شناسه خبر : 14835 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازتاب ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند در رسانه‌ها

جای تعجب ندارد که در وضع موجود(وضعیت برنامه هسته‌ای) ایران، استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند برای مسوولانی که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دارند، ممنوع شود.

انگجت و AFP
جای تعجب ندارد که در وضع موجود (وضعیت برنامه هسته‌ای) ایران، استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند برای مسوولانی که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دارند، ممنوع شود. سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران گفته است که تلفن‌های هوشمند، دارای مجموعه‌ای از خطرات امنیتی هستند. آنها اغلب اطلاعات را در فضای ابری ذخیره می‌کنند و استدلال ممنوع‌ کردن استفاده از تلفن‌های هوشمند این است که دسترسی به این اطلاعات ساده است اما پاک کردن‌شان بسیار سخت است. البته هیچ ممانعتی برای استفاده از تلفن همراه هوشمند برای زندگی خصوصی این مقامات وجود ندارد. این محدودیت‌ها برای این است که بار دیگر مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به علت هک‌های سایبری به تعویق نیفتد. مقامات سوئیسی و اتریشی در همین بازه از مذاکرات اعلام کرده بودند کاوشگرهایی برای بررسی وجود عوامل جاسوسی در هتل‌های برگزارکننده مذاکرات به کار گرفته‌اند.

ایسنا
سردار غلامرضا جلالی در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه درباره استفاده مسوولان از گوشی‌های هوشمند اظهار کرد: برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که در حال ارسال برای تصویب است. زیرا مسوولانی که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دارند مجاز نیستند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند و برای این دست کارکردهای اداری طبقه‌بندی‌شده باید از سایر گوشی‌ها استفاده کنند.
او ادامه داد: معمولاً از اطلاعاتی که وارد گوشی‌های هوشمند می‌شود یک بک‌آپ گرفته می‌شود که دیگر قابلیت حذف آن وجود ندارد و به نوعی شرکت‌های سازنده به آن اطلاعات دسترسی دارند، پس کسانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند باید بدانند که اطلاعاتی که در گوشی خود دارند به راحتی در اختیار شرکت‌های سازنده قرار می‌گیرد.
ایران یک‌بار تجربه کشف ویروس استاکس‌نت را داشته و جلالی گفته بود: استاکس‌نت قدرت تخریب مراکز هسته‌ای، اسکادا و اتوپایلوت را داشت که خوشبختانه توانستیم آن را کنترل و خنثی کنیم.
او با اشاره به اینکه در مورد ویروس استاکس نت یک تعامل جهانی علیه ایران صورت گرفت، تصریح کرد: وقتی ما خبر کشف این ویروس را اعلام کردیم چند مرکز پایش بلافاصله گزارش مفصل 700 صفحه‌ای درباره آن ارائه کردند که نشان می‌داد از این موضوع اطلاع داشتند و آن را تشخیص داده بودند چون ارائه چنین گزارش مفصلی دست‌کم سه ماه زمان می‌برد. وقتی ما خبر کشف استاکس‌نت را اعلام کردیم آنها گزارش خود را ارائه کردند و این کار نشان می‌داد که یک نوع پروتکل امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.
جلالی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های سایبری ایران با سایر کشورها اظهار کرد: هنوز اقدام رسمی در این زمینه انجام نشده ولی احساس ضرورت صورت گرفته است و مثلاً در مذاکرات وزیر دفاع ما و وزیر دفاع روسیه در زمینه همکاری دیپلماسی سایبری توافقاتی انجام شد. معمولاً کشورهایی که منافع‌شان در فضای سایبری توسط آمریکایی‌ها تهدید می‌شود تلاش می‌کنند با یکدیگر همکاری کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها