شناسه خبر : 9400 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

راه‌های گوناگون احمدی‌نژاد برای تایید صلاحیت بقایی

دلتنگی برای روحانی در دقیقه ۹۰

در میان بلاتکلیفی برخی از کاندیداها، تکلیف حسن روحانی از همه مشخص‌تر است. وی کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه است. اگرچه اخیراً اصولگراها هم به روحانی اقبال نشان داده‌اند.

22 فروردین‌ماه بسیاری از گمانه‌ها به اخبار رسمی تبدیل می‌شود و ترکیب نهایی کاندیداهای هر حزب و جناحی مشخص خواهد شد. اما در هفته گذشته و با اتمام تعطیلات بازار رفت و آمد کاندیداها و انصراف‌ها و اعلام کاندیداتوری‌ها بیش از همیشه داغ بود. روحانی همچنان گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه است. جمنا همچنان در حال گمانه‌زنی است، قالیباف کنار رفته، حضور رئیسی از همیشه جدی‌تر شده و حمید بقایی در حال گرم کردن برای حضور در عرصه است.

دلتنگی اصولگراها برای روحانی
در میان بلاتکلیفی برخی از کاندیداها، تکلیف حسن روحانی از همه مشخص‌تر است. وی کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه است. اگرچه اخیراً اصولگراها هم به روحانی اقبال نشان داده‌اند. آرمان در گزارشی نوشته که دل اصولگرایان برای روحانی تنگ شده! اصولگرایان پس از گذشت حدود چهار سال از خواب سیاسی بیدار شدند و یادشان افتاد حسن روحانی که از سال ۹۲ با حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بر کرسی ریاست‌جمهوری نشست، از اعضای جامعه روحانیت مبارز است که در جدول تشکل‌های اصولگرا حضور دارد. مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم با تاکید بر اینکه صفر کیلومترها به درد ریاست جمهوری نمی‌خورند، گفته: «آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست، بلکه اصولگرایی است که اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ ناچار شدند به وی روی بیاورند.» این نشان می‌دهد اصولگرایان متوجه اشتباهات تاکتیکی خود شده‌اند و البته فقدان گزینه‌ای که بتواند با روحانی رقابت کند نیز دلیل دیگری بر این است که بیش از پیش تصویر روحانی سال ۹۲ در ذهن آنها نقش ببندد.
اصلاح‌طلبان در خصوص روحانی اتفاق‌نظر دارند، تنها مساله باقی‌مانده مساله کاندیدای پوششی یا احتیاطی است. به گزارش دیده‌بان ایران؛ محمدرضا تابش گفته آیا با توجه به تعدد نامزدهای اصولگرا و فشار آنان به روحانی در مناظرات انتخاباتی بهتر نیست اصلاح‌طلبان نیز در این انتخابات نامزد احتیاطی داشته باشند تا کمک‌کار روحانی باشند و بعضی سوال‌ها را که جناح رقیب مطرح می‌کنند آنها پاسخ دهند و به نوعی کار بین آنها و روحانی تقسیم شود. اما غلامحسین کرباسچی گفته شخص روحانی باید تصمیم نهایی را در این خصوص بگیرد که آیا به چنین فردی نیاز دارد یا نه. مساله‌ای که روحانی هنوز هیچ اظهارنظری در خصوص آن نکرده است.

قالیباف نقدکنان کنار رفت
محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای رسماً از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد و نوشت: بنده هیچ درخواستی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته و ندارم. اما وی که در ماه‌های اخیر به منتقدی جدی برای دولت تبدیل شده بود، در بیانیه آخرش هم از نقد دولت روحانی چشم نپوشید و گفت: «تردیدی وجود ندارد که وضعیت بحرانی اقتصادی و اجتماعی کشور در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است.» به همین دلیل «تلاش برای جایگزین کردن رئیس‌جمهوری مناسب به‌جای رئیس‌جمهور فعلی در ۲۹ اردیبهشت» را «ضرورتی انکارناپذیر برای هر فرد دلسوزی» دانست و گفت این هدف راهبردی و مهم به‌دست نخواهد آمد، مگر با به‌کار گرفتنِ همه ظرفیت‌های مردمی و دلسوزان انقلاب و کشور و اجماع بر سر کاندیدایی که صلاحیت، قابلیت و مقبولیت داشته باشد. امروز جامعه ما به همگرایی و نگرشی فراتر از ملاحظات حزبی و گروهی نیاز دارد. قالیباف در انتها هم اعلام کرده تمام تلاشش را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به‌کار خواهد گرفت.

لشگر پنج‌نفره علیه روحانی
جمنا مدت‌هاست که در حال چانه‌زنی برای انتخاب گزینه نهایی خود است. روزنامه اعتماد در روز چهارشنبه شانزدهم فروردین‌ماه در گزارشی از لشگر پنج‌نفره جمنا علیه روحانی خبر داده و به نقل از یک منبع مطلع نوشته بود رئیسی، قالیباف، فتاح، بذرپاش و ضرغامی انتخاب نهایی اصولگرایان هستند. اما ساعاتی بعد قالیباف از کاندیداتوری انصراف داد. همزمان با اعلام انصراف وی، زمزمه حضور سید‌ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی بالا گرفت. خبر حضور رئیسی در انتخابات در روز چهارشنبه به خصوص با خبر استعفای وی از هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفت و بسیاری از رسانه‌ها وی را گزینه اصلی جمنا دانستند. اما انتخاب نوشت ابراهیم رئیسی چندان روی خوشی به فرستادگان «جمنا» نشان نداده و حتی حاضر نشده که تعهد آنها را برای کناره‌گیری به نفع دیگر کاندیداهای جمنا در صورت لزوم امضا کند و صرفاً گفته شاید بپذیرد که نسخه خود از تعهدنامه یا میثاق‌نامه‌ای را مطرح و امضا کند. انتخاب، خبری را هم در خصوص جلسه دی‌ماه ابراهیم رئیسی با مصباح‌یزدی منتشر کرده و گفته گویا مصباح‌یزدی به رئیسی گفته است چندان به ائتلاف‌ها کار نداشته باشید و خودتان با اتکا به شخصیت‌تان وارد عرصه شوید. شرق هم در گزارشی دلیل گرایش اصولگرایان به رئیسی را بررسی کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد ابراهیم رئیسی از اقبال مناسبی در میان جوانان اصولگرا برخوردار باشد.» این روزنامه به سخنان پرویز امینی، تحلیلگر سیاسی اشاره کرده و نوشته: «توانایی رئیسی در جذب بدنه ایدئولوژیک منتقد و مخالف روحانی است که نقش درجه اول در رقابت‌های انتخاباتی دارند.» این پایگاه نقش درجه اول در پیروزی احمدی‌نژاد در‌ سال ٨٤ خصوصاً در مرحله اول داشت و حالا همین ظرفیت به ابراهیم رئیسی این امکان را می‌دهد که بتواند شکاف‌های درون جمنا را ترمیم کند. شرق نوشت: سیدابراهیم رئیسی پس از انتصاب در تولیت آستان قدس رضوی توانست از امکانات موجود برای جلب رضایت زائران حرم رضوی استفاده کند، صفحه اینستاگرامش یکی از فعال‌ترین صفحات در میان سیاستمداران است و در حالی‌ که بیشتر نامزدهای بالقوه اصولگرا نقاط ضعف مشخصی در سابقه اجرایی خود دارند، نداشتن سابقه اجرایی برای او می‌تواند یک نقطه قوت به شمار برود هرچند منتقدانش نیز می‌توانند از همین ناحیه او را هدف قرار دهند. اینها البته نیمه پُر لیوان است، ابراهیم رئیسی درعین‌حال به خوبی می‌داند بهای شکست در این انتخابات برای او بسی گران‌تر از دیگر نامزدهای اصولگرا خواهد بود.

تعدد نامزدها پاشنه‌آشیل اصولگرایان
شرق در ادامه این گزارش بررسی کرده که اگر رئیسی به میدان انتخابات بیاید، بزرگ‌ترین مانع وی برای پیروزی چیست و در پاسخ، تعدد نامزدهای اصولگرا را مهم‌ترین عامل شکست آنان دانسته و نوشت: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در مهرماه ‌سال گذشته گفته بود: «داشتن نامزدهای متعدد به معنای امضای شکست اصولگرایان در انتخابات آینده است.» اما اگر تعدد نامزدها، عامل اصلی باخت آنان در برابر روحانی باشد، از الان باید گفت اصولگرایان این انتخابات را باخته‌اند. چراکه آرای آنان میان کاندیداهای بسیاری که دارند تقسیم خواهد شد. چون به نظر می‌رسد تلاش جمنا برای وحدت میان اصولگرایان ناموفق بوده است. سعید جلیلی ساز جداگانه‌ای برای ورود به انتخابات کوک کرده و حاضر نشد به ائتلاف جمنا بپیوندد. انتخاب در این مورد نوشته که بر اساس جلسه‌ای که میان سعید جلیلی و رحیمیان به نمایندگی از جمنا برگزار شده جلیلی از عزم خود برای نامزدی در انتخابات خبر داده اما در عین حال گفته نمی‌تواند شرط «جمنا» برای امضای تعهد کناره‌گیری را بپذیرد، نتیجه به‌صورت مستقل وارد عرصه انتخابات خواهد شد.

نه کاسه می‌دهیم و نه چینی می‌بریم
در میان آمد و شد کاندیداهای جمنا، موتلفه از ابتدا گزینه نهایی خود را اعلام کرد و در هفته گذشته هم دبیر کل این حزب گفته است ۱۵ سال است در حال بررسی شرایط برای اداره کشور هستند و نیروها را از قبل شناسایی کرده‌اند. محمد‌نبی حبیبی گفته ما با آرامش کامل پشت سر آقای میرسلیم نماز می‌خوانیم، به او اعتماد داریم و تکلیف الهی خود می‌دانیم که به وی رای دهیم. از مردم هم می‌خواهیم که به نامزد ما رای بدهند. اسدالله بادامچیان هم گفته است ما باید کسی را که متعهد، ساده‌زیست و متکی به یک حزب پاک و نیم‌قرنی است انتخاب کنیم. وی گفته مسوولان نتوانسته‌اند در سال‌های اخیر حتی مشکل آلودگی هوای تهران را حل کنند، ما از رنج ولی امرمان رنج می‌بریم از این رو ما ناچار شدیم به صحنه بیاییم. بادامچیان گفته ما پول زیادی نداریم که در انتخابات خرج کنیم و اگر هم داشتیم لزومی به مصرف آن نمی‌دیدیم. وی گفته: کسانی که خرج‌های سنگینی برای انتخابات می‌کنند، سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به اصطلاح کاسه بدهند چینی ببرند اما در این برهه وظیفه ولایی ماست که وارد صحنه شویم.

هیچ دو فردی شبیه هم نیستند، جز من و بقایی و مشایی
احمدی‌نژاد‌ها هم که تکلیفشان را مدتی است معلوم کرده‌اند و جدای از همه گروه‌ها و جناح‌ها حمید بقایی را کاندیدای خود اعلام کرده‌اند. اما پرویز کاظمی وزیر رفاه، کار و امور اجتماعی در دولت نهم و نخستین وزیر مستعفی دولت احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان گفته بنده از برخی منابع خبری مطلع شدم که احمدی‌نژاد به دنبال دیدار با رئیس دولت اصلاحات بوده است و در این زمینه چندین پیغام نیز برای رئیس دولت اصلاحات ارسال کرده که گویا با موافقت ایشان مواجه نشده است. این در حالی است که به نظرمی‌رسد در شرایط کنونی نیز احمدی‌نژاد علاقه دارد با رئیس دولت اصلاحات دیدار کند یا اینکه به شکل‌های مختلفی به اصلاح‌طلبان نزدیک شود. احمدی‌نژاد به خوبی به این مساله آگاهی دارد که رئیس دولت اصلاحات از نفوذ بالایی در بین اقشار مختلف مردم و از تاثیرگذاری زیادی در انتخابات برخوردار است. از سوی دیگر نامه مشایی به رئیس دولت اصلاحات به معنای نامه احمدی‌نژاد به رئیس دولت اصلاحات است و در این مساله نباید هیچ شکی داشت. اما این سخنان کاظمی نه رد شده و نه تایید. بقایی هم اخیراً خواستار برگزاری مناظره با حسن روحانی شده اما به گزارش روزنامه شرق نوبخت در پاسخ به این درخواست گفته «حتماً اگر لازم شد، می‌گویم کارشناسان پاسخ ایشان را بدهند. هرکسی سوالی دارد کارشناسان قطعاً پاسخ خواهند داد. رئیس‌جمهوری وقت زیادی ندارند و مشغله‌های فراوانی دارند که هرکسی حرفی بگوید، پاسخ دهد.»
احمدی‌نژاد هم در روزهای اخیر بیکار نبوده. مرد پرحاشیه دولت نهم و دهم در هفته‌های اخیر بیش از همیشه با حاشیه‌هایش خبرساز شده. چه با سخنرانی‌اش در خوزستان و چه با نشست خبری که روز چهارشنبه برگزار کرد. نشست خبری که در آن به شیوه سابق سوالات خبرنگاران را با سوال جواب داد و از علاقه‌اش به جمعیت هفت‌میلیاردی جهان سخن گفت و ادعا کرد دولتش پاکدست‌ترین دولت ایران بوده و هیچ دولتی نمی‌تواند به قیمت دولت وی مسکن در اختیار مردم قرار دهد و در ادامه هم گفت همه با هم فرق دارند و هیچ‌کجای دنیا دو نفری را پیدا نمی‌کنید که شبیه هم باشند؛ غیر از من و آقای مشایی و آقای بقایی! وی در این نشست خبری بارها تاکید کرد که قطعاً صلاحیت بقایی تایید می‌شود و راه‌های گوناگونی برای تایید صلاحیت برادرش -‌بقایی- وجود دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها