شناسه خبر : 13168 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روباتی که در مسابقات روباتیک زمین خورد و برخاست

روبات انسان‌نما

در چالش روبات‌های ۲۰۱۵، هفته گذشته روبات دارپا سوار بر یک خودرو به نام Red UTV(خودروهای تفریحی) شد و با آن رانندگی کرد.

در چالش روبات‌های 2015، هفته گذشته روبات دارپا سوار بر یک خودرو به نام Red UTV (خودروهای تفریحی) شد و با آن رانندگی کرد. این روبات، خودرو را تا مقابل یک ساختمان که به صورت حادثه‌دیده شبیه‌سازی شده بود راند و سپس از خودرو پیاده شد. البته هنگام پیاده شدن از خودرو این روبات به زمین افتاد و چنددقیقه‌ای طول کشید تا دوباره بلند شود. این روبات بیش از 6 فوت یعنی 187 سانتیمتر قد دارد. در تمام این مدت شش تن از محققان سازنده این روبات همچون پدر و مادری دلسوز که نگران فرزند خود هستند، نگران بودند مبادا روبات‌شان دیگر بلند نشود یا دیر بلند شود. روبات هنگام پیاده شدن از خودرو کنترل خود را از دست داده بود و یک پا را اشتباه گذاشته بود و همین سبب شده بود تا با صورت به زمین بخورد.
راس تدارک، استاد علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی دانشگاه MIT گفته است: در لحظه‌ای که روبات‌مان به زمین خورد دلم شکست. وی در ادامه نیز می‌گوید: من ساعت‌های زیادی را با این روبات گذرانده‌ام. فکر نمی‌کنم او یک انسان یا چیز دیگری است اما به هر حال خیلی او را دوست دارم. این اولین بار بود که می‌دیدم او این‌گونه و با صورت به زمین می‌خورد و نمی‌دانستم اگر بلند نشود چه اتفاقی خواهد افتاد. اما او نشان داد زود برمی‌گردد و روی پای خود می‌ایستد.
بعد از این زمین خوردن متاسفانه روبات از ناحیه مچ دست دچار آسیب شد اما توانست روی پای خود بایستد. البته این در حالی است که بسیاری از کارهای باقی‌مانده که قرار بود روبات انجام دهد، باید با دست انجام می‌شد. خوشبختانه نرم‌افزاری که این تیم طراحی کرده بود یک برنامه بسیار هوشمند بود و می‌توانست بداهه تصمیم بگیرد که چه باید کرد. روبات پس از برخاستن اعلام کرد که دست چپش آسیب دیده اما دست و بازوی راستش کاملاً سالم است. بنابراین تیم روباتیک دست چپ را کاملاً خاموش کردند.
وقتی روبات بلند شد حضار او را تشویق می‌کردند و برای مرحله بعد باید از چهار پله بالا می‌رفت. در حالت معمول رابطه روبات و انسان، مانند رابطه انسان سالم با یک فرد ناتوان‌تر است اما در مسابقه اخیر روبات‌ها رابطه به یک رابطه فرمان‌دهنده و انجام‌دهنده بدل شده است. نکته‌ای که باید یادآور شویم این است که هنگامی که روبات به زمین افتاده بود هیچ‌کس او را کنترل نمی‌کرد و خود او بود که از زمین برخاست. او تنها به درک کدهایی که از اطراف خود می‌گیرد، بسنده کرده و توانسته بود بلند شود. اطلس یکی از هفت روبات انسان‌نمایی است که تاکنون بوستون داینامیک ارائه کرده است. این تیم معتقد است روباتش جهان را طور دیگری درک می‌کند و طور دیگری گام برمی‌دارد.






دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها