموریت خود را نابود می‌کند
انگجت: محققان روباتیک دانشگاه MIT همواره به خاطر نوآوری‌های بی‌مانند خود را در سر خط خبرهای روز دنیا قرار می‌دهند و این بار اما به خاطر ساخت نوعی پهپاد بسیار کوچک خبرساز شده‌اند. این روبات کوچک یک‌سوم گرم وزن دارد و طول آن تنها 7 /1 سانتیمتر است.
پهپاد مورد بحث زمانی که فعالیت خود را شروع نکرده به شکل یک کاغذ صاف و مسطح است، اما پس از آنکه از طریق یک منبع حرارتی کوچک فعال شد، شکلی پیچیده به خود می‌گیرد و آنگاه است که می‌تواند با سرعتی معادل سه سانتیمتر در ثانیه حرکت و حتی شنا کند. پس از آنکه کارتان با این روبات تمام شد می‌توانید آن را به داخل محلول استون بیندازید، به این ترتیب کلیه ساختارهای خارجی آن حل می‌شوند و صرفاً آهنربایش باقی می‌ماند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها