شناسه خبر : 9289 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تذکرهای برادرانه لاریجانی‌ها

به نام روز دانشجو به کام منتقدان دولت

16 آذر و همزمان با روز دانشجو، اخبار سخنان تند برخی از چهره‌ها و لغو سخنرانی برخی دیگر از افراد در فضای سیاسی کشور داغ بود. از سخنرانی حسن روحانی در دفاع از برجام در دانشگاه تهران گرفته تا حمله تند محمدباقر قالیباف به عملکرد دولت در دانشگاه شهید بهشتی، از سخنان محمود صادقی، نماینده جنجالی این روزها تا وعده‌های علی مطهری در دانشگاه امیر کبیر، در این میان سخنرانی برخی از چهره‌های سیاسی لغو شد و دوربین برخی از رسانه‌ها هم پشت درهای برخی از دانشگاه‌ها جا ماندند.
مهمان ویژه دانشگاه تهران در روز دانشجو حسن روحانی بود و محور اصلی سخنانش بیان دستاوردهای برجام. این در حالی است که گویا دانشجویان حاضر در این مراسم انتظار شنیدن سخنانی سیاسی‌تر و ماجرایی جز برجام را داشتند. روحانی اما از تریبون دانشگاه تهران برای دفاع از برجام استفاده کرد و آن‌گونه که شرق گزارش داده وی گفته: «ما در مساله برجام با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم و نامه‌های مکتوب ایشان خطاب به من هست و نامه‌ای نیست که نوشته باشند و من روی آن دستور نداده باشم و عین آنها اجرا نشده باشد. البته در مواردی به حد صددرصد مورد نظر نرسیدیم.» وی در ادامه گفت: «روزی مقام معظم رهبری درباره موردی دستوری دادند که من گفتم مشکل است، اما ایشان گفتند به خدا توکل کنید. تیم مذاکره‌کننده را که در خارج بودند خواستم و دستور را به آنها منتقل کردم. آنها گفتند احتمالاً با این دستور مذاکرات تمام خواهد شد.» روزنامه وطن امروز اما بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور را برجسته کرد و نوشت: «هدف اصلی دولت روحانی از مذاکرات هسته‌ای این بود که به دنیا نشان دهد آمریکایی‌ها دروغگو هستند!» حجت‌الاسلام احمد مازنی، محمدعلی نجفی، رسول منتجب‌نیا، احسان شریعتی و مجید انصاری از جمله افرادی بودند که موافق با دولت سخنرانی کردند. اما مخالفان دولت هم تریبون‌های بسیاری داشتند.

نه چرخ هسته‌ای چرخید، نه زندگی
سعید جلیلی سرپرست تیم هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد در سخنانی در دانشگاه شریف به موضع دولت در ماجرای برجام تاخت و گفت: «کسانی که مفهوم یک درصد در برابر ۹۹درصد در آمریکا را مطرح کردند، نه کیهان خوانده بودند، نه رجانیوز و نه فارس، فقط توانسته بودند از دیوار تبلیغات پروپاگاندای آمریکا بالا بروند و نگاهی صحیح به واقعیت جهان و آمریکا بیندازند. واقعیتی که امروز چنان واضح است که هم هیلاری و هم ترامپ منفعلانه می‌گویند صدای حرکت شما را شنیدیم!» روزنامه همشهری هم سخنان محمدباقر قالیباف در دانشگاه شهید بهشتی را تیتر کرد که در انتقاد به عملکرد دولت روحانی گفت: «آمار بیکاری با حرف کم نمی‌شود. با واردات عجیب جوانان را بیکار می‌کنیم بعد فکر می‌کنیم با حرف زدن بر مشکلات فائق می‌آییم.» اقدامی که روزنامه شرق آن را «حمله به دولت به بهانه روز دانشجو» تعبیر کرده بود. قالیباف در این مراسم با انتقاد به دولت گفت: «مذاکره‌کنندگان ما باید میز مذاکره را یک مبارزه تلقی کنند امروز نه چرخ هسته‌ای چرخیده، نه چرخ زندگی و این از بابت خوش‌بینی به آمریکاست، اینکه آب و نان و آلودگی هوا را به برجام گره بزنیم نشان می‌دهد الفبای اداره کشور را بلد نیستیم.»

توصیه ده‌نمکی به تماشای میتی‌کومان
عزت‌االله ضرغامی هم دیگر سخنران دانشگاه شریف بود. زمانی که وی ماجرایی از تقی شهرام را تعریف کرد و گفت: «تقی شهرام یکی از شخصیت‌های محوری در به‌انحراف‌کشیدن سازمان مجاهدین خلق بود. وی پس از مطالعات بسیار به این نتیجه رسید که اسلام برای مبارزه ناکارآمد است و فقط از طریق قواعد مارکسیستی می‌توان مبارزه کرد، مانند کسانی که امروز در کشور فکر می‌کنند پیروی از نسخه‌های لیبرالیسم غربی می‌تواند برای کشور مفید باشد.» تسنیم هم در گزارشی از تعجب مسعود ده‌نمکی گزارش داد و نوشت: مسعود ده‌نمکی از دعوتش در دانشگاه امیر‌کبیر تعجب کرده و گفته: «بسیار تعجب کردم که من را در این مراسم دعوت کردند؛ چراکه در برخی از دانشگاه‌ها این روز را با برگزاری استندآپ کمدی و برنامه‌های کمیک گرامی داشتند. امروز دیکتاتوری نوین یعنی دیکتاتوری نئولیبرال‌ها در تمام سطوح جامعه ریشه دوانده است. امروز آقازاده‌ها، سرمایه‌دارها که روزی پشت دین قایم می‌شوند و روزی پشت آزادی چنبره انداخته‌اند، بر گلوگاه‌های اقتصادی این مملکت‌اند. امروز دستگاه‌های نظارتی ما به میتی‌کومان احتیاج دارند، نه یکی و دو تا بلکه چند صد میتی‌کومان. آقایان اگر درس نظارت نخوانده‌اید، در کنار کودکانتان میتی‌کومان ببینید و درس نظارت بگیرید.»

انتقاد نماینده مجلس از علی لاریجانی
ماجرای بازداشت شبانه محمود صادقی، نماینده تهران در هفته گذشته هم با حواشی بسیاری همراه بود. به گزارش ایسنا به گونه‌ای که روز 14 آذرماه، موعد تحویل لایحه بودجه به مجلس به بحثی میان علی لاریجانی و محمود صادقی منجر شد. محمود صادقی، در جلسه روز یکشنبه مجلس خطاب به لاریجانی گفت: شما امروز درباره روز مجلس و مرحوم شهید مدرس صحبت کردید، از شهامت‌ها و مجاهدت‌های ایشان گفتید اما چرا هیچ اشاره‌ای نکردید به تعرضی که به حریم مجلس صورت گرفت؟ ماموران دادستانی شبانه در جوار منزل بنده کمین کرده بودند و می‌خواستند مرا به زور به دادستانی ببرند، کجا نشسته‌ایم ما؟ أین تذهبون! چرا از شأن مجلس دفاع نمی‌کنید؟ تا کی می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید. علی لاریجانی اما انتقاد صادقی را بی‌پاسخ نگذاشت و از صادقی به خاطر اظهاراتش علیه قوه قضائیه انتقاد کرد و گفت اتهام زدن به افراد با آزادی بیان متفاوت است. لاریجانی گفت: وقتی وزیر اقتصاد می‌گوید آن سایت ضدانقلاب دروغ گفته و این پول‌هایی که در قوه قضائیه است به نام قوه قضائیه است از شما که فرزند شهید صادقی هستید انتظار نبود که آن را تایید کنید.

تذکر لاریجانی‌ها به هم
اما واکنش به ماجرای بازداشت محمود صادقی به همین جلسه ختم نشد. خبرنگار روزنامه اعتماد در نشست خبری مجلس از علی لاریجانی سوال کرده که آیا در خصوص ماجرای بازداشت نماینده مجلس از سوی قوه مقننه با صادق لاریجانی صحبت کرده و تذکری به وی داده یا نه که لاریجانی پاسخ مثبت داد. به گزارش اعتماد: «علی لاریجانی گفت حتماً در این باره با او صحبت داشتم و قطعاً تذکر به ایشان داده‌ام. من فکر می‌کنم به این تندی که شما می‌گویید نیست. من آنقدر فضا را تیره و تار نمی‌بینم. مخصوصاً در شرایط فعلی که ما مصافی در صحنه بین‌المللی داریم و مسائلی که در حوزه اقتصاد داریم واقعاً ذهن همه ما را مشغول کرده است حتماً اولویت این‌گونه درگیری‌ها نیست.‌» روزنامه ایران هم در گزارش سخنرانی محسنی‌اژه‌ای در روز دانشجو به ماجرای حساب‌های قوه قضائیه اشاره کرد و نوشت: «دشمنان مطالبی را طرح کرده‌اند مبنی بر اینکه هزار میلیارد تومان به حساب رئیس قوه قضائیه واریز شده است که متاسفانه افرادی در داخل، ان‌شاءالله بدون اطلاع، همان صدای بیرون را در درون هم پژواک دادند.‌»

لنکرانی نمی‌آید مگر به او امر شود!
هنوز زمان باقی است تا تنور انتخابات داغ شود. اما گویا جناح‌های سیاسی در تحرک انتخاب کاندیداهای خود هستند. خبرآنلاین در گفت‌وگویی با سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی از برنامه‌های جبهه پایداری برای انتخابات 96 گفته است. در این مصاحبه قاضی‌زاده در بیان دلایل شکست سعید جلیلی گفته: «جلیلی سال ۹۲ دیر آمد خوب هم نتوانست نظراتش را بیان کند. ضمن آنکه تیم تبلیغاتی‌اش هم خوب کار نکرد.» این عضو جبهه پایداری در مورد کاندیدای احتمالی جبهه پایداری گفت: بعید است جلیلی در این دوره کاندیدا شود. دور قبل کاندیدای ما آقای لنکرانی بود. شورای نگهبان در تعامل با آقای لنکرانی موجب شد آقای لنکرانی به این نتیجه برسد که انصراف دهد. البته این یکی از دلایل بود. دلیل دیگر حضور چهره‌هایی همچون آقای حداد و آقای جلیلی در صحنه بود. وی گفته: کمیته سیاسی جبهه پایداری دارد روی نادران کار می‌کند. حالا ممکن است گفت‌وگوهایی با آنها شده باشد اما نخواهند بیایند. دوره گذشته هم پایداری سه گزینه داشت که دو گزینه گفتند ما نمی‌آییم. یکی از آن دو نفر آقای فتاح بود. دوره قبل ما کلی کار کردیم یک برنامه 300‌صفحه‌ای اداره دولت برای دکتر لنکرانی نوشتیم. یعنی تنها گروهی که برنامه مدون چاپ‌شده داشتند پایداری بود. کاندیدای ما محقق نشد. برنامه را تقدیم آقای جلیلی کردیم. قاضی‌زاده در مورد احتمال حضور لنکرانی در انتخابات پیش رو گفته: بعید می‌دانم آقای دکتر لنکرانی دیگر کاندیدا شود مگر اینکه به او امر شود. یعنی تکلیف خیلی سنگینی به او شود که بیاید.

اصلاح‌طلبان در تدارک نامزد پوششی
خبرآنلاین در گفت‌وگوی دیگری به انتخابات و نامزد احتمالی اصلاح‌طلبان پرداخته است. مرتضی‌الویری در این گفت‌وگو گفته به سه دلیل نامزد پوششی کنار روحانی معرفی می‌کنیم. وی گفته یکی از این دلایل این است که آقای روحانی را در صحنه انتخابات نداشته باشیم. اول آنکه خودش نیاید، مثلاً فشارها آنقدر زیاد شود که او بگوید من نیستم. دلیل دوم اینکه ما در مورد تصمیم شورای نگهبان نمی‌توانیم برآورد روشنی داشته باشیم، وقتی چهار سال پیش می‌بینیم آقای هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت می‌شود می‌توانیم احتمال دهیم با دلایلی که اصلاً برای ما روشن نیست و نخواهد شد صلاحیت آقای روحانی را هم زیر سوال ببرند. مساله سوم این است که بنا به دلیلی که الان قابل محاسبه نیست ممکن است فضای کلی جامعه به ضرر آقای روحانی تغییر کند. ما به کرات در کشورهای جهان سوم این اتفاق را دیدیم و نه‌تنها در کشورهای جهان سوم،‌ بلکه حالا آمریکا هم جلوی چشم ماست. در کشور ما هم ممکن است در آن روزهای آخر ناگهان یک شایعه معادلات را به هم بزند و آرای اقشار فرودست را به طرف خاصی متمایل کند. الویری اگرچه از بیان نام نامزد پوششی خودداری کرده اما گفته مثلاً کسی مانند آقای جهانگیری تایید صلاحیت می‌شود و می‌تواند وارد میدان شود. آقای عارف هم همین‌طور. زیرا قبلاً تایید صلاحیت شده و اکنون هم عضو مجمع تشخیص مصلحت است که مهر تایید رهبری را دارد. می‌توان روی افراد دیگری فکر کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها