شناسه خبر : 11014 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیرعامل مایکروسافت کنار رفت

بازنشستگی یا بازنشستگی اجباری؟

استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت طرح‌های مهمی برای توسعه برند مایکروسافت در ذهن داشت. طرح‌هایی که مایکروسافت را از یک برند بزرگ فعال در عرصه نرم‌افزار به یک شرکت فعال در عرصه خدمات‌رسانی و تولید‌کننده قطعات تکنولوژی در جهان تبدیل می‌کند.

مونا مشهدی‌رجبی

استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت طرح‌های مهمی برای توسعه برند مایکروسافت در ذهن داشت. طرح‌هایی که مایکروسافت را از یک برند بزرگ فعال در عرصه نرم‌افزار به یک شرکت فعال در عرصه خدمات‌رسانی و تولید‌کننده قطعات تکنولوژی در جهان تبدیل می‌کند. طرح‌هایی که گام‌های اولیه آن در ماه‌ها و هفته‌های اخیر برداشته شد و بنیانگذار آن در فاصله زمانی کوتاهی خبر از کناره‌گیری از کار و واگذاری آن به جوانان باتجربه در این عرصه داد. درست شش هفته بعد از رونمایی از طرح بزرگ و ارزشمند مایکروسافت که به زعم بسیاری از تحلیلگران اقتصادی جهشی بزرگ در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی در جهان محسوب می‌شود، استیو بالمر رسماً اعلام کرد که ظرف یک سال آینده بازنشسته می‌شود. این خبر مدیرعامل تازه این برند مطرح فعال در حوزه تکنولوژی را در شرایط ویژه‌ای قرار می‌دهد. در نتیجه تلاش‌های این مدیر ارشد مایکروسافت به جای یک برند فعال در حوزه نرم‌افزار به برندی مطرح در عرصه سخت‌افزار و خدمات‌رسانی در حوزه تکنولوژی بدل شده است. اگرچه فروش پایین تبلت‌های تازه تولید این برند در کنار شکست این برند در فروش گوشی‌های هوشمند و جست‌وجو‌های آنلاین در فضای مجازی سبب شده است تا در مورد آینده این طرح‌های تازه پیشنهاد شده در آمریکا تردیدهای زیادی وجود داشته باشد. کایت هایلین یکی از تحلیلگران بازار تکنولوژی می‌گوید: در اینکه بالمر با تمام توان در این شرکت کار کرد تردیدی وجود ندارد ولی نتیجه تلاش‌های او در عرصه مالی و اقتصادی شرکت چشمگیر نبوده است و این مساله باعث کاهش سودآوری سهامداران و حتی سرمایه‌گذاران بزرگی شده است که در بدو حضورشان آینده شرکت به خطر می‌افتد. او یک جای مسیر را اشتباه رفت و این وظیفه مدیر بعدی است که نشان دهد کجای راه اشتباه طی شده است.
سالیان سال سرمایه‌گذاران از مایکروسافت می‌خواستند تا تمرکز خود را از روی پروژه‌های کم‌سود و بی‌نتیجه خارج کنند و به جای آن روی پروژه‌های سودآوری از جمله عرضه ویندوزها و نرم‌افزارهای آفیس و ... تمرکز کنند. اما تلاش‌های آنها نتیجه‌ای نداشت و حتی موجب نشد تا بخشی از سودهای کلانی که این برند در سال‌های گذشته به دست آورده بود به سهامداران خرد این برند برسد.
آمارها نشان می‌دهد طی دو سال گذشته مایکروسافت تقریباً سه میلیارد دلار به دلیل عرضه موتور جست‌وجوی بینگ (bing.com) و دیگر پروژه‌های اینترنتی از دست داد که این زیان در کنار زیان شش میلیارد‌دلاری مایکروسافت به دلیل عدم کسب سود از محل تبلیغات در سایت‌های خود بوده است. از طرف دیگر در سال گذشته به دلیل فروش اندک تبلت‌های سورفیس که تولید سال 2012 میلادی بود بالغ بر 900میلیون دلار هزینه متحمل شد.
حال شرکت مایکروسافت اعلام کرده است سیاست‌های خود را کاملاً تغییر می‌دهد و با این تغییر جهت‌گیری به سمت سودآوری بیشتر و درآمدزایی حرکت می‌کند. این برند مطرح دنیا در نظر دارد با تمرکز روی ایده‌ها و طرح‌های بالمر زمینه را برای رشد خود فراهم کند. جان تامسون رئیس کمیته انتخاب مدیرعامل جدید برای مایکروسافت می‌گوید: بالمر نقطه عطفی در فعالیت شرکت ما بود و طرح‌هایی که در جهت توسعه بازار مصرف و بازار هدف ارائه داد طرح‌های کارآمدی بود. ما در نظر داریم این طرح‌ها را اجرا کنیم و مدیری که بعد از بالمر به این سمت انتخاب می‌شود هم ملتزم به اجرای تمامی جزییات این طرح و استفاده از راهنمایی‌های شخص بالمر به عنوان مشاور ارشد است.
وی ادامه داد: ما برای جانشینی بالمر گزینه‌های مختلفی داریم. از جمله این گزینه‌ها می‌توان به ساتیا نادلا اشاره کرد که سال‌ها در شرکت سابقه همکاری در بخش بازرگانی را دارد و در مورد پیچیدگی‌های بازار و عملکرد آن در سال‌های اخیر و تقاضا برای محصولات مختلف در بازار مصرف اطلاع دارد یا افرادی که در تیم عرضه ویندوزهای تازه به بازار کار می‌کنند. اما نکته مهم اینجاست که شرکت نیاز به یک هوای جدید و تنفس عمیق دارد. ما باید فردی را به عنوان مدیرعامل تازه خود برگزینیم که بتواند با استراتژی عمل کند و دیدگاهی در مورد وضعیت برند و آینده آن در خارج از فضای شرکت ارائه دهد. به نظر می‌رسد انتخاب مدیری از میان مدیران ارشد و توانمند خارج از مجموعه مفیدتر از انتخاب از میان اعضای داخلی است. ما می‌خواهیم همواره رشد کنیم و این رشد تنها به مدد نیروهای تازه‌نفس و تفکرهای جدید و دیدگاه‌های نو محقق می‌شود.

بازار سهام مایکروسافت
طی یک دهه گذشته ارزش سهام شرکت مایکروسافت بدون تغییر باقی مانده است و به همین دلیل سهامداران این برند درخواست کرده‌اند تا از طریق عرضه بخش بیشتری از سهام با قیمت پایین زمینه افزایش سودآوری آنها از محل سرمایه‌گذاری در مایکروسافت فراهم شود. در سال 2004 میلادی این برند در پاسخ به درخواست سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سهام به سهامداران بزرگ خود با قیمت سه دلار به ازای هر سهم کرد و همین مساله سبب شد تا میزان سهام این برند در بازار سه برابر شود. ولی این طرح هم باعث رضایت سهامداران نشد و آنها هنوز هم خواستار دریافت سهم بیشتری از درآمد و سودآوری این برند هستند زیرا معتقدند دلیل رشد اقتصادی و سودآوری برند سرمایه‌هایی است که آنها به چرخه فعالیت صنعتی مایکروسافت تزریق می‌کنند. هم‌اکنون حجم نقدینگی و سرمایه‌های برند مایکروسافت در دنیا بالغ بر 77 میلیارد دلار است که هفت میلیارد آن در آمریکا و بقیه در دیگر کشورهای جهان قرار دارد. ریک شرلاند تحلیلگر اقتصادی در مرکز مطالعاتی نومورا معتقد است اگر بازنشستگی بالمر به این معنا باشد که شرکت به نظر سهامداران و حمایت‌کنندگان از خود توجه می‌کند، بنابراین در فاصله زمانی کوتاهی بعد از این بازنشستگی بازخرید اوراق سهام و افزایش واگذاری سود به سهامداران به زودی آغاز می‌شود و حتی ممکن است این طرح تا 19 سپتامبر که گردهمایی سالانه مایکروسافت با اقتصاددانان و تحلیلگران اقتصادی و بازاری برگزار می‌شود، به اجرا درآید.

بحران در شرکت مایکروسافت در شرایطی اهمیت بیشتری پیدا کرد که رقبای این برند در بازار جهانی به خصوص شرکت اپل توانست رشد قابل توجهی را تجربه کند. عرضه انواع گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایی که هر یک سهم بزرگی از بازار مصرف را به خود اختصاص داده بودند مساله‌ای بود که نمی‌توانست نادیده گرفته شود و نشان می‌داد که بحران مدیریتی و زیر‌ساختی در این برند وجود دارد. به هر حال بالمر که تنها چهار درصد از سهام این برندمطرح را دارد در سخنرانی‌های گذشته همواره در مورد تمایلش به ادامه همکاری با مایکروسافت سخن گفته بود و این بازنشستگی ناگهانی و بدون اطلاع قبلی در شرایط فعلی شرکت که زیان‌دهی‌اش به اوج رسیده این گمانه‌زنی‌ها را ایجاد می‌کند که بالمر تحت فشار کمیته‌های سیاستگذاری و تصمیم‌گیری مایکروسافت از سمتش کناره‌گیری کرده است. اولین نشانه‌های نارضایتی نسبت به عملکرد اقتصادی بالمر در سال 2010 میلادی در میان اعضای کمیته سیاستگذاری مایکروسافت مشاهده شد. در آن زمان کاهش سودآوری و درآمد مایکروسافت سبب شد پاداش بسیار اندکی به بالمر داده شود. پاداشی که در مقایسه با پاداش‌های گذشته‌ای که به مدیران ارشد این برند داده می‌شد یا پاداش‌هایی که به مدیران اپل می‌دادند اصلاً قابل مقایسه نبود. در همین دوره بود که اخباری در مورد جایگزین احتمالی بالمر در رسانه‌ها منتشر شد اگرچه به سرعت صحبت در این زمینه پایان یافت و فضای بازار به آرامش بازگشت. ولی افراد آگاه در این زمینه می‌گویند از آن سال تاکنون مطالعه در مورد گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی بالمر ادامه دارد و نتیجه اغلب مطالعات این بود که باید نیرویی تازه‌نفس با دیدگاه‌های روشن و متفاوت برای این سمت برگزیده شود. خلاصه همراه شدن موفقیت ویندوز‌8 با شکست بزرگ این برند در حوزه فروش تبلت‌های سورفیس موجب شد دوباره بحث کناره‌گیری بالمر مطرح شود. البته این طرح از سه ماه قبل توسط شخص او پیشنهاد شده بود و رشد درآمد و سودآوری این برند در ماه جولای سال 2013 میلادی سبب شد بالمر زمان را برای بازنشستگی مناسب ارزیابی کند. براد سیلور برگ یکی از مدیران ارشد تیم عرضه ویندوز‌8 در این مورد می‌گوید: «من نمی‌دانم آیا فردی می‌تواند وظایف بالمر را بهتر از او انجام دهد یا خیر زیرا وظایف او بسیار بزرگ و مهم بودند و انجام آن کارها بسیار دشوار است ولی مطمئن هستم که برای تغییر مسیر شرکت و آغاز سودآوری و رشد باید مسیر حرکت را تغییر داد. باید دیدگاه‌های تازه به کار برد و ایده‌های جدید را وارد جریان کاری کرد. البته تداوم طرح‌هایی که توسط بالمر پیشنهاد و تصویب شد هم باید در نظر گرفته شود، زیرا این طرح‌ها به دنبال سال‌ها مطالعه و تجربه ایجاد شده بود ولی نکته مهم تغییری زیر‌بنایی و اساسی در طراحی و بازار کار شرکت مایکروسافت است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها