شناسه خبر : 16839 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی

سرعت اینترنت در ایران

اگر از کاربران اینترنت هستید به احتمال زیاد یکی از دغدغه‌های همیشگی شما سرعت اینترنت بوده است. البته با مرور سال‌های اخیر رفته‌رفته از این نگرانی کاسته شده و روند رو به بهبود سرعت اینترنت را شاهد بوده‌ایم.

محمدرضا ازلی

اگر از کاربران اینترنت هستید به احتمال زیاد یکی از دغدغه‌های همیشگی شما سرعت اینترنت بوده است. البته با مرور سال‌های اخیر رفته‌رفته از این نگرانی کاسته شده و روند رو به بهبود سرعت اینترنت را شاهد بوده‌ایم. به عنوان مثال مدت زمان زیادی نمی‌گذرد که اینترنت روی موبایل هم عرضه شده و شما امروزه حتی به اینترنت پرسرعت هم از طریق این دستگاه دسترسی دارید. البته منظور ما از اینترنت پرسرعت 3G اما با سرعت محدودشده در ایران است.
آکامی، که یک شبکه تحویل محتوا در اینترنت است و در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب‌سایت‌های با ترافیک بالا و وب‌سایت‌های جهانی مانند گوگل، یاهو، فیس‌بوک و... بسیار تاثیرگذار است، تعریف دیگری از اینترنت پرسرعت ارائه می‌دهد. آکامی اینترنت بالای چهار مگابیت بر ثانیه را پهن‌باند یا همان پرسرعت می‌نامد و اینترنت بالای 10 مگابیت بر ثانیه را پهن‌باند بالا می‌نامد.
آکامی سالانه آمارهایی در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت، حملات اینترنتی و سرعت اینترنت بر مبنای منطقه جغرافیایی و کشورهای واجد شرایط ارائه می‌دهد. در آمار منتشرشده امسال تغییرات متوسط سرعت اتصال به اینترنت، به صورت فصلی 8/1 درصد، سالانه 24 درصد و متوسط سرعت اتصال سه‌ماهه اول سال 2014 در جهان 9/3 مگابیت بر ثانیه اعلام شده است. کشورهای کره جنوبی با 6/23، ژاپن 6/14 و هنگ‌کنگ با 3/13 مگابیت بر ثانیه در رتبه‌های اول بیشترین متوسط سرعت اینترنت جهان قرار گرفتند. تغییرات متوسط حداکثر سرعت اتصال به اینترنت نیز به صورت فصلی 6/8- درصد، سالانه 13 درصد و متوسط حداکثر سرعت اتصال سه‌ماهه اول سال 2014 در جهان 2/21 مگابیت بر ثانیه عنوان شده است. همچنین در رتبه‌بندی متوسط حداکثر سرعت اینترنت در جهان کشورهای کره جنوبی با 5/68، هنگ‌کنگ 66 و سنگاپور 7/57 مگابیت بر ثانیه در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. اکثر کشورهای همسایه ما در وضعیت بهتری نسبت به ما به سر می‌برند. به عنوان مثال ترکیه رشد 65‌درصدی نسبت به سال قبل داشته است. در حال حاضر پهنای باند کشور چیزی حدود 120 تا 130 گیگابیت است که این پهنای باند کمتر از حد نیاز برای کشور است و برای تامین نیاز کاربران و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی باید به 1000 گیگابیت برسد. دست‌اندرکاران چندین علت برای عقب‌ماندگی ما در این حوزه را یادآور می‌شوند. به عنوان مثال نداشتن شبکه ملی داخلی یکی از دلایل به وجود آمدن ترافیک در اینترنت ایران است و اگر شبکه ملی راه‌اندازی شود برای استفاده از سایت‌ها و سرویس‌های داخلی نیازی به استفاده از پهنای باند بین‌المللی نیست و تنها برای سایت‌ها و سرویس‌های خارجی از اینترنت استفاده می‌شود. یکی از موارد دیگر پهنای باند است و باید این پهنای باند برای استفاده کاربران تامین شود.
به زعم کارشناسان آمدن نسل سوم به اینترنت شبکه موبایل کشور را هم می‌توان اتفاقی خوب و هم اتفاقی بد دانست. خوب از این جهت که آمدن این تکنولوژی باعث پیشرفت و جهشی در عرصه اینترنت‌های موبایل بود و بد به این علت که تنها در انحصار یک اپراتور قرار گرفت. زمانی که نسل 3 به ایران وارد ‌شد در اروپا نسل 4 در حال راه‌اندازی بود و انحصار آن باعث شد آمدن نسل‌های بعدی هم به تعویق بیفتد. در چند ماه آینده انحصار اپراتور سوم به پایان می‌رسد و تازه قرار است اپراتورهای اول و دوم هم اینترنت 3G بدهند. حال دوباره در حالی اینترنت 3G در ایران در دسترس همه قرار خواهد گرفت که در کشورهای توسعه‌یافته زمزمه‌های راه‌اندازی نسل پنجم به گوش می‌رسد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها