شناسه خبر : 9760 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیس‌جمهور روحانی در دومین سالگرد انتخاب خود چه گفت؟

آقای رئیس در میانه راه

حسن روحانی در دومین سالگرد انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور ایران، در پایتخت نبود و ۲۴ خرداد را با سفر به بجنورد جشن گرفت.

حسن روحانی در دومین سالگرد انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور ایران، در پایتخت نبود و 24 خرداد را با سفر به بجنورد جشن گرفت. روحانی اگرچه در سخنرانی خود در جمع مردم این شهر، شادی و نشاط آنها را «یادآور شور و نشاط مردم بجنورد در استقبال از خود در جریان فعالیت‌های انتخاباتی» دانست؛ اما حرف‌های اصلی‌اش درباره دوسالگی ریاست‌جمهوری را یک روز قبل‌تر و در نشستی خبری در تهران زد. جایی که او از پیگیری وعده‌های انتخاباتی خود سخن گفت و «نجات اقتصاد ایران»، «احیای اخلاق» و «تعامل سازنده با جهان» را سه وعده اصلی خود برشمرد که «دولت یازدهم تمام توان خود را برای تحقق این وعده‌ها به کار گرفته است». روحانی شعارهای انتخاباتی خود را یادآوری کرد: «اعتدال» و «تدبیر و امید» و گفت: «معنای رای مردم به این شعارها آن بود که همه‌چیز به قانون بازگردد و هیچ تصمیمی در کشور یک‌شبه گرفته نشود. مردم می‌خواستند ثبات و آرامش در جامعه حاکم شود و در بازارهای مختلف آینده‌ای روشن پیش رو باشد.»
با این حال، مهم‌ترین سخنان روحانی در این نشست مربوط به مهم‌ترین پروژه دو سال نخست ریاست‌جمهوری او بود: «مذاکرات هسته‌ای». رئیس‌جمهور که در حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد خود صحبت می‌کرد، با تمجید از کارنامه حدوداً دوساله این مذاکرات گفت: «دو سال پیش کسی اذعان نمی‌کرد که با یک توافق نهایی، همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت علیه ایران لغو خواهد شد؛ آنچه تاکنون به دست آورده‌ایم یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است.» روحانی توافق مد نظر دولتش را «عزتمندانه و در چارچوب خطوط قرمز نظام» برشمرد؛ اضافه کرد که «چارچوب‌های کلی مورد نظر ایران، امروز مورد قبول 1+5 است» و توضیح داد که «اگر طرف مقابل دنبال زیاده‌خواهی نباشد، توافق در دسترس است».
آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به این «توافق در دسترس» از چهارشنبه گذشته و با آغاز «دو هفته مذاکره پیوسته» ایران و 1+5 در وین آغاز شده است؛ شاید حسن روحانی منتظر نتیجه این مذاکرات ماند که در نشست خبری هفته پیش خود، همه حرف‌هایش را نزد و وعده تابستان را داد: «در دوساله شدن دولت در پایان مردادماه یا اوایل شهریور، یک مصاحبه دیگر خواهیم داشت که در آن فعالیت‌های دولت تشریح خواهد شد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها