شناسه خبر : 9707 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمله بی‌سابقه به روحانی

جدیدالاسلام‌ها به جان انقلاب و مردم افتاده‌اند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان خود ضمن بیان اینکه «جدیدالاسلام‌ها به جان انقلاب و مردم افتاده‌اند»، تاکید کرد: این گروه فرصت‌طلب که در دوران مبارزه حضور نداشتند، امروز قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارثحساب می‌کنند، تلاش می‌کنند که نگذارند در کشور اینترنت باشد.

در هفته گذشته نشست ژنو 6 بین ایران و قدرت‌های جهانی آغاز شد. نشستی مهم که می‌تواند شش‌ماه مذاکره نفس‌گیر دیپلمات‌های ایرانی و غربی را به باد دهد یا آن را به ثمر بنشاند. این مذاکرات در روزهای پایانی هفته رسانه‌های کشور را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود. پیش از آغاز مذاکرات جان کری وزیر امور خارجه ایالات‌متحده با انتشار یادداشتی در واشنگتن پست به پیشواز این مذاکرات رفت. او در این یادداشت تاکید کرد: «پیشنهادهای معقولی داده‌ایم. آمریکا و متحدان ما به ایران نشان داده‌اند که چقدر جدیت دارند. ما در مذاکرات برای دستیابی به توافق ژنو دستان‌مان را به سمت ایرانی‌ها دراز کرده و مستقیماً با آنها دیدار کردیم تا دریابیم ایران از برنامه هسته‌ای چه می‌خواهد.» او در بخش دیگری از این یادداشت تصریح کرد: «ایران چه انتخابی خواهد کرد؟ باوجود ماه‌ها گفت‌وگو و مذاکره همچنان نمی‌دانیم. می‌دانیم که شکاف‌های بزرگی وجود دارد... برای لغو تحریم‌ها، دنیا از ایران می‌خواهد که فعالیت‌های هسته‌ای را که ادعا می‌کند به دنبال آن است ، نشان دهد. 9 ماه پیش، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در واشنگتن‌پست یادداشتی در مورد مذاکرات هسته‌ای نوشت. به خاطر این سخنان بود که پرزیدنت اوباما، آمریکا را متعهد به یافتن راه حلی از طریق مذاکره کرد. ما وارد مذاکرات شدیم چراکه معتقد بودیم فرصتی واقعی وجود دارد که البته همچنان موجود است اما زمان در حال از دست رفتن است.» از اخبار مهم حوزه سیاست در هفته گذشته می‌توان به تلاش نمایندگان منتقد دولت برای استیضاح وزرا اشاره کرد. طبق گزارش روزنامه‌ها بیش از پنج وزیرکابینه از جمله وزرای آموزش ‌و پرورش، علوم، راه و شهرسازی، نیرو و جهاد کشاورزی در صف استیضاح قرار دارند. از خبرهای مهم دیگر هفته گذشته تکذیب آزادی «ب.ز» یکی از بدهکاران بزرگ به دولت و بانک‌ها توسط قوه قضائیه بود.

پاسخ کیهان به هاشمی
در هفته گذشته روزنامه‌ها سخنرانی منتشرنشده اکبر هاشمی‌رفسنجانی در جمع دانشجویان را منتشر کردند. سخنانی که با واکنش کیهان مواجه شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان خود ضمن بیان اینکه «جدیدالاسلام‌ها به جان انقلاب و مردم افتاده‌اند»، تاکید کرد: این گروه فرصت‌طلب که در دوران مبارزه حضور نداشتند، امروز قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث حساب می‌کنند، تلاش می‌کنند که نگذارند در کشور اینترنت باشد. چقدر ماهواره را از بالای بام‌ها جمع کردند و من نمی‌دانم چه تاثیری کرد؟ کار اینها نه‌تنها از آگاهی مردم چیزی کم نکرد بلکه بر آگاهی مردم افزود... ما به‌عنوان مبلغان دینی باید دین واقعی را -البته ممکن است ما هم اشتباه بکنیم، من نمی‌گویم همیشه ما درست می‌فهمیم- به مردم بگوییم. مردم احتیاج به ارشاد الهی دارند، حتی خود پیغمبر (ص) که معصوم است و خداوند او را از همه‌چیز حفظ می‌کند روزی چند بار می‌گوید «اهدنا الصراط المستقیم»، «رب زدنی علما». ما همیشه نیازمندیم.
کیهان در پاسخ به این سخنرانی در اخبار ویژه خود با عنوان «قدیم‌الاسلامی یعنی بی‌خیالی در برابر تهاجم دشمن؟!» نوشت: «هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید باید ماهواره و اینترنت را موکول کنیم به عقل و تصور مردم... آقای هاشمی در این اظهارات به نحوی سخن گفته که گویا مساله نگرانی نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن، به خاطر قدرت‌طلبی است و نه دغدغه‌های انقلابی و ملی. اگر صرفاً قرار باشد امور را «به عقل و تصور مردم موکول کنیم»، در آن صورت آقای هاشمی برای مسوولیت‌های حکومت دینی که در قرآن و سنت پیامبر و ائمه معصوم (ع) تصریح ‌شده چه توجیهی پیدا می‌کند؟ آیا به بهانه مثلاً ضعف در مقابله با ماهواره می‌شود نسخه ولنگاری فرهنگی پیچید؟ از سوی دیگر ملاک تقسیم‌بندی خادم و خائن، جدیدالاسلام و قدیم‌الاسلام بودن نیست. چه بسا قدیم‌الاسلام‌هایی که در صدر اسلام خیانت کردند و چه بسیار جدیدالاسلام‌هایی که موجب رونق دین شدند.»

حمله بی‌سابقه به روحانی
در هفته گذشته نماینده مشهد، همه تعارفات دیپلماتیک را کنار گذاشت و با تمام قوا رئیس‌جمهور و حامیان او را مورد عنایت ویژه قرارداد. جواد کریمی‌قدوسی از اعضای شاخص جبهه پایداری در سخنرانی عجیب خود در همایش مرزبانی فرهنگی مدعی شد: «رمزگشایی از شعار اعتدال امر مهمی است چرا که اعتدال پوششی برای براندازی نظام است. اسرار پشت صحنه جریان اعتدال چیزی است که هم‌اکنون ما به چشم می‌بینیم و اگر جریان اسفناک فتنه اتفاق افتاده است، هم‌اکنون شعار اعتدال با هدف براندازی نظام، عناصر فتنه‌گر را به مناصب حکومتی گمارده‌اند. جریان اعتدال در پی ایجاد گرد و غبار در کشور است تا حق و راه آن شناخته نشود. جناب رئیس‌جمهور صلح امام حسن (ع) را به عنوان ضرورت این زمان مطرح کرد، این در حالی است که مقام معظم رهبری از صلح امام حسن (ع) به عنوان شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ یاد کرده‌اند.» وی با اشاره به سخنان روحانی مبنی بر اینکه «امام راحل هم رهبر جنگ بود و هم رهبر صلح»، گفت: این سخن دکتر روحانی به معنای آن است که دست از انرژی هسته‌ای بردارید، چرا که وی بر این باور است، شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست»، هزینه زیادی برای ملت ایران به بار آورده است. این عضو جبهه پایداری در بخش دیگری از اظهارات خود محمد خاتمی را «عنصر کلیدی ضدانقلاب» خواند و گفت: بهزاد نبوی از دیگر ضدانقلابیون به محض آزاد شدن از زندان برای دلجویی نزد او می‌رود. این اظهارات با واکنش گسترده رسانه‌ها و شخصیت‌های مستقل، میانه‌رو و اصلاح‌طلب مواجه شد. آرمان از احتمال تعقیب قضایی قدوسی سخن گفت و بهمن کشاورز - حقوقدان- در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شد به وجوه مختلف اتهام‌افکنی‌های این عضو جبهه پایداری پرداخت. کشاورز نوشت: «آنجا که گفته می‌شود «اسرار پشت پرده جریان اعتدال با هدف براندازی نظام است و عناصر فتنه‌گر به مناصب حکومتی گمارده شده‌اند....» حسب مورد می‌تواند افترا یا اشاعه اکاذیب تلقی شود زیرا اولاً منظور از جریان اعتدال از نظر عرف مشخص و معلوم و این صفت و تعبیر ناظر به آقای رئیس‌جمهور و دولت و طرفداران ایشان است. ثانیاً براندازی جرم محسوب می‌شود و همان چیزی است که تحت عنوان محاربه مورد بررسی تشکیلات قضایی قرار گرفته و به صدور احکام سنگین علیه افراد منتهی شده است. نسبت دادن اینکه جناب آقای رئیس‌جمهور اسبق از عناصر کلیدی ضدانقلاب است با این استدلال که وی به دیدن یک زندانی آزادشده رفته می‌تواند حسب مورد توهین ساده یا حتی افترا تلقی شود زیرا صفت «ضدانقلاب» در عرف جاری مفهوم مشخصی دارد و شنونده از شنیدن آن به منظور گوینده که واجد معنای منفی و توهین‌آمیز و متهم‌کننده است، پی می‌برد. بنابراین نمی‌توان به سادگی افراد را به ضدانقلاب بودن متهم کرد مگر اینکه احکام قطعی دادگاه‌ها در این مورد وجود داشته باشد.» باید منتظر ماند و دید جناب کریمی‌قدوسی در این فقره پیگرد قضایی خواهند شد یا اینکه به سبب صفت نمایندگی از پیگرد مصون خواهند بود. در این صورت این پرسش پیش خواهد آمد که این‌گونه انتقاد از سایر روسای قوا نیز امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر؟ اگر این امکان فراهم شود، احتمالاً شاهد سخنرانی‌های جذاب‌تری در آینده خواهیم بود.

روایت علی مطهری از دیدار با مقام معظم رهبری
در هفته گذشته شایعاتی درباره دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری در رسانه‌ها منتشر شد. پس از انتشار این شایعات علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس روایت خود از آن دیدار را به اطلاع عموم رساند. به گزارش خبرآنلاین او در گفت‌وگویی تاکید کرد: «سه هفته پیش از طرف فراکسیون شاهد مجلس یعنی فراکسیونی که شامل نمایندگان فرزند شهید می‌شود اعلام شد که وقت ملاقاتی با رهبرمعظم انقلاب گرفته شده، من هم همراه فراکسیون رفتم. چند نفر صحبت کردند و مقام رهبری در ارتباط با صحبت آنها مطالبی گفتند. من هم درخواست وقت کردم و دو مطلب را گفتم، یک مطلب فرهنگی و دیگری درباره مساله حصر خانگی. گفتم از نظر من و بسیاری از افراد، ادامه حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی به نفع کشور و انقلاب نیست و ضرورتی ندارد. اگر یکی از این دو در این حال از دنیا برود، مساله به صورت یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی باقی می‌ماند. از جنابعالی درخواست می‌کنم که به قوه قضائیه دستور بدهید که این موضوع را تمام کنند. اگر لازم است محاکمه شوند، همراه سایر اطراف ماجرا محاکمه شوند و به قضیه خاتمه داده شود. ایشان فرمودند: «من قبلاً درباره بصیرت صحبت کرده‌ام و اینکه نباید راه شهدا و راه انقلاب را گم کنیم. جرم اینها بزرگ است و اگر امام (ره) بودند شدیدتر برخورد می‌کردند. اگر اینها محاکمه شوند حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود و قطعاً شما راضی نخواهید بود. ما اکنون به اینها ملاطفت کرده‌ایم.» البته آن جلسه برای گفت‌وگوی بیشتر مناسب نبود.» در این هفته مسیح مهاجری مدیرمسوول روزنامه اصولگرای جمهوری اسلامی نیز در گفت‌وگویی مفصل به مسائل مختلف درباره حزب جمهوری اشاره کرد. او در بخشی از این گفت‌وگو که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده بود به اظهارات اسدالله بادامچیان درباره میرحسین موسوی نیز پاسخ داد و گفت: «یکی از مهم‌ترین دلایل توقف کار، خود این شخص بود. اصلاً هیچ ربطی، این ماجرا به مهندس موسوی و دوستان آقای مهندس موسوی نداشت. و اینکه در یک جایی من دیدم که گفته ‌شده اخبار سری حزب توسط آقای موسوی به بیرون منتقل می‌شد، اصلاً یک چنین چیزی وجود نداشت و به هیچ‌وجه خبری سری وجود نداشت. علاوه بر آن آقای موسوی عموماً در جلسات شورای مرکزی حضور نداشت. در روزنامه مشغول کارهایشان بودند و خیلی کم در جلسات شورای مرکزی شرکت می‌کردند یعنی زمانی که حضورشان ضرورت داشت، در جلسات شرکت می‌کردند و اصلاً اهل این صحبت‌ها نبود که بخواهد خبرکشی بکند و مطلبی را به کسی بگوید. و من نصیحت می‌کنم این شخص را که ایشان در سنی نیستند که کینه‌توزی نسبت به یک آدمی مثل آقای مهندس موسوی داشته باشند.»

و بازهم مطهری...
با اعلام سوال علی مطهری درباره وضعیت حجاب و احضار وزیر کشور به بهارستان، حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره شیوه سیاست‌ورزی این نماینده اصولگرا مطرح شد. او در گفت‌وگویی با آرمان به این شبهات پاسخ داد. او تاکید کرد:« وقتی ما حرفی درباره وضعیت حجاب در جامعه می‌زنیم حتماً بخشی از طیف اصلاح‌طلب ناراحت می‌شوند یا وقتی از حقوق ملت و آزادی بیان حرف می‌زنیم بخشی از اصولگرایان ناراحت می‌شوند. یا مثلاً درباره موضوع حصر از وزیر دادگستری سوال دارم که مطمئنم این سوال هم به مذاق برخی خوش نمی‌آید اما من کاری به خوش‌آمد و بدآمد دیگران ندارم، چون حرف خودم را می‌زنم یعنی آنجا که تشخیص بدهم باید حرفی زده شود،‌ قطعاً می‌گویم و این را هم می‌دانم که برخی ناراحت می‌شوند اما خب چاره‌ای هم نیست؛ من به حرفی که می‌زنم اعتقاد دارم... من دارم حکم اسلام را می‌گویم. من می‌گویم آنجا که امر به معروف و نهی از منکر مستلزم اعمال قانون و اقدام عملی باشد،‌ این وظیفه دولت است و وظیفه مردم نیست؛ پس دولت نمی‌تواند از زیر بار این مسوولیت شانه خالی کند. ما نمی‌گوییم اصل ساپورت پوشیدن اشکال دارد؛ یکی با مانتویی که تا پایین زانوست ساپورت می‌پوشد و کسی هم نمی‌تواند به آن ایراد بگیرد؛ پس با اصل ساپورت پوشیدن مخالف نیستیم. در واقع اعتراض ما به آن پوشش ساپورتی است که کل حجم بدن را نشان می‌دهد و این نوع پوشش قطعاً حجاب نیست. ببینید برخی می‌گویند که حتی نباید اجازه فروش ساپورت را هم داد که خب این هم درست نیست.» ما عادت کرده‌ایم که هر چهره‌ای را با قالب‌های خود بسنجیم. علی مطهری از چهره‌هایی است که در قالب‌های معمول نمی‌گنجد. بنابراین یا باید قالب‌های خود را بشکنیم یا دست‌کم قالبی با مختصات فرزند استاد مطهری را نیز به قالب‌های قبلی اضافه کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها