شناسه خبر : 13391 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روبات خزنده

مارها پا ندارند و در نگاه اول ممکن است فکر کنید به سختی می‌توانند جا به جا شوند اما آیا می‌دانستید برخی از آنها می‌توانند شنا کنند، از درخت بالا بروند، حتی گونه‌هایی از آنها می‌توانند همانند هواپیمای بدون موتور در هوا سر بخورند.

مارها پا ندارند و در نگاه اول ممکن است فکر کنید به سختی می‌توانند جا به جا شوند اما آیا می‌دانستید برخی از آنها می‌توانند شنا کنند، از درخت بالا بروند، حتی گونه‌هایی از آنها می‌توانند همانند هواپیمای بدون موتور در هوا سر بخورند. حال فرض کنید روباتی طراحی شود که گستردگی انواع حرکت مارها را داشته باشد. Modsnake نام روبات چند‌تکه‌ای است که در دانشگاه کارنگی‌ملون طراحی شده است و کار توسعه آن هنوز ادامه دارد. اخیراً با کمک دانشگاه‌های جورجیاتک، اورگان و باغ‌وحش آتلانتا، این روبات می‌تواند نوع حرکت حیوانات کج‌رو را نیز یاد بگیرد. با اینکه حرکت کج‌رو Modsnake از مار واقعی الهام گرفته شده بود، اما حرکتش دقیقاً همانند حرکت کج‌رو مار واقعی نبود، در واقع این روبات از دو حرکت افقی و عمودی سینوسی برای حرکت کج‌رو استفاده می‌کرد.
اگر Modsnake بر روی سطح شیب‌دار شنی قرار گیرد، قسمتی از بدنه آن در شن فرو می‌رود که مار واقعی این‌گونه نیست. عملاً این روبات در حرکت بر روی شن و سطوح شیب‌دار شنی مشکل دارد. اما مار واقعی بدن خود را به بیرون کشیده و آن را پایین نگه می‌دارد. مار با یکسری از حرکات سینوسی و نگه داشتن قسمتی از بدن خود بر روی زمین در حالی که با قسمت‌های دیگری از بدنش خود را بالا می‌کشد خود را به جلو می‌کشد و سطح تماس بدن خود را با زمین بیشتر می‌کند. لازم به ذکر است که حمید مروی دانشجوی پست‌دکترای دانشگاه کارنگی‌ملون در زمان دوره دکترای خود در جورجیاتک بر روی این پروژه کار کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها