شناسه خبر : 9890 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تدابیر برجامی اوباما

اندوه عمومی در پی رویدادهایی غم‌انگیز

روزهای آغازین آذرماه سال ۱۳۹۵ برای ایرانیان روزهای خوش‌یمنی نبود. از سویی پس از برگزاری باشکوه اربعین حسینی، نیروهای گروه تکفیری داعش در اقدامی کور با انفجار یک پمپ‌بنزین در حله عراق حدود ۷۰ نفر از هم‌میهنانمان را به خاک و خون کشیدند، از سوی دیگر در تصادف قطار در نزدیکی سمنان بیش از ۴۵ مسافر قربانی شدند. در این ایام چند چهره مشهور و تاثیرگذار نیز به دیار باقی شتافتند.

روزهای آغازین آذرماه سال 1395 برای ایرانیان روزهای خوش‌یمنی نبود. از سویی پس از برگزاری باشکوه اربعین حسینی، نیروهای گروه تکفیری داعش در اقدامی کور با انفجار یک پمپ‌بنزین در حله عراق حدود 70 نفر از هم‌میهنانمان را به خاک و خون کشیدند، از سوی دیگر در تصادف قطار در نزدیکی سمنان بیش از 45 مسافر قربانی شدند.
در این ایام چند چهره مشهور و تاثیرگذار نیز به دیار باقی شتافتند. یکی از این چهره‌ها آیت‌الله میرعبدالکریم موسوی‌اردبیلی یکی از مراجع تقلید تشیع بود که به علت مشکل قلبی و ریوی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود و در ۹۱سالگی در بیمارستانی در تهران دار فانی را وداع گفت. این چهره با اوج‌گیری انقلاب اسلامی و مهاجرت امام خمینی (ره) به پاریس در سال ۱۳۵۷، به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد. پس از انقلاب نیز امام خمینی (ره) نخست آیت‌الله موسوی‌اردبیلی را به دادستانی کل کشور و پس از شهادت آیت‌الله بهشتی، به ریاست دیوان‌عالی کشور منصوب کردند؛ به این ترتیب تا چند ماه پس از رحلت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ ریاست قوه قضائیه ایران را بر عهده داشت. از مهم‌ترین اقدامات او در این مدت، تجدیدنظر و بازنویسی قوانین قضایی ایران و تطبیق آن با فقه شیعه بود. ازجمله سایر سمت‌های او در این سال‌ها می‌توان به عضویت در نهادهای مهمی چون مجلس خبرگان قانون اساسی، شورای بازنگری قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و هیات‌‌امنای فرهنگستان علوم اشاره کرد. آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری نیز در پیامی درگذشت این مرجع تقلید را تسلیت گفتند. در مراسم تشییع این مرجع تقلید که در قم برگزار شد حسن روحانی و علی لاریجانی روسای‌جمهور و مجلس حضور یافتند. دولت نیز به این مناسبت دو روز عزای عمومی اعلام کرد. «اعتماد» در مطلبی با عنوان «رفتار عجیب صدا و سیما» به این عزای عمومی پرداخت و نوشت: «...با توجه به خبر رحلت عالم و مجتهد بزرگ آیت‌الله موسوی‌اردبیلی که رئیس‌جمهور به عنوان دومین مقام عالی کشور برای آن عزای عمومی اعلام کرد. با این‌همه در دو روز پنجشنبه و جمعه که به مناسبت درگذشت ایشان عزای عمومی اعلام شده بود فضای حاکم بر برنامه‌ها و اخبار صدا و سیما هیچ نشانه‌ای از عزادار بودن را در خود نداشت که این بی‌توجهی تامل‌برانگیز است.... انتظار می‌رفت در ۴۸ساعتی که رئیس‌جمهور به عنوان مقام دوم کشور عزای عمومی اعلام کردند نشانه‌ای از این امر در برنامه‌ها محسوس باشد که این‌گونه نبود...»
فردای روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی بسیاری از روزنامه‌ها تصویر آن مرحوم را روی صفحه نخست خود بردند، این اتفاق چند روز بعد با انتشار خبر درگذشت فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا نیز تکرار شد و بخش عمده روزنامه‌های ایران عکس نخست خود را به فیدل اختصاص دادند.
هفته پیش از سوی برخی رسانه‌ها اعلام شد که دیوان عالی کشور حکم اعدام بابک زنجانی متهم فساد بزرگ نفتی را لغو کرده و نامبرده از اعدام نجات یافته است. اما غلامرضا انصاری، معاون دیوان عالی کشور و وکیل شرکت نفت در گفت‌وگو با «ایران» این خبر را تایید نکردند و از سوی دیگر وکیل مدافع متهم معتقد است در چند روز آینده حکم موکلش صادر خواهد شد.
به گزارش «ایران»، میلیاردر 45‌ساله نفتی به جرم اخلال در نظام اقتصادی، جعل اسناد و کلاهبرداری و بدهی 9 هزار میلیارد تومانی به شرکت نفت (بخشی از آن نیز پرداخت شده) به همراه دو همدستش با حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم شده و هم‌اکنون این پرونده مهم ملی در دیوان عالی کشور از نظر شکلی تحت رسیدگی است.
غلامرضا صادقی‌قهاری، یکی دیگر از وکلای شرکت نفت هم در گفت‌وگو با «ایران» در پاسخ به این سوال که آیا دیوان عالی کشور تصمیم خود را در خصوص پرونده بابک زنجانی گرفته یا نه، اظهار کرد: وقتی حکم لغو اعدام متهمان را در برخی از رسانه‌ها مشاهده کردم، برای پیگیری به دیوان عالی رفتم، اما متوجه شدم هیچ تصمیم و حکمی در خصوص این پرونده صادر و امضا نشده است و نمی‌دانم این مساله چگونه رسانه‌ای شده است. البته ما منتظر هستیم تا دیوان نتایج رسیدگی خود را در خصوص این پرونده مهم اعلام کند.

توقف بازداشت نماینده تهران
احضاریه دادسرا برای محمود صادقی، به ماجرایی منجر شد که در شامگاه یکشنبه هفته پیش و درحالی‌که مجلس و رسانه‌ها تعطیل بودند، روزی کم‌خبر را با شبی متفاوت همراه کرد. به گزارش «شرق» ماجرایی که هفته پیش محمود صادقی اعلام کرد با پیگیری رئیس مجلس خاتمه یافته، اما خبرگزاری‌های فارس و تسنیم به نقل از یک منبع آگاه نوشتند حکم جلب او همچنان پابرجاست. صادقی در صفحه شخصی خود در توئیتر از منتفی‌شدن حکم جلب خود با پیگیری مسوولان ذی‌ربط خبر داد و گفت قرار است موضوع مطابق قانون با اعلام به مجلس طبق نظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دنبال شود.
شامگاه یکشنبه بود که خبر رسید ماموران دادستانی با حکم جلب محمود صادقی به در منزل او رفته‌اند. به گفته صادقی، ماموران در مقابل منزل منتظر او بوده‌اند و زمانی که قصد ورود به منزل را داشته با حکم «جلب سیار» آن هم به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، به سراغش آمده‌اند. نماینده حقوقدان مجلس که عضو کانون وکلا نیز بوده است، با امتناع از همراهی ماموران به آنها هشدار می‌دهد که حق ورود به منزل را ندارند. پس از مقاومت صادقی و خانواده‌اش و انتقال او به داخل منزل بود که ماجرا به اطلاع رسانه‌ها رسید. در اندک زمانی، خبرگزاری‌ها و پیشتر از آنها شبکه‌های اجتماعی بودند که خبر تلاش برای بازداشت نماینده مردم را به صدر اخبار داخلی و حتی رسانه‌های خارجی رساندند. ماموران تا ساعتی پس از انتشار خبر هم در مقابل در منزل صادقی ایستاده بودند و تلاش‌های پارلمانی در همه سطوح برای جلوگیری از بازداشت ادامه داشت. اما همزمان با این تلاش‌ها که بدون وقفه از کانال علی مطهری و علی لاریجانی از یک‌سو و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری از سوی دیگر در جریان بود و تماس‌هایی که بین نمایندگان مختلف برقرار می‌شد تا برای نحوه مواجهه با موضوع، تصمیم‌گیری شود؛ ساعتی بعد و درحالی‌که سیدفرید موسوی و محمدجواد فتحی، نمایندگان مردم تهران و از اعضای فراکسیون امید، خود را به منزل صادقی رسانده بودند، رفته‌رفته تجمع مقابل منزل او هم شکل گرفت. در این دقایق دیگر خبری از حضور اتومبیل‌هایی که ماموران دادستانی در آن نشسته بودند، در مقابل منزل صادقی نبود. اما زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال مراجعه آنها با حکم ورود به منزل در حال شکل‌گیری بود. با گذشت یک ساعت، سرانجام برادر این نماینده، به همراه وکیل او و البته دو نماینده مردم تهران در میان تجمع‌کنندگان حاضر شدند و اعلام کردند موضوع بازداشت منتفی شده است. با این حال فردای آن روز «عباس جعفری‌دولت‌آبادی»، دادستان تهران اعلام کرد: «اقدامات محمود صادقی در مقاومت در برابر ماموران و تحریک افراد برای حضور و اجتماع در مقابل منزل وی، اخلال در نظم عمومی و جرم محسوب و بر اتهامات قبلی او افزوده خواهد شد.» به گزارش «تسنیم» او با بیان اینکه «نامبرده باید پاسخگو باشد»، افزود: «دستور جلب بازپرس به قوت خود باقی است. از آقای صادقی انتظار می‌رود به دستور قضایی احترام گذارد و خود را به مراجع قضایی معرفی ‌کند. در غیر این صورت ماموران موظف‌اند متهم را جلب و به دادسرا معرفی کنند.»

تدابیر اوباما برای تحکیم بیشتر برجام قبل از ترک کاخ سفید
نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و توافق هسته‌ای ایران پرداخت. به گزارش «انتخاب» در این مقاله آمده است: دونالد ترامپ می‌تواند توافقنامه را به هم بزند و ادعا کند ایران شرایط معاهده را نقض کرده است. در این صورت ممکن است پرونده دوباره به شورای امنیت سازمان ملل برود. ولی در حقیقت باقی کشورهای جهان دیگر به سخت‌تر کردن تحریم‌ها اعتقاد نخواهند داشت، زیرا قبل از توافق هسته‌ای نیز این کار را انجام داده بودند و مطمئن خواهند بود که این آمریکاست که روح توافقنامه را نقض کرده است.
در مقابل برخی منابع خبری در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده‌اند باراک اوباما پیش از ترک کاخ سفید، به دنبال اتخاذ تدابیری برای تحکیم بیشتر برجام است. به گزارش «تابناک» به نقل از وال‌استریت ژورنال، این منابع مدعی شده‌اند از جمله اقداماتی که اوباما در این جهت انجام خواهد داد، اعطای مجوزهای بیشتر به تجار آمریکایی برای ورود به بازارهای ایران و حذف برخی تحریم‌های اضافی آمریکا علیه ایران است؛ اقداماتی که به گفته این منبع، پیش از انتخاب ترامپ هم در جریان بوده و احتمالاً به گونه‌ای برجام را تحکیم خواهد کرد که تقریباً برگشت از آن برای دونالد ترامپ غیرممکن خواهد بود. این مقام ارشد به وال‌استریت ژورنال گفت: دولت ترامپ احتمالاً بعد از تحلیل توافق هسته‌ای، از پاره کردن آن منصرف خواهند شد. وال‌استریت ژورنال در پایان نوشت: اگر ترامپ در برهم زدن توافق هسته‌ای با موانع قانونی مواجه نشود و بتواند به راحتی آن را ملغی کند، مسوولیت این ماجرا بر عهده باراک اوباما خواهد بود، زیرا او نتوانسته است توافقی را که خود برای رسیدن به آن تلاش کرد، حفظ کند.

ولایت فقیه را مخالف آزادی بیان جلوه ندهیم
علی مطهری پس از چند روز سخنان دبیرکل جامعه روحانیت درباره خودش را پاسخ داد. بعد از ماجرای لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس در مشهد، محمدعلی موحدی‌کرمانی گفته بود که «سخنان او (علی مطهری) به صلاح کشور نیست. مطهری ابتدا باید نظراتش را با حضرت آقا تطبیق کند و برود پیش ایشان بگوید که من قصد دارم این حرف را بزنم». او با بیان اینکه تبعیت از ولی‌فقیه رمز پیروزی ما در انقلاب و بیرون کردن آمریکا از کشور بود، گفت: «متاسفانه مطهری مراعات نمی‌کند. در این مورد سخنرانی حرف دادستانی باید پذیرفته شود البته این به این معنا نیست که دهان‌ها را ببندیم اما باید در برابر رهبر معظم انقلاب و برای رضای خدا دهان‌ها را ببندیم.» دیروز اما علی مطهری در گفت‌وگویی با پایگاه خبری «رویداد 24» به این سخنان واکنش نشان داد و درباره اینکه چقدر در نظراتش مصالح کشور را در نظر می‌گیرد، توضیح داده است: «در بیان همه نظراتم مصالح کشور را در نظر می‌گیرم منتها نباید مصلحت کشور با منفعت خود یا گروه خود اشتباه شود و منفعت خود یا دیگری را مصلحت کشور قلمداد کنیم. گاهی هم چیزی که مفسده برای کشور است مصلحت جلوه داده می‌شود؛ مثلاً سکوت در برابر نقض قانون اساسی را مصلحت می‌نامند. خلاصه، مهم تشخیص درست مصلحت و آن گاه اقدام است.» مطهری همچنین درباره لزوم تطبیق سخنانش با نظرات رهبر معظم انقلاب هم گفته است: «لازم نیست نظرات خود را با نظرات رهبری تطبیق دهیم. زیرا هیچ دو انسانی نیستند که نظرات کاملاً یکسان داشته باشند. البته بحث تقلید در احکام دین که تقلید جاهل از عالم است مطلب دیگری است. بحث اطاعت از ولی‌فقیه در مقام عمل است نه نظر. مقام رهبری همچنین خواسته‌ای ندارند و چند بار گفته‌اند که ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، او آزاد است که حرفش را بزند. نباید ولایت فقیه را مخالف آزادی بیان یا دموکراسی جلوه بدهیم، کاری که متاسفانه برخی انجام می‌دهند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها